Laevnikud ja laevameistrid lähevad uue lodja kiilupuu järele

Vilja Kohler
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Jõmmu saab suure kaaslase
Jõmmu saab suure kaaslase Foto: Graafika: TPM

Lodja Jõmmu ja viikingilaeva Turm peal sõitvad noored mehed ning need veesõidukid ehitanud puusepad teevad homme metsatööd: koos asjatundjatega langetatakse uue suure lodja kiilupuu.


«Uue lodja täävipuu on meil juba maha võetud ja osa puitmaterjalist varutud,» andis talvistest metsatöödest ülevaate uut lotja ehitava mittetulundusühingu Emajõe Lodjaselts juhatuse liige Priit Jagomägi.



Tulevase lodja homme maha võetav kiilupuu, 40 meetrit kõrge ja 80 sentimeetrit jäme mänd, kasvab Räpina lähedal. Tartusse lodjakotta parvetatakse puu veeteed pidi.



Uue lodja ehitavad lodjakoja laevameistrid tükk maad suurema, kui on Emajõel ja kaugematelgi vetel seilanud Jõmmu.



Merekindel lodi


«Pikkust ja laiust on uuel lodjal mitu meetrit rohkem kui Jõmmul,» rääkis Jagomägi. Kõrguse poolest tuleb uus veesõiduk aga Jõmmuga sarnane, sest muidu ei mahuks see Tartus sildade alt läbi.



Et alus tuleb kogukas, tehakse see ilmselt kahe sõukruvi ja kahe mootoriga. Kas maste tuleb üks või kaks, on veel lahtine. Mastide arv selgub pärast seda, kui lotja projekteerivad laevainsenerid on kõik arvutused teinud. «Suurem lodi tuleb merekindel,» kinnitas Jagomä-gi. «Sellega võib minna kas või ümbermaailmareisile.»



Sel kevadel viiendat hooaega alustavast Jõmmust erineb uus lodi ka selle poolest, et see kavandatakse juba algusest peale loodushariduse andmiseks. Piltlikult öeldes on tegemist ujuva õppeklassiga, millega huvilised pääsevad muidu ligipääsmatutesse kohtadesse.



Ankrus hakkab uus lodi seisma Alam-Pedja looduskaitsealal Palupõhja looduskooli lähistel. «Uus lodi on küll veel vaid idee, aga see on hea idee,» ütles Palupõhja looduskooli juhataja Robert Oetjen. Lodjaga saaksid huvilised liikuda Emajõel ja tutvuda ka vanajõgedega, mis on kavas korda teha.



Ülesvoolu liikudes saaks seltskond seilata Võrtsjärve ääres asuvasse järvemuuseumi. «Emajõe ülemjooks on ütlemata uhke kant, eriti kevadise suurvee ajal,» märkis Oetjen. «Lodjaga saaksid inimesed tundma õppida nii jõge kui ka näiteks linde.»



Oetjen ei usu, et lodi jääb kalda äärde ankrusse seisma, loodushuvilisi sõitjaid jätkub sellele kindlasti.



Rahaselgus tuleb mais


«Pigem on mul hirm, et äkki tahab liiga palju inimesi lodjaga sõita,» ütles Oetjen. «Kuna lodi ehitatakse toetusega, siis võib juhtuda, et öeldakse ette, kui palju inimesi sellega sõidutada tuleb. Sellist vabrikut küll juhtida ei tahaks. Ootame oma looduskooli inimesi, kes on tõesti loodusest ja siinsest elust huvitatud.»



Emajõe Lodjaselts taotleb uue lodja ehitamiseks Euroopa regionaalarengu fondi keskkonnahariduse infrastruktuuri arendamise toetust.



Kas selts lodja ehitamiseks ja õppevahenditega sisustamiseks tarviliku enam kui üheksa miljonit krooni saab või ei, selgub mais. «Kui me sellest fondist toetust ei saa, siis kirjutame uue lodja lodjapargi väljaehitamise projekti,» kinnitas Jagomägi.



Töö lodja kallal läheb lahti aga niikuinii, sest Riigimetsa Majandamise Keskus annab lodja puitmaterjali tasuta. Uus lodi on kavas vette lasta 2012. aasta kevadel. Jõmmu jääb siis tuuritama Tartu vahele.

Märksõnad

Tagasi üles