Tartu tollijaama ähvardab sulgemine

Jaan Olmaru
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Eile seisis Tähe tänava tollikeskuse ees mitu raskeveokit, mille juhtidele tuli maksu- ja tolliameti otsus tollipunkt Tartus uuest aastast sulgeda halva üllatusena.
Eile seisis Tähe tänava tollikeskuse ees mitu raskeveokit, mille juhtidele tuli maksu- ja tolliameti otsus tollipunkt Tartus uuest aastast sulgeda halva üllatusena. Foto: Sille Annuk

Maksu- ja tolliamet tahab uuel aastal kaotada Tartust Tähe tänava tollikeskuse, mis ettevõtjate hinnangul muudab rahvusvaheliste kaubavedude tolliprotseduurid palju ebamugavamaks ja kulukamaks.

Maksu- ja tolliameti kava järgi koliksid Tähe tänava töötajad Annelinna majja ning seni Tartus tehtud tolliprotseduurideks tuleks veokijuhtidel sõita Võrru. Ümberkorraldus puudutab väga paljusid väliskaubandusega seotud ettevõtteid, kelle arvates on plaan läbi mõtlemata, ebaloogiline ja kahjulik majanduskeskkonnale.

«See on absoluutselt ebamõistlik otsus, mis põhjustab suuri lisakulusid,» lausus Eesti rahvusvaheliste autovedajate assotsiatsiooni esindaja Jaak Kivisild.

Tollikeskuse praegune asukoht Tähe tänaval võimaldab Kivisilla sõnul suurveokitele head ligipääsu ja parkimisvõimalusi. Annelinnas aga juurdepääsu pole ning seetõttu ei saaks seal teha ka TIRi (rahvusvahelisi kaubavedusid kiirendav ja lihtsustav tollidokument – toim) protseduure.

Suureneb aja- ja veokulu

Kui plaan ellu viiakse, peaksid suured veoautod tolliprotseduuride vormistamiseks sõitma Võrru. «See aga tähendaks viivitusi, kuna sageli ei jõuaks veokite laadimist ja tolliprotseduure teha samal päeval,» ütles logistikaettevõtte 4U Lo­gistics tolliteenuste juht Andreas Part.

Tartu tollikeskuse kaotamine tähendaks probleeme ka nendele firmadele, kes ekspordivad loomi ning peavad täitma väga rangeid veterinaarnõudeid. Kui tollivormistused tehakse järgmisel päeval, oleksid loomad autodes liiga kaua ja seda käsitletakse nende piinamisena.  

«Võin täie kindlusega öelda, et see pole loogiline samm. Ma tean praktikuna, et väljapakutud lahendused ei toimi ja ettevõtjatele tuleb meeletut lisasõitmist ja ajakulu,» kritiseeris Part maksu- ja tolliameti otsust ega suutnud seda uskuda. «Juba regionaalpoliitiliselt on vastuvõetamatu, et Eesti suuruselt teises linnas kaob tolliteenuse osutamise võimalus.»

Ettevõtjate survel kohtusid maksu- ja tolliameti juhid eile Tartus. «Pilt ei saanud selgemaks. Püüdsime küll välja tuua oma argumente, aga nad on võtnud kindla suuna,» lausus Part, kuid avaldas siiski lootust, et otsus vaadatakse üle.

Eesmärk on kokkuhoid

Tartu Postimehe järelepärimisele vastanud maksu- ja tolliameti avalike suhete juhi kt Anne Osveti sõnul tegi ameti juhtkond Tähe tänava hoonest loobumise otsuse augustis ning ümberkorralduste eesmärk on kulude kokkuhoid.

«Maksu- ja tolliamet peab oma kulusid hoolega silmas pidama, sest riigieelarvest raha juurde ei saa. See ongi peamine põhjus,» lausus Osvet. Samas selgus tema jutust, et Tähe tänava majas töötab 30 inimest, kellest üksnes kolm on seotud otseselt rahvusvaheliste vedude tollitöödega.

«Enamik kliente suhtleb meiega e-kanalite kaudu ega käi enam nõnda palju teeninduskohtades. Tartu on kahe suure büroomajaga tänini olnud erand. Näiteks Tähe tänava hoone ülalpidamine läheb ametile aastas maksma 78 000 – 80 000 eurot,» rääkis Osvet.

Osveti sõnul on tegemist tolliteenuse konsolideerimise viimase etapiga. «Mujal Eestis on tolliteenus juba viidud võimalikult ligemale piiridele ehk riigist väljuvatele suundadele,» põhjendas ta otsust.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles