Sinu brauser on natuke ajast maha jäänud. Et kõik töötaks, nagu vaja, palun uuenda enda brauserit.
Küpsised aitavad meil teenuseid edastada. Meie teenuseid kasutades nõustute sellega, et kasutame küpsiseid. ROHKEM INFOT >

Komisjon tuvastas Tartu bussihankel eksimusi

KOMMENTEERI PRINDI ARTIKKEL
Saada vihje
Buss. | FOTO: Eero Vabamägi

Kaks bussihankel osalenud ettevõtet seadsid riigihangete vaidlustuskomisjonile (vako) esitatud vaides kahtluse alla, kas Tartu linnale järgmise kümne aasta bussihankel parimat hinda pakkunud Go Bus pole mitte teinud alapakkumist.

Senise vedaja Sebe tütarfirma Eesti Buss ja Hansa Bussiliinid on mõlemad esitanud sarnase sisuga vaide, kus leiavad, et Go Bus, kelle pakkumise linnavalitsus edukaks tunnistas, on pakkunud hinda, millega objektiivseid asjaolusid arvesse võttes ei ole võimalik teenust osutada.

Pärast ühe pakkuja kõrvaldamist ja ühe pakkumuse tagasilükkamist oli kevadel esikolmik järgmine: Go Busi pakutud aastahind 6,6 miljonit eurot, Eesti Bussil 7,28 miljonit ja Hansa Bussiliinidel 7,4 miljonit.

Enne seda pidi aga riigihangete vaidlustuskomisjon vastuse saama küsimusele, kumma ettevõtte vaiet menetleda. Küsimus on lihtsustatult selles, kumb vaidlejatest on paremuselt kolmandal ja kumb teisel kohal. Kuna kolmandal kohal olija ei saaks niikuinii lepingu sõlmimiseni jõuda, ei oleks tema kaebuse menetlemine asjakohane.

Küsimus on lihtsustatult selles, kumb vaidlejatest on paremuselt kolmandal ja kumb teisel kohal.

Olukord on aga kirev. Nimelt oli Hansa Bussiliinide pakkumus algselt odavam, kuid siis parandas linnavalitsus Eesti Bussi pakkumust, viidates ilmsele arvutusveale. Käibemaksuga ja käibemaksuta hinnad omavahel ei klappinud.

Selle paranduse Hansa Bussiliinid vaidlustas ja vako asus seisukohale, et linnavalitsuse tehtud parandus oli õigusvastane ja tuleb tühistada. Vako järeldus oli, et pakkumuses oli ka muid ebakõlasid, mis ei tulenenud üksnes arvutusveast, ja neid ei saa pakkumust muutmata kõrvaldada. Eesti Bussi pakkumus ei vastanud vako hinnangul hanke tingimustele ja tuleks tagasi lükata.

Liig odava hinna üle käiva vaidluse suhtes on vako hinnangut oodata uuel nädalal ja see tuleb Hansa Bussiliinide vaidest lähtuvalt.

Hansa Bussiliinide vaiet läbi vaadates leidis vako aga ka, et linnavalitsus tegutses õigusvastaselt, kui ei teavitanud kõiki pakkujaid korrektselt juuni alguses antud käskkirjast, millega tunnistati kuus pakkumust vastavaks. Puuduseks oli see, et iga pakkujat teavitati üksnes tema pakkumuse vastavaks tunnistamisest, kuid mitte sellest, et samasugune otsus on tehtud ka teiste ettevõtete suhtes. Peale selle jättis hankija edastamata käskkirja. Seadus kohustab aga teavitama viivitamata, kuid mitte hiljem kui kolme tööpäeva jooksul, et pakkujad saaksid oma õigusi kaitsta.

Tartu linnamajanduse osakonna juhataja Rein Haak ütles, et linnale ei tähenda vako nüüd juba avaldatud otsus esialgu midagi, sest hanke tulemusel on esikohal endiselt Go Bus. Kui, siis üksnes seda, et otsuse jõustumisel tuleb linnal tasuda riigilõiv 1280 eurot. Ta pidas aga tõenäoseks, et see vaidlus viiakse edasi kohtusse.

Millise pöörde võtab vaidlus kohtus, on Haagi meelest ennustamatu.

Haak ütles, et linn ootab esialgu ära ettevõtete algatatud vaidluste tulemused ja sellega võib minna veel kaua, kui kohtud peaksid rakendama esmast õiguskaitset, mis ei võimalda Go Busiga lepingut sõlmida.

Uus vedaja peaks liinil alustama 2019. aasta juulist, busside tellimiseks ja tankimistaristu ehitamiseks piisab aastast.

Tagasi üles