Muuseum unistab lennuväljast

Haaslava vallas asuva lennundusmuuseumi eestvedaja Mati Meos osutab reformimata riigimaal paikneva Õnnepalu kinnistu suunas, mida muuseum soovib ära osta.

FOTO: Margus Ansu

«Kinnisvarahaidega me oksjonil konkureerida ei suuda,» nentis lennundusmuuseumi juht Mati Meos, avaldades lootust, et ehk on riik nõus müüma muuseumile naabruses asuva kinnistu põllumaa hinnaga.

Jutt käib Tartumaal Haaslava vallas Lange külas reformimata riigimaal paiknevast Õnnepalu kinnistust, mis asub lennundusmuuseumi naabruses ja kuhu muuseum tahaks muu hulgas rajada ka lennuvälja.

Praegu on 4,9-hektarine maalapp renditud kohalikule talunikule ja seal kasvab raps.

Hiljuti esitas muuseum maa-ametile ja keskkonnaministeeriumile taotluse, et riik ei paneks kinnistut müüki enampakkumise teel, vaid võõrandaks selle muuseumile riigivaraseaduses ette nähtud korras hariliku väärtusega.

Reformimata riigimaa kinnistusse kandmiseks tegi muuseum taotluse juba 2009. aastal. Tänavu sai kõnealune ala lõpuks kinnistusraamatusse ning nüüd on võimalik astuda järgmisi samme.

Muuseumisse lennuväli

Praegu on muuseumi kasutuses ligikaudu viis hektarit maad, millele on suures osas ehitatud angaarid, neis eksponeeritakse mitmesuguseid lennumasinaid. Et aga lähiajal peaks muuseumisse saabuma siiani Venemaa relvastuses kasutatavad hävituslennukid Suh­hoi Su-27 ning Mikojani Mig-29 ja transpordihelikopteri Hook, mis on plaanis tuua Soomest, tahaks Meos angaare juurde ehitada.

Eriti kitsaks läheb muuseumis lennunduspäevade ajal, mida tänavu augustis külastas juba 8500 inimest. Kui üsna väikesel maa-alal tehakse helikopterite demonstratsioonlende ning maanduvad langevarjurid, ei suuda muuseum enam ohutust tagada, nentis Meos.

Lisaks oli kõrvalasuv Haaslava–Kuuste maantee suursündmuse ajal ligi viie kilomeetri pikkuselt autosid täis pargitud. Ka parkimismuret tahab muuseum leevendada.

Üks suur unistus on muuseumil veel – saada oma lennuväli. Naabruses asuva pikliku krundi omandamise järel saaks sinna rajada umbes 500-meetrise murukattega õhkutõusu- ja maandumisraja. Kui tarvis, saaks nii pikal rajal maanduda ka metsavahiks või moosiriiuliks kutsutav An-2, mida lennunduspäevade ajal on kasutatud langevarjurite veoks.

Ka on väikelennukitega tegelevad ettevõtted avaldanud soovi korraldada muuseumis näitusmüüke, et propageerida siinsamas Tartu külje all kerglennundust kogu Baltikumi ja Venemaa klientidele.

Ülenurmele ei pääse

Esimesed Tartu lennupäevad korraldati Ülenurme lennuväljal ning mõistagi tekib  küsimus, miks on muuseumil tarvis lennuvälja, arutles Meos. Vastus on aga lihtne. Avalikele lennuväljadele kehtestatud nõuded on aasta-aastalt karmistunud ning kõrvalisi isikuid ei tohi enam lennuvälja territooriumile lasta, selgitas ta.

Muuseumi taotlusele on toetuskirja maa-ametisse ja keskkonnaministeeriumisse läkitanud ka Eesti Lennuakadeemia rektor Jaan Tamm ning Haaslava vallavanem Priit Lomp, kelle arvates on muuseumi laienemine otstarbekas.

Maa-amet ja keskkonnaministeerium ei olnud eile pärastlõunaks veel otsustanud, kas tulla lennundusmuuseumi taotlusele vastu või mitte.


Vastame kirjale kuu jooksul

Maa-ameti avalike suhete nõuniku kohusetäitja Agnes Jürgens: Keskkonnaministeerium edastas 11. septembril maa-ametile lennundusmuuseumi kirja, milles palutakse riigil müüa muuseumile kinnistu Õnnepalu (katastriüksuse number 18501:001:1284) otsustuskorras ja harilikus väärtuses.

Riigivara otsustuskorras müümine sõltub nii rahandusministeeriumi kui ka vabariigi valitsuse seisukohast. Asja kaalumisel on oluliseks asjaoluks ka see, et Õnnepalu kinnisasi on maatulundusmaa sihtotstarbega põllumaana kasutatav kinnistu. Muuseum taotleb seda maad maandumisrajaks, treening- ja demolendude korraldamiseks, Eesti lennupäevade ajal parkimisplatsideks jne.

Sellised kasutusviisid ei ole vastavuses maatulundsumaa sihtotstarbega. Kasutusvõimaluste muutmine sõltub muuhulgas sellest, mida näeb seal ette valla üldplaneering.

Tagasi üles