Tartu ülikooli teadlased tõestasid, et teadust saab teha tavaliste sammulugejatega

Tartu Postimees
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Sammulugeja.
Sammulugeja. Foto: Kristjan Teedema / Tartu Postimees

Tartu ülikooli teadlased mõõtsid koolis õpilaste liikumisaktiivsust ja näitasid oma äsja ilmunud artiklis, et ka lihtsad sammulugejad on tippteaduses kallimate analoogidega võrdväärselt kasutatavad

Uuringus kandsid 144 õpilast koolis nädal aega samal ajal tavakasutajale mõeldud umbes 70 eurot maksvat sammulugejat ja teadusuuringutes kasutatavat professionaalset liikumisandurit. Kaks seadet, mis mõõtsid sammude arvu ja eri liikumisaktiivsuse intensiivsust, andsid väga sarnaseid tulemusi. Seega saab sammulugejat kasutada iga päev oma liikumisaktiivsuse mugavaks hindamiseks.

«Kuigi meie igapäevast liikumist mõõtvad nutikellad ja sammulugejad on aina laiemalt kasutuses, on nende potentsiaal teadusmaailmas veel üsna avastamisjärgus,» ütles TÜ liikumislabori teadur ja artikli üks autoritest Kerli Mooses.

Ta rääkis, et teadusuuringute tegemiseks oli esmalt tarvis tõestada, kas lihtsad seadmed on selleks üldse sobivad. «Näitasime uuringuga, et tulemused on võrreldavad ja seda ka lühikeste ajavahemike mõõtmiseks nagu näiteks liikumisaktiivsus vahetundides.»

Piisav liikumine on laste tervislikuks arenguks väga oluline. Teadusuuringute kohaselt ei toeta aktiivne liikumine mitte ainult kehalist arengut, vaid avaldab soodsat mõju ka laste omavahelistele suhetele, tähelepanule ja õpitulemustele. Sammulugejate kasutamine aitab nii lastel kui ka nende vanematel aimu saada, kui palju päevas tegelikult liigutakse. «Ja sageli on tulemused lapsevanemate jaoks üllatavad, kuna vaid ligikaudu veerand õpilastest liigub vastavalt soovitustele,» lisas Mooses.

Ajakirjas BMC Public Health ilmununud artikli autorid on teadlased Tartu ülikooli sporditeaduste ja füsioteraapia instituudist ja arvutiteaduse instituudist. Uuringus osalesid seitsme kooli kolmandad klassid. Uuringu üheks keerulisemaks osaks oli sammulugejatest vajalike detailsete mõõteandmete kiire ja mugav kättesaamine ja kogutud andmete analüüs ning visualiseerimine. Selleks loodi spetsiaalne liides ja keskkond koostöös Tartu ülikooli arvutiteaduse instituudi, Tarkvara Tehnoloogia Arenduskeskuse ja tarkvaraettevõttega Quretec.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles