Välja käidud lahendus annab ligi 300 000 inimesele keskmiselt 8% igakuist tululisa, parimal juhul isegi 17%. See ei pruugi olla piisav, ent see on tuntav ja oluline panus palgavaesuse probleemi lahendamisse.
Väidetud on ka, et muudatus vähendab survet tööandjatele palkade tõstmiseks. Selline kaudne mõju on ilmselt olemas, ent sõltub siiski palju enam nõudluse-pakkumise vahekorrast tööturul kui maksukorraldusest.
Üheks kaudseks, aga oluliseks mõjuks tulekski hoopis pidada suuremat motivatsiooni töö leidmiseks seni mitmesugustest toetustest elavatele inimestele, aga ka kahanevat soovi otsida tööd piiri tagant. See omakorda kasvatab pakkumist tööjõuturul ja seega pigem elavdab üldist majandust ja pidurdab peadtõstvat tööjõupuudust.
Seda ideed on materdatud ka ideoloogiliselt. Kes peab seda sotsialistlikuks, kes keskaegseks, kes populistlikuks.
Jah, see reform on suunatud ühiskonna sidususe kasvatamisele ja suuremale solidaarsusele, eelkõige aga inimväärikuse tagamisele. Gini indeksiga mõõdetud sotsiaalne ebavõrdsus on Eestis iseseisvusaastate jooksul küll kahanenud, ent ikkagi palju suurem kui Põhjamaades ja on viimastel aastatel kahjuks suurenemas.
Seepärast usun, et lisaks vabal ettevõtlusel põhineva majanduse kasvule suunatud jõupingutustele on sammud ühiskonna sidususe kasvatamiseks igati kohased ka konservatiivse ilmavaatega inimestele – oleme väike riik, kus suured erinevused ei too kellelegi suuremat kindlus- ega turvatunnet.
Selle eest äratundmine, et me mõistame ühte moodi, kust king tõeliselt pigistab, ja püüame ühiselt lahendust leida, väärib kaasamõtlemist.