Skip to footer
Päevatoimetaja:
Jüri Saar
+372 739 0358
Saada vihje

Rohelisem bensiin kasvatas karburaatorite müüki hüppeliselt (10)

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Neste Eesti ja meie teistes tanklates on nüüd kõik kütused vedelkütuse märgistuse määruse kohaselt tähistatud E-ga. Bensiini 95 juures olev märgis E5 võib, aga ei pruugi tähendada kütusele lisatud biolisandit.

Puhtama maailma nimel vahetas Eestis euroliidu viimase riigina mullu mais bensiini 95 välja viieprotsendilise biolisandiga bensiini 95 vastu, tänavu maist on bensiinis 95 juba 10 protsenti biolisandit ning sellepärast ei sobi see kütus enam kõigile autodele, murutehnikast rääkimata. Bensiin 98 pidi jääma samaks. Mis parata, võtame siis seda kallimat marki, sest murutehnika remontijatel on praegu käed-jalad tööd täis ning karburaatorid lähevad nagu soojad saiad.

Aga stopp! Väike tiir Tartu tanklates näitas, et biolisandita bensiini nagu enam polegi. Näiteks Riia mäel Alexela, Aardla tänaval Olerexi ning Lõunakeskuse Neste tanklas on ka bensiini 98 püstolil ja tankuril märgistus E5, kuid Olerexi tanklas on selle juures kiri «No bio. Biolisandivaba». Vaid Aardla tänava Circle K tanklas oli 98 bensiini juures märgistus E0 ja kiri «Biovaba, sobib kõigile mootoritele».

On ja ei ole

Mida E5 bensiini 98 juures tähendab: kas auto mootor on nüüd isegi kalli bensiiniga ohus ja mis saab tublist trimmerist või töökast murutraktorist? Biolisandi kohustus on ainult bensiinil 95, bensiinil 98 seda kohustust ei ole ega tule ka järgmisel aastal, kinnitas Neste Eesti ASi turundus- ja kommunikatsioonijuht Risto Sülluste.

Tähistus 98 E5 viitab aga tõepoolest sellele, et bensiinis võib olla maksimaalselt viis protsenti etanooli, selgitas ta ja kinnitas, et Neste bensiini Futura 98 koostises ei ole uue biokohustuse tulekuga mitte midagi muutunud, selle koostis on sama, mis oli enne uusi bionõudeid.

«Nii Neste Eesti kui teiste kütusemüüjate bensiin 98 sisaldab hapniku komponente,» selgitas Risto Sülluste. «Nestel on selleks etanool ja konkurentidel meile teada olevalt metüül-tert-butüüleeter (MTBE). Mõlemad komponendid on vajalikud bensiini oktaaniarvu suurendamiseks. Neste bensiin 98 sisaldab vähesel määral etanooli sellepärast, et etanool vähendab CO2 heitmeid ja on mootorile ohutum.»

Olerexi tanklates müüdav bensiin 98 ei sisalda biolisandit, teatas ASi Olerex turundus- ja kommunikatsioonijuht Kai Põldemaa. Märgis E5 on selle juures vedelkütuse märgistuse määruse järgi, mille kohaselt tuleb bensiin tähistada märgisega E5 ka juhul, kui selles on etanoolisisaldus null protsenti.

Tähistus 98 E5 viitab aga tõepoolest sellele, et bensiinis võib olla maksimaalselt viis protsenti etanooli, selgitas Neste Eesti ASi turundus- ja kommunikatsioonijuht Risto Sülluste.

Olerexis pakutav bensiin 98 sisaldab MTBEd väga väikeses mahus oktaaniarvu suurendamise eesmärgil, lisas Kai Põldemaa. «MTBE-sisaldus ei muuda bensiini 98 põhiolemust: tegemist on puhta fossiilkütusega, millele ei ole lisatud biokomponente,» teatas ta.

Kuid Circle K tanklas on bensiini 98 juures märgistus E0? «Mõistsime kütusemärgistuse määrust selliselt, et kütused tuleb jaamas tähistada biokomponendi sisaldusest lähtuvalt,» selgitas Circle K Eesti ASi mootorikütuste hinnastamisjuht Indrek Sassi. «Et Circle K 98 milesPLUS bensiinis on null protsenti biokomponenti, tähistasime selle märgistusega 98E0. See on ka tarbijatele kõige selgem – kleepsu vaadates saab inimene kohe aru, et tegemist on sada protsenti fossiilse bensiiniga ja sellele ei ole etanooli lisatud. Kui selgub, et peame tähistust muutma, siis teeme seda kindlasti esimesel võimalusel.»

Keskkonnanõuete täitmine on näiteks Circle K tanklates suurendanud bensiini 98 müüki ning seda just bensiini 95 arvelt, sest kõigile sõidukitele E10 ei sobi. Ka maanteeameti kodulehel olevas teates on hoiatus: sõidukeid, mis ei ole ettenähtud kasutamiseks E10 bensiiniga, võib E10 bensiin juba ühekordsel tankimisel pöördumatult kahjustada.

Eksid, siis maksad

Kindlasti tuleks E10 bensiini vältida aia- ja metsatehnikas, sest selles kütuses olev biolisand seob vett, mis võib sattuda mootorisse ning tekitada detailides roostet.

«Keskkonnasäästlik kütus on tore mõte, aga see on inimestele tohutult probleeme tekitanud,» tõdes aia- ja metsatehnikat müüva ja hooldava OÜ Reginett juht Jaan Lusikas. «Kui sügisel on sellist kütust paaki jäänud, siis masinad enam ei käivitu. Ja kui te veel nende karburaatoreid näeksite! Karburaatorite müük on hüppeliselt kasvanud.»

Päevas vahetavad Regineti remondimehed välja vähemalt paar karburaatorit. Trimmerite ja mootorsaagide rivist välja läinud karburaatoreid, mille hinnad algavad 40 eurost, oli neil kolmapäeval pool sahtlitäit. Murutraktorite 100–500-eurosed karburaatorid täitsid kaks pappkasti.

Nii soovitaski Jaan Lusikas aia- ja metsatehnikas kasutada margile sobivat õli, biolisandita bensiini ning, mis peamine, mitte jätta kütust abilise paaki mitmeks kuuks seisma.

Regineti töömeestel oli kolmapäeval kaks kastitäit aia taha läinud karburaatoreid, mille hinnad algavad sajast eurost.
Kommentaarid (10)
Tagasi üles