Valga rong hakkab sõitma harva

jaga E-post prindi artikkel saada vihje Loe ja lisa kommentaare

1980. aastail Riias ehitatud diiselrongid hakkavad 2010. aastal sõitma Tartu–Valga liinil kaks korda päevas.

FOTO: Margus Ansu

Tuleva aasta alguses taastub Tartu–Valga reisirongiühendus varasemast umbes kolm korda hõredamalt, kuid Emajõelinnast Läti piiri äärde sõidu aeg lüheneb veerandi võrra.



Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi raudteetalituse juhataja Indrek Laineveer ütles, et Tartust Valka hakkab rong väljuma iga päev umbes kell 10 ja 18, Valgast Tartusse kell 6 ja 16.30. Sõidugraafik täpsete kellaaegadega saab Laineveeru sõnul paika novembri lõpuks.

Enne 2008. suvel alanud Tartu–Valga raudtee kapitaalremonti kulus reisirongidel Valka jõudmiseks üle kahe tunni, uuest aastast läbib raudruun vahemaa umbes poolteise tunniga, kinnitas Laineveer.

Tööinimesele sobilik


Aega aitab säästa seitsme teivasjaama vahelejätmine. Edaspidi seisatavad reisirongid Tartu ja Valga vahel üheteistkümnes peatuses: Aardlas, Ropkas, Nõos, Tõraveres, Vapramäel, Peedul, Elvas, Paluperas, Pukas, Keenis ja Sangastes.

«Rongi peatumine kohtades, kus tuleb peale keskmiselt üks inimene, pole reisijate enamiku seisukohalt põhjendatud, kulutades hulga aega ja kütust,» põhjendas Laineveer.

Elva linnapea Reno Laidre leidis, et Valgast hommikul kell kuus Tartusse suunduv rong, mis jõuab Elvasse seitsme paiku, on kaunis paslik neile männilinlastele, kes käivad Tartus tööl või koolis.

«Ses mõttes on poole kaheksaks Tartusse jõuda täiesti adekvaatne, et inimestel kulub ju vaksalist sihtpunkti minekuks mingi aeg,» arutles Laidre. «Samas jääb arusaamatuks, millisele sihtrühmale on mõeldud kell kümme Tartust väljuv rong.»

Nõo reaalgümnaasiumi direktor Jaanus Järveoja tõdes, et Nõo koolilastel pole plaanitavast sõidugraafikust suurt tolku. Valga poolt tulles hakkab rong jõudma Nõkku tund aega enne tundide algust, õhtune rong saabub Tartu suunalt alles veerand seitsme paiku ja Valga suunalt kella kuue ringis.

«Aga Nõost Tartus tööl käijaile paistavad need ajad küll üsna hästi sobivat,» täiendas Järveoja.

Edelaraudtee peadirektor Kalvi Pukka sedastas, et 2007. aastal sai rongiga Tartust Elvasse seitsmel korral ning Tartust Valka neljal korral päevas.

«Eks kasinal ajal tuleb kasinamalt läbi ajada,» nentis Pukka. «Peamine on siiski see, et rongiliiklus taas käima saab ja suurema reisijate arvuga kellaajad saavad kaetud. Linnadevahelise liikumise hädapärast loogikat on järgitud.»

Pukka kinnitusel annab Edelaraudtee parima, et klapitada Tartu–Valga rongid ümberistumiseks Tallinna–Tartu rongidega.

Kalvi Pukka jutu järgi pole 2010. aasta rongigraafikut kavandades peetud seni silmas võimalust istuda Valgas ümber Riia rongile.

«Lätlaste sõiduplaan on otseselt seotud Riia regiooni teenindamisega,» põhjendas Pukka. «Eks me püüa seda silmas pidada, et siinset rongiliiklust ka Läti poolt vaadata, aga meie esmane eesmärk on Tartu regiooni teenindamine.»

Sama suur toetus


Reedel majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi ja Edelaraudtee vahel allkirjastatud 2010. aasta veolepingu järgi maksab riik Eesti rongiliiklusele toetust kokku 182 miljonit krooni ehk sama palju kui tänavu. Tartu–Valga liini toetus sellest summast on 10,8 miljonit krooni.

Samas kasvab liinikilomeetrite hulk tuleval aastal Tartu–Valga liini varal ligi 120 000 kilomeetri võrra. Kalvi Pukka ütles, et sama summaga võimaldab Edelaraudteel hakkama saada kütusehinna langus, samuti ettevõttesisene kulude kärpimine, sh palkade vähendamine.
----------------------------------------------------

Miks?

Läinud neljapäeval pani Edelaraudtee taas käima Tartu–Jõgeva rongi, see väljub Tartust Jõgevale 14.15 ja Jõgevalt Tartusse 16.01. Samas väljub Tartust ainult kümme minutit varem Tallinna kiirrong, mis peatub ka Jõgeval. Miks on riik tellinud nii lähestikku sõitma kaks rongi?

Indrek Laineveer
Ministeeriumi raudteetalituse juhataja:

Kiirrong peatub küll Jõgeval, aga mitte vahepeatustes Tabiveres ja Kaareperes. Peale selle on tavarongist kallim kiirrongi pilet, seda nii esimeses kui ka teises klassis.

Kas poleks siiski mõistlik rongide väljumise intervalli kas või poole tunni võrra suurendada, et sõitjate valikuvõimalus oleks ajalises mõttes laiem?

Laineveer pärast pilguheitu rongigraafikusse:

Tartust 14.05 Tallinna väljuv kiirrong sõidab ainult reedel ja pühapäeval. See on mõeldud just lisarongina, kuna reedel ja pühapäeval on reisijate hulk suurem.

Kas Jõgeva rongi nihutamine natuke hilisemaks poleks siiski mõistlik? Reedel istus sellesse umbes 30 inimest. Kui rong väljuks hiljem, oleks sõitjaid ilmselt oluliselt rohkem.

Oluliselt hilisemaks pole võimalik väljumist nihutada, sest seesama rong peab olema kolmveerand viis Tartus tagasi, et sõita järgmisele reisile. Aga 2010. aasta kevadest peaks see rong hakkama Tartust väljuma kell 14.54. Selline kava on välja käidud.
 

Tagasi üles