Aardlapalu prügila sulgemise järel on olmejäätmete odavamat kaugvedu lubavaks ümberlaadimiseks ajutise lahenduse leidnud nii Ragn-Sells kui ka Veolia Keskkonnateenused.
Prügifirmad panid käima jäätmete ümberlaadimise
Torma prügilat haldava OÜ Amestop juhataja Toomas Orumaa kinnitas, et pärast 15. juulit, mil Aardlapalu prügila värav alatiseks lukku läks, on Tormas ladestatavate jäätmete maht kasvanud seitse korda või isegi enam.
Juuli keskpaigani võttis Torma prügila vastu keskmiselt 20 tonni jäätmeid päevas. Viimase nädala jooksul on argipäevade saak pea 150 tonni.
«Enda arvates oleme elavnenud veoga kenasti hakkama saanud,» ütles Orumaa. «Kolmapäeval pidi mõni auto kolm minutit järjekorras ootama, aga see on erandlik.»
Orumaa sõnul jõuab põhikogus Ragn-Sellsi ja Veolia Keskkonnateenuste (endise nimega Cleanaway – toim) jäätmeid Mustvee-lähedasse prügilasse juba praegu haagisveokitega kahes 30-40-kuupmeetrise mahutavusega konteineris. Arvuliselt on aga enamuses paar kuni kümme tonni prügi mahutavad pressautod, mis tuuritavad väravast väravasse.
Kompostija laadib prügi
Aktsiaseltsi Ragn-Sells Eesti ärijuht Agu Remmelg kinnitas, et ettevõte on sõlminud ajutise tähtajatu kokkuleppe Tartus ja lähiümbruses kogutavate olmejäätmete ümberlaadimiseks OÜ Fasetra jäätmejaamas Tartu vallas Maramaa külas. Varem on Fasetra keskendunud haljastusjäätmete veole ja kompostimisele.
Paralleelselt Fasetralt teenuse ostmisega ajab aga Ragn-Sells edasi oma ümberlaadimisjaama plaani Tartu linna servas Klaasi tänavas ning Tartu vallas Vedul.
Keskkonnaameti Jõgeva-Tartu regiooni keskkonnakasutuse juhtivspetsialist Helen Manguse tõdes, et Vedu elanike hulgas kohtas laadimisjaam ägedat vastuseisu, ehkki toimetada pole kavas lageda taeva all, vaid endises ühismajandi aidas.
Pealegi paiknevad elamuile umbes sama lähedal sigala ning veiselaut, lisas ta.
Küsitavuste kõrvaldamiseks on keskkonnaamet täiendamas Vedu laadimisjaama keskkonnamõjude eelhinnangut. Tartu Klaasi tänava kinnistule on aga Ragn-Sells linna nõudmisel tellinud keskkonnamõjude hinnangu, mis võiks Agu Remmelga sõnul valmida sügisel. Maramaa küla laadimisjaama tuleviku suhtes oli Fasetra omanik Ain Sillamäe ebalev.
«Vaatame, kuidas asi sujub, palju sõltub autojuhtide käitumisest,» lausus Sillamäe. «Kas peetakse kinni kellaaegadest, ei kihutata, järgitakse teedel kehtivaid massipiiranguid.»
Aardlapalu alustas varem
Eelmisel nädalal alustas Aardlapalu prügila juures asfaltväljakul ümberlaadimist ka Veolia Keskkonnateenused, kuigi vastavat keskkonnaameti luba loodeti laekuvat alles augusti alguses.
Helen Manguse selgitusel sai kiirem alustamine võimalikuks, sest prügi ajutine hoidmine ja ümberlaadimine pole vastuolus Veolia kehtiva keskkonnakompleksloaga.
«Kuid uut luba on neil nagunii vaja. Esiteks ümberlaadimise tingimuste täpsustamiseks, teiseks aga ainuüksi seetõttu, et vana luba on antud välja Cleanaway nimele,» täiendas Manguse.