GoBusist sai Hiiumaa firma

GoBusi bussid.

FOTO: Margus Ansu

Mullu oktoobris sai Tartu ettevõttest GoBus järsku Hiiumaal Kärdlas asuv firma, konkurentide kinnitusel põhjustas asukohavahetuse soov likvideerida aastaid kahjumeid kandnud ettevõte saare turvalisel pinnal.

Miks GoBus oma asukoha Tartust Kärdlasse aadressile Sadama 13 viis? Ettevõtte nõukogu liige ja aktsionär Marcel Vichmann soovitab pöörduda selle küsimusega ettevõtte juhatuse poole.


«Vaadake, mina ei ole ettevõtte juhataja. Rääkige ettevõtte juhatajaga,» ütles ta. «Te olete nii tubli ja tark inimene, et te ise vaatate ja teate, kelle käest küsida. Mina see kindlasti ei ole.»

Kunagine juhatuse liige ja aktsionär, praegune Tartu piirkonna juht Valter Keis enda väitel ei tea, miks GoBus asukohta vahetas.

Samuti ei oska sellele küsimusele vastata Pärnus tegutsev juhatuse liige Andrus Kärpuk, kes soovitas pöörduda teise juhatuse liikme Rene Alpiuse poole.

Alpiuselt tuleb lõpuks ometi vastus. «Miks me ei võiks seda teha,» selgitas Alpius ümberregistreerimist. «Siin pole nagu midagi selgitada selle koha pealt - praami üleveokulu on odavam.»

Tindi kokkuhoid

Alpius lisas, et väide GoBusi likvideerimisest on rumal.

«Miks mitte Kärdla? Aadress on ju oluliselt lühem,» põhjendas Alpius. «Nüüd on Sadama 13, enne oli Ringtee 25,» lausus ta. «Lühem postiaadress. Pastakat kulub vähem.»

Möödas on ajad, mil tartlastel oli Tarbus, nüüd on hiidlastel oma GoBus.

Väiksemate võlgade sissenõudjad vaevalt et viitsiks Hiiumaal kohtus käia, et oma raha kätte saada.

Ja tõenäoliselt on üsna vähe neid üleriigiliste väljaannete ajakirjanikke, kes võtaks end kokku selleks, et ületada praamiga Väinamere saarel käiva kohtuprotsessi jälgimiseks. Pärnu maakohtul on Hiiumaal muide üks kohtunik.

Bussindusvallas toimuvaga kursis oleva Tartu Postimehe allika väitel võib tegu olla GoBusi likvideerimismenetluse algusega.

«Ettevõtted registreeritakse ümber hästi väiksesse kohta, kus saab likvideerimismenetlust alustada,» lausus ta. «Olen kuulnud, et esialgu nad pankrotimenetlust ei taha, vaid proovivad likvideerimisega piirduda.»

Likvideerija on üldjuhul ettevõtte juhtkonda kuuluv tegelane. Menetluse käigus korjatakse kokku nõuded ettevõtte vastu ja kui need ületavad varasid, siis järgneb pankrotimenetlus.

GoBusi suurimaks võlausaldajaks on Tartu Postimehele teadaolevalt ettevõtte suuromanik Go Group, mis jagas firmale ekspertide hinnangul ülikalli hinnaga laene.

See tähendab, et Go Group hakkaks kontrollima ka pankrotiprotsessi ja GoBusi varad maabuksid turvalises kohas.

Pealekauba on GoBusist juba mõnda aega tagasi eraldatud kinnisvara, mis tähendab, et firma vara piirdubki busside ja bussijuhtidega.

Tartu Postimehe allikas lisas, et kui kohustused ja varad ei ole tasakaalus, siis on väga lihtne panna väiksemas kohas ametisse nii-öelda oma pankrotihaldur. «Selliseid kohti on Eestis kaks-kolm - näiteks Rapla ja Ida-Virumaa,» ütles ta.

Ohu märgid

Tavaliselt soovivad omanikud või juhid näidata oma ettevõtte seisundit heana või vähemasti lootusrikkana, mullu 13. oktoobril avaldas GoBusi aktsionär Tiit Pruuli aga Tartu Postimehele kartust, et omanikel pole enam võimalik GoBusi lisaraha panna ja ettevõtet ootab pankrot.

Mõned päevad hiljem ehk 21. oktoobril muutis ettevõte asukoha Tartust Kärdla aadressile.

Allika sõnul on GoBusi seis nii halb, et mõistlik oleks viia likvideerimismenetlus läbi ja teha uus äriettevõte. Nii näiteks jäi GoBus sellest aastast ilma Pärnu maakonna liinivedudest.

Tartu abilinnapea Margus Hansoni sõnul saabus teave GoBusi asukohavahetusest aasta lõpul ka linnavalitsusse.

«Miks see nii on, ma ei tea,» lausus ta. «Vaadates GoBusi praegust piletitulu ja dotatsiooni, peaks pankrotihuvi justkui puuduma.»

Abilinnapea kinnitusel on kümne miljoni kroonine garantiikiri kehtiv ja linnal on ettevõttega ka kehtiv leping.

Tagasi üles