Noore kunstniku maalitud hirmud pälvisid preemia

Maalikunsti esimese aasta magistrant Elo-Mai Mikelsaar ütles Tartu ülikooli maaliosakonnas, et pärast rahvusvahelisel konkursil saadud tunnustust oli pintslit kätte võttes julgem tunne, ent nüüd on tal ka suur vastutus hea tööga jätkata.

FOTO: Kristjan Teedema

Tartu ülikooli maali eriala magistrandi Elo-Mai Mikelsaare bakalaureusetöö «Must stsenaarium» tunnistati Baltimaade noorte kunstnike võistlusel teise koha vääriliseks.

Elo-Mai Mikelsaar, kelle maal tunnistati 92 Eesti, Läti ja Leedu noore kunstniku teoste seas üheks parimaks, ise end veel kunstnikuks nimetada ei julge. Ta arvab, et kunstnikuks saab ta siis, kui kõrval pole enam kedagi juhendamas ja kõik otsused tuleb langetada iseseisvalt.

Tegelikult tuli tal palju iseseisvalt tegutseda juba oma bakalaureusetööd maalides, ent see polevat tema hinnangul veel päris see.

Mikelsaare kuueosaline maaliseeria, mille esimene maal märgiti ära rahvusvahelisel konkursil, sündis kunstiüliõpilase sõnul esmalt tema peas ja seejärel lõuendil.

Viimasena mõtles Mikelsaar seeriale tutvustava teksti, mille järgi on maalide ideestikku mõjutanud nii majanduskrahh kui ka maailmalõpu paanika. Siinjuures rõhutab noor kunstnik, et tema töö ei kritiseeri, vaid vahendab vaatlusi.

Küpsus üllatab

Tartu ülikooli maalikunsti professorit Jaan Elkenit üllatab Mikelsaare «Musta stsenaariumi» puhul, et noor inimene on suutnud käsitleda edu pahupoole ja kiire linnalise eluga seotud probleeme, nagu äng ja peataolek, väga küpsel tasandil.

«Enn Põldroos käsitleb sarnaseid teemasid võib-olla mängulisemalt ja grotesksemalt. Põldroosile on see peale 50-aastast maalijakarjääri jõukohane ja tal tuleb see suurepäraselt välja. On üllatav, et alla 25-aastane inimene (Mikelsaar on 24-aastane – KT) suudab samuti sellise töö välja mängida ja lahendada täiesti isikupärases laadis,» rääkis maalikunstiprofessor Jaan Elken.

Elkeni arvates on Mikelsaare töös eksistentsiaalset ängi. «See on maalitud harva nähtava sisendusliku jõuga,» lisas ta.

Professori hinnangul on hea kunstnik kanaarilind, kes annab hoiatavaid signaale siis, kui kõigi teiste jaoks on olukord veel rahulik ja kaunis.

Kuigi Elken ei osanud öelda, mille eest Mikelsaare «Must stsenaarium» meid täpselt hoiatab, käsitleb teos tema sõnul ängi kõrval veel peataolekut, isiksuse lõhestumist ja võib-olla isegi skisofreeniat. «Need on terminid, millega inimeseks olemine nüüdses maailmas tihti kattub,» ütles ta.

Maalikunsti must seis

Elken leidis, et «Musta stsenaariumi» mustad meeleolud võivad kattuda ka kunstniku positsiooniga ühiskonnas.

«Kunstnikuna hakkama saada on suur väljakutse. See on väljakutse kõikides maades, aga meil ei paista ka tunneli lõpust valgust. Isegi kui sa oled väga tuntud ja tunnustatud, ka siis saad loota ainult harvadele sissetulekutele. Meil puudub arenguperspektiiv, sest meil on liiga väike ühiskond,» rääkis Elken.

Mikelsaar nõustus, et kunstnikuna ära elada pole kerge, ent oma teose hoiatavat sõnumit kommenteerida ta ei söandanud. «Väljendasin seda, mis on minus endas, ja seda, mis mind ümbritseb. Ma ei usu, et suudan sellega maailma päästa,» jäi noorte maalijate võistlusel teise preemia pälvinud kunstiüliõpilane Elo-Mai Mikelsaar oma loomingut kommenteerides tagasihoidlikuks.

Hea meelega laseks ta vaatajatel endil otsustada, millest tema kunst räägib ning kas ja mille eest võib see kedagi hoiatada.

Mikelsaare sõnul on tal veel vara rääkida kunstniku rollist ühiskonnas. «Praegu on need teemad minu jaoks segi paisatud ja otsin isegi vastuseid,» lausus ta. Maalikunstile on ta otsustanud jääda truuks hoolimata sellest, et seda ei peeta perspektiivikaks.

Edukad eestlased Baltikumi kunstivõistlusel

• Eestlastest jõudsid Baltimaade noorte kunstnike võistlusel Young Painter Prize 92 osavõtja seast viieteistkümne finalisti hulka Elo-Mai Mikelsaar, Kristi Kongi, Mihkel Maripuu ja Paavo Käämbre.

Tagasi üles