Otse rongist: Edelaraudtee saatis viimase rongi teele trompeti ja lauluga

Risto Mets
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Edelaraudtee viimane reis Tartusse. Kõneleb Mehis Helme. Valges särgis Tiit Pruuli.
Edelaraudtee viimane reis Tartusse. Kõneleb Mehis Helme. Valges särgis Tiit Pruuli. Foto: Raimu Hanson

Täna kell 20.36 alanud rongisõit Tallinnast Tartusse on erakordne, isegi ajalooline. Nimelt saatis Edelaraudtee tänavuse aasta viimasel õhtul pealinnast Emajõelinna teele rongi, mis pani punkti selle ettevõtte 17-aastasele tegevusele Eestis reisijateveo alal.

Balti jaama perroonil nr 4 andis ainulaadsest sõidust märku trompetimäng. Muu hulgas kõlas lugu vanast auruvedurist, mis depoost ära aurab.

Edelaraudtee müügijuhi Annemari Oherdi sõnul on tema kontserni rongid läbinud 17 aastaga kokku 1,98 miljardit kilomeetrit ja vedanud ligi 33 miljonit reisijat. Viimaste reisijate hulgas on ka tema, samuti Edelaraudtee omanikud ja tippjuhid, nagu näiteks Marcel Vichmann, Tiit Pruuli, Alar Pinsel ja Jüri Etverk.

Tallinnast Tartusse sõidavad mõned kultuuritegelasedki. Nende hulgas on ka luuletajad Karl-Martin Sinijärv ja Asko Künnap. Nende lähedal vagunis on akendele Edelaraudtee ja Eesti Kirjanduse Seltsi koostöös kleebitud rongiluuleaktsiooni lõpetuseks asjakohaseid näiteid rahvaluulest.

Rongis on võimalus kasutada baari, mida ka rõõmsalt tehakse. Samas oli igaühel võimalus laiendada silmaringi reisironginduse ajaloost, sest rongi on kutsutud raudtee- ja sõjaajaloolane Mehis Helme.

Sõiduplaani järgi jõuab Edelaraudtee viimane rong Tartusse kell 22.51. Rongisõiduseltskonna viivad Go bussid Ülikooli kohvikusse uut aastat vastu võtma.

Edelaraudtee AS oli sunnitud Eestis oma reisirongide liikluse lõpetama seoses riigi tehtud otsusega anda uued rongid konkurssi korraldamata opereerida riigiettevõttele Elron. Sõlmitud otselepingu seadusevastasust on kinnitanud nii riigihangete vaidlustuskomisjon kui ka kaks kohtuastet.

«Edelaraudtee pole olnud aga ainult veo-operaator, vaid on ka infrastruktuuri ja veeremi valdaja ja remontija. Viimatimainitud valdkonnad jäävad meile endiselt alles,» ütles Edelaraudtee ja rahvusvahelist reisijatevedu korraldava Go Raili nõukogu liige Tiit Pruuli.

«Loodan, et suureneb meie rahvusvaheline koostöö mitmes valdkonnas. Moskva ja Peterburi suunal tegutseme juba mõnda aega väga aktiivselt, et luua ühisettevõte oma Vene partneritega ja tõsta oluliselt teenindustaset neis rongides.»

Pruuli sõnul peab aga selleks ka Eesti riik töötama sama aktiivselt nagu Soomes. «Me oleme juba mitu aastat kuulnud IRLi juttu sellest, et nende prioriteet on piiriületuse kiirendamine nii nagu see toimib Soome ja Venemaa vahelistes rongides. Jutuks on see jäänudki. Aga no jah, meil makstakse palka ka lobisemise eest.»

Uus aasta toob kaasa kohtutee jätku. Nimelt esitas Edelaraudtee eile kohtuvaidluses majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumiga kassatsioonkaebuse ja vaidlustas osaliselt ringkonnakohtu otsuse.

Edelaraudtee kommunikatsioonijuhi Kersti Gorstovi sõnul vaidlustasid nad ringkonnakohtu otsuse selle osa, milles ringkonnakohus jättis avalikele huvidele viidates riigi ja Elroni vahelise otselepingu kaheks aastaks jõusse. «Leiame, et niivõrd oluliselt seadust rikkuvat lepingut ei ole mistahes kaalutlustel ka lühendatud perioodiks õiguspärane kehtima jätta,» selgitas Gorstov.

Eile esitas kassatsioonikaebuse ka ministeerium.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles