Tartu kiirabiauto tuli kiirituspiirkonnast tagasi (3)

Raimu Hanson
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Tartlane Olev Laks (paremal) on 30 aastat tagasi Tšornobõli lähedal jäädvustatud pildile koos kiirabiautoga, millega ta tegi Tartus tööd nii enne kui ka pärast katastroofipiirkonnas tegutsemist. Fotol on ka tema polgu tehnilise osakonna ülem.
Tartlane Olev Laks (paremal) on 30 aastat tagasi Tšornobõli lähedal jäädvustatud pildile koos kiirabiautoga, millega ta tegi Tartus tööd nii enne kui ka pärast katastroofipiirkonnas tegutsemist. Fotol on ka tema polgu tehnilise osakonna ülem. Foto: Erakogu

Teiste tartlaste hulgas, kes sõjaväekohuslasena kokku kutsuti ja saadeti Tšornobõli katastroofi tagajärgi likvideerima, oli kiirabiauto juht Olev Laks. Sedasama ametit peab ta 68-aastasena praegugi.

Ühele fotole nondest koledatest päevadest on ta jäädvustatud koos masinaga, mille küljel eestikeelne kiri. Tartlane seisab ukse juures. Auto esiklaasile nõjatub keegi Nõukogude armee ohvitser, prillid ninal.

Ohvitseri nimi tartlasele ei meenunud, küll aga tema sõjaväelised kohustused. «Ta oli meie polgu tehnilise osakonna ülem,» ütles Laks.

Tartust Tšornobõli

Omaaegsed Tartu rajooni kiirabimasinad olid kujundatud ühtses stiilis puna-valgeks. «See oli väga uus auto, värskelt värvitud,» lisas ta.

Kui autod olid Eestist katastroofipiirkonda sõitnud, vaadati neid seal nagu ilmaimet. «Minuga koos pildile jäänud ohvitser ütles, et see ei ole nõukogude auto. Ma ütlesin, et on küll, vaadake lähemalt. Siis ta ütles, et kuradi eestlased, olete aga teie tegijad!» meenutas tartlane.

Laksi ülesanne oli koos oma autoga olla pidevalt valmis sõitma kaaskannatajatele appi, kui nad olid avariidesse ja teistesse õnnetustesse sattunud.

Kaaskannatajaid tuli peale võtta ja näiteks tuletõrjujaid turvamas käia ka lõhkenud reaktori lähimast ümbrusest, nn 30 kilomeetri tsoonist. Tartu kiirabiauto ja tema juht pidid sõitma samuti elaniketa jäänud Prõpjatti, kus nüüd lokkab võsa ja mets.

Ja mis sai pildile jäänud autost hiljem? «Me olime Pärnu polgu all ja pidime kogu värgi Eestisse tagasi vedama,» meenutas Olev Laks.

Aga kiiritus? «Sellega oli siin palju tegutsemist, närvikulu oli väga suur,» ütles ta. «Käisin autot pesemas Lagujal, kus oli üks eriline koht, ja hiljem Tallinnas kiiritust kontrollimas. Nägin nii palju kurja vaeva, et kui ma oleksin seda ette teadnud, oleksin autole pannud kuskil soo vahel tule otsa ja kõndinud kaks kätt taskus minema.»

Aastapäeva tähistamine

Foto kiirabiauto, tartlase ja Nõukogude armee ohvitseriga pärineb Aare Uindi kogust. Selles on Tšornobõli katastroofi tagajärgede likvideerimisele saadetud meestest ja nende tegevusest kõvasti üle 900 foto.

Oma praegust elu ja tegevust Rannu valla ja Pärnu vahel jagava Aare Uindi kogust avatakse katastroofi 30. aastapäeva meenutamiseks täna kell 16 Pärnu muuseumis näitus. Ta ise kuulub samuti Tšornobõli veteranide hulka ning on Pärnumaa vastava ühenduse Gamma juhatuse aseesimees.

Tartu Postimees kirjutas temast 10. veebruaril. Seal­samas oli kirjas üleskutse saata Tšornobõli veteranide fotosid aadressil uind@hot.ee. Laekus peaaegu 60 uut pilti.

Eile käis Aare Uind toimetuses ja tõi CD-kettal mõned kaasa. Ta rääkis, et jätkab kogumist.

Kommentaarid (3)
Copy
Tagasi üles