Veeriku linnaosa üheks peatänavaks pidi saama Sangla tänav ja 1978. aastast saadik on Tartu linn selle läbimurde tegemiseks hoidnud teekoridori, kuid nüüd on raad seisukohal, et läbimurret pole vaja ka lähema 50 aasta jooksul.
Sangla tänava läbimurret ei tule
Seetõttu saatis linnavalitsus volikogusse eelnõu, et tänavakoridori jaoks tehtud broneeringud ka ametlikult planeeringutest maha kriipsutada. 1978. aastal koostatud Veeriku mikrorajooni detailplaneering nägi Sangla tänavat linnajao ühe peatänavana, mis kulgenuks Viljandi ringristmikust otse Näituse ülesõiduni.
Sellest peale on tänavakoridorile maad hoitud, tänavakoridorile ei ole ehitusõigust antud, aga nagu abilinnapea Jarno Laur selgitas, on pärast pikki arutelusid jõutud tänavu kevadel seisukohale, et neid broneeringuid pole vaja, vaja on hoopis need tühistada, et elanikud saaksid oma maad vabamalt ja otstarbekamalt kasutada.
«Sellepärast ongi see vajalik, et keegi seda läbimurret enam teha ei taha,» ütles Laur. «Täna on selge, et seda teed ei tule. Liiklusuuringud on tehtud, vajadus on ära langenud. Teekoridoridest väga kergekäeliselt ei loobuta, aga praegu on kõik aru saanud, et seda ei ole vaja. Teekoridoridega peab mõtlema mõnikord ka 50 aastat ette, aga sellel ei ole mõtet isegi sellises ajaperspektiivis.»
Kuhu tänav viiks?
Laur ütles, et ei oska vastata, millal selle läbimurde aktuaalsus hakkas päevakorrast kaduma.
Tartu planeeringuteenistuse juhataja Indrek Ranniku ütles, et tõuke asjade ülevaatamiseks ja äraotsustamiseks andis mitu ehitussoovi Hommiku tänaval, millega Sangla tänava läbimurre oleks lõikunud. «Selle tõttu tegime analüüsi ära. Oleme seda aastaid mõelnud, et plaanide peal see on, aga ei olnud põhjust ka tühistada,» ütles Ranniku.
Nüüd tekib olukord, kus Sangla tänavat on kaks lõiku, mis omavahel kokku ei ulatu. Kas need tuleks selguse huvides ümber nimetada? Ranniku vastas, et see on aadresside panemise küsimus, omanikud on praeguste aadressidega aga harjunud.
Otsuse eelnõus on linnavalitsus märkinud, et peamine põhjus, miks Sangla läbimurret ei ole tehtud, on liiklusvajaduse ehk nõudluse puudumine sellesuunalises koridoris, teisalt ka elanikkonna vastuseis.
Valdavalt eramutega alale magistraaltänava rajamine peab olema piisavalt põhjendatud ja see peaks tuginema tugevatele argumentidele – avalik huvi, liiklusnõudlus, kasu kogu linna liiklusskeemile –, nii seisab eelnõus.
Linnavalitsus viitab ka inseneribüroo Stratum mullusele analüüsile, mille kohaselt läbimurre nn jaotustänava rajamiseks õigustaks end liiklusnõudlusega üksnes eritasandilise Näituse raudteeülesõidu puhul, kuid see nõuaks suuri kulutusi.
Samas oleks seal ülekaalus kohalik liiklus, mille jaoks piisab senisest tänavavõrgust, jaotustänavale vastav Viljandi tänav jääks alakasutusse, Tähtvere linnaosas suureneks liikluskoormus ja Näituse tänavast kesklinna puudub magistraaltänavale vajalik koridor.
Leitud on, et tänav lõikaks läbi olemasoleva elamute ala, rikkudes rajooni terviklikkuse ja olemasoleva jaotuse.
Volikogu otsustab
Laur ütles, et otsus on lõplik siis, kui volikogu selle vastu võtab, kuid siis on selle peale veel võimalik kaevata halduskohtusse. «Ma ei usu, et keegi seda teeb. Pigem on kohalike inimeste poolt olnud surve, et kui te ei kavatse ehitada, siis võtke see piirang maha, et maad otstarbekamalt kasutada,» ütles Laur.
Ranniku märkis, et sellise planeeritud tänavakoridori mahakriipsutamise näiteid pole Tartu lähiminevikust just palju võtta, üksnes Pikk tänav. See on olnud plaanis ühendada Narva maantee ja edasi Ujula tänavaga.