Emajõe kaldapealse ja sealhulgas palju kõneainet pakkunud papliallee kujundamise projekti hankel kujunes hindade erinevus osalejate ja ka ametnike üllatuseks ligi seitsmekordseks. Kas ebatäpse tööülesande tõttu?
Pea seitsmekordne hinnavahe üllatas Tartu ametnikke
Riigihanke sisu oli Emajõe vasakkalda jalgratta- ja jalgteede rajamise ning Emajõe kaldakindlustuste rekonstrueerimise projekteerimine Kroonuaia silla – Võidu silla lõigus.
Samal ajal kui rahvusvahelise taustaga Ramboll Eesti pakkus projekti koostamise hinnaks 119 885 eurot (1,88 mln krooni), küsis Kiili valla ettevõte KLM Projekt OÜ 17 754 eurot (277 789 krooni).
Kuna KLM Projekt vastas kõigile nõuetele, kuulutas linnavalitsus nende pakkumuse edukaks ja kui vaidlustamise tähtaeg möödas, sõlmitakse leping.
Seitsme osalejaga hankel paremuselt kuuenda pakkumuse (83 888 eurot, 1,3 mln krooni) teinud firma K&H projektijuht Heiki Kalberg ütles, et nii suur hindade erinevus peaks ilmekalt tõestama hanke korraldamise ja projekteerijale täpse tööülesande selgitamise puudulikkust. K&H saatis linnavalitsusele ka märgukirja.
«Sellised hinnavahed peaksid andma märku, et linna esindusobjektide tegemisel on midagi väga valesti,» leidis Kalberg.
«Olen rääkinud mõne kolleegist pakkujaga, kes minu küsimuse peale, kes teil töörühmas disainer ja maastikuarhitekt on, imestas, et see on ju teeprojekt – see peaks kõige ilmekamalt iseloomustama tulemust, ka puudega tegelemist,» ütles Kalberg.
Võitlus turuosa eest
«Eks nad võitlevad oma turuosa eest, ega seal midagi väga üllatavat ei ole,» ütles Tartu linnamajanduse osakonna juhataja Rein Haak K&H märgukirja kohta, millele aga lisandus veel ka maastikuarhitektide liidu märgukiri.
Et hinnakäärid on suured, sellele võib Haagi meelest olla mitu seletust. Näiteks kui lahendus tingib suurema uuringute vajaduse. «Võib-olla Kalbergil oligi oma lahendus, suurema mahuga ja kordi kallim. Aga ta ei ole seda esitanud ja ega me seda ka ette ei küsinud. See oleks ju naljakas olnud,» ütles Haak.
Haak möönis, et tingimused jätsid tõesti võrdlemisi palju vabadust, aga siin oli tema sõnul oht, et liiga detailsed tingimused oleksid võinud hakata piirama arhitektide loomingulist vabadust.
Töövõtja riskid
KLM Projekti juhataja Kristjan Laurits osutas, et kõige kallima pakkumusega oli vahe küll suur, aga teiseks jäänuga üksnes 40 000 krooni ringis. Tingimuste kohta ütles ta aga: «See on tõesti laialivalguv sõnastus.» Ta möönis, et tellijaga tuleb läbi rääkida, mida soovitakse, ja sealhulgas tähelepanu keskmesse tõusnud paplite teemal.
Ka Ramboll Eesti asejuhataja Peeter Skepast tõdes, et kõnealusest lähteülesandest võib väga erinevalt aru saada ning on jäetud mitmesuguseid riske. Ebaselge oli pakkumise tegemise ajal näiteks, kas keskkonnamõju hindamist on vaja või mitte – töö on kallis, kuid mõned pakkujad võisid loota, et pole vaja.
«Kui teha pakkumine ainult hinna alusel, peaks tööde maht olema üheselt selge,» ütles Skepast.
Suured hinnakäärid
• Emajõe vasakkalda jalgratta- ja jalgteede rajamise ning lõigus Kroonuaia sild – Võidu sild Emajõe kaldakindlustuste rekonstrueerimise projekteerimise hanke pakkumused.
• Ramboll Eesti AS 119 885 eurot (1,88 mln kr)
• AS K&H 83 887,92 eurot (1,3 mln kr)
• K-Projekt AS 58 632 eurot (917 391 kr)
• Tinter-Projekt OÜ 37 800 eurot (591 441 kr)
• EA Reng AS 31 560 eurot (493 806 kr)
• Ehituse ja Tarkvara IB ja Reaalprojekt 20 880 eurot (326 701 kr)
• KLM Projekt OÜ 17 754 eurot (277 789 kr)
* Tekstis on parandatud eurohindade teisendused kroonideks. Algne arvutus oli vigane.