Sinu brauser on natuke ajast maha jäänud. Et kõik töötaks, nagu vaja, palun uuenda enda brauserit.
Küpsised aitavad meil teenuseid edastada. Meie teenuseid kasutades nõustute sellega, et kasutame küpsiseid. ROHKEM INFOT >
Postimees 160 Juubeli puhul loe seda lugu tasuta!

Tartu tõmbab trammi ideele pidurit

1
KOMMENTEERI PRINDI ARTIKKEL
Saada vihje
FOTO: montaaz artur kuus

Trammi idee on praegu väga toores ja trammi sobitamine Tartusse vajaks eraldi teemaplaneeringu koostamist, tõdes linnapea Urmas Klaas läinud nädalal. Nii on linnavalitsus nüüd küsimuse ees, kas tulevase trammiliini asukohta märkiv kollane joon Annelinnast Vanemuise tänava kaudu Nooruse tänavani ja läbi Raja pargi Ränilinna üldplaneeringust üldse kustutada või otsida muud lahendust.

Trammiliini praegusel kujul üldplaneeringusse märkimise kohta on tulnud mitmeid vastuväiteid.

Hulk kriitikuid

Näiteks on arhitekt Ilona Merzin palunud mitte märkida trammitee asukohaks Annelinnas Anne jalakäijate tänavat. Ta osutas, et see on vastuolus Annelinna planeeringu põhiideega, et majadevahelised jalakäijate teed ja mänguväljakud on turvaline sõidukiliiklusest vaba ala. Merzin nimetas ka vastuolu üldplaneeringus kavandatud rattateedega ja asjaolu, et trammiliin läbiks suure kasutusega mänguväljakut.

Ülikooli kliinikum on andnud seisukoha, et ei pea mingil juhul võimalikuks ehitada trammiteed oma kinnistule, praegusel juhul Puusepa 6 ja 8 maja vahele.

Peale selle on tulnud teravat kriitikat plaanile ehitada trammiliin läbi Raja pargi, kus on suure kasutusega terviserajad.

Ettevõtja ja linnavolinik Verni Loodmaa paneb ette trammiliin kaardilt üldse eemaldada.

«Tegemist on analüüsita, avaliku aruteluta ning põhjenduseta kaardile sattunud kollase illustratiivse joonega, mis tulevikuvaates külvab pigem segadust ning tekitab arusaamatust,» kirjutas Loodmaa. Tema ettepanek on nimetada trammi üksnes üldplaneeringu tekstis.

Abilinnapea Jarno Lauri eelistus oleks trammi näidata siiski ka kaardil, küsimus on aga, kuidas ja mis on selle tähendus.

Tartu üldplaneeringu- ja arenguteenistuse juhataja Indrek Ranniku ütles, et mängitud on ka mõttega, et tramm läheks Vanemuise tänavalt Pepleri tänavale, mööduks Maarja kirikust ning jõuaks Kuperjanovi ja Tõnissoni tänava kaudu raudteeni.

Sel juhul jääksid liinist eemale Vanemuise väike maja, Vanemuise 46 õppehoone ja Reiniku kool, aga liini äärde näiteks Härma kool.

Teisel pool raudteed sõidaks tramm Tervishoiu tänava kaudu Viljandi maanteele, sealt Ravila tänava kaudu ülikooli Maarjamõisa linnakusse. Ülikooli kliinikum ja Maarjamõisa polikliinik jääksid liinist eemale.

Ehk kui tähtsate asutuste kaasa haaramise poolest on kaardile märgitud trassikõvera asukoht peaaegu geniaalne, siis kirjeldatud alternatiivi puhul on seda mõõdet vähem. Ranniku nõustus sellega.

Vaja tasuvusanalüüsi

Laur ütles, et üldplaneeringu transpordivisioon põhineb paljuski sellel, et antakse vastus punnseisule suunal Annelinn, kesklinn, Maarjamõisa ja Lõunakeskus. «Fakt on see, et tegu ei ole lõpliku trassivalikuga, ja nagu Tampere näide näitab, tuleb sellise asjaga palju tööd teha,» lisas ta.

Tartu sõpruslinn Tampere hakkas trammiliine kavandama 1995. aastal, ehitamise otsuse langetas kohalik volikogu alles läinud sügisel.

Laur nimetas, et trammi kajastamiseks üldplaneeringu kaardil on tema meelest kaks võimalust. Üks on näidata trassivariandid, teine korjeala. Õiguslikku tähendust ei oleks aga kummalgi. Maade reserveerimine jääks trammi teemaplaneeringu ülesandeks.

Klaas lisas, et selle teemaplaneeringu üks osa on kindlasti tasuvusanalüüs.

«Trammi idee peab olema üldplaneeringus kajastatud, aga millise konkreetsuse astmega, seda tuleb kindlasti arutada,» lausus ta.

«Selle idee väärtus on, et sisuliselt muudab see ühistranspordi visiooni, ja sellest loobuda oleks kahju,» märkis Ranniku.

Linnavalitsus kavatseb järgmiseks tutvustada avaliku väljapaneku tulemusi volikogu arengu- ja planeerimiskomisjonis.

Oma seisukohad ettepanekute suhtes võtab linnavalitsus tõenäoliselt järgmisel nädalal.

Tagasi üles