Miks on vaja kütte piirhinda, mis ei vasta tegelikele kuludele?

Martin Pau
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Märt Ots
Märt Ots Foto: SCANPIX

Fortum Tartu tütarettevõte Tartu Keskkatlamaja taotleb 1. veebruarist kehtiva soojuse piirhinna 761.92 kr/MWh asemele piirhinda 814 kr/MWh. Samas on keskkatlamaja müünud tegelikult sooja piirhinnast odavamalt, augustis 616.73 krooniga. Miks on tarvis piirhinda, mis ei vasta tegelikkusele?


Märt Ots,
Konkurentsiameti peadirektor:

Piirhind on hind, mille konkurentsiamet kooskõlastas eelmise aasta lõpus, kui gaasi hind oli kõrge.

Meie kaugkütteseaduses on probleemne koht, mis jätab konkurentsiametile väikese võimaluse jõuga  piirhinda alla tuua.

Kui aasta alguses nafta ja maagaasi hind langes, juhtis konkurentsiamet Tartu Keskkatlamaja tähelepanu korduvalt sellele, et soojusenergiat tuleb müüa vastavalt tegelikule valemihinnale ja tulla kooskõlastama uut piirhinda.

Ettevõte käitus viisakalt, võttis meid kuulda ja on arvutanud pärast seda müügihin­­-na vastavalt tegelikule valemile.

Aga piirhinda polegi järelikult vaja?


Piirhinda polekski justkui vaja, aga alati on risk, et ettevõte oma positsiooni kuritarvitab ja müüb sooja selle piirhinnaga.

Kas selline kuritarvitus polekski seaduserikkumine? Kui Tartu Keskkatlamaja müüks praegu sooja hinnaga 761.92 kr/MWh, oleks ta puhas poiss?

Päriselt siiski mitte, sest konkurentsiseadus räägib turgu valitseva seisundi kuritarvitamisest.

Kui Tartu Keskkatlamaja ei arvutaks hinda vastavalt tegelikele kuludele, oleks see kuritarvitus. Konkurentsiamet algataks menetluse konkurentsiseaduse alusel. Selle eest on
ette nähtud rahatrahv kuni 500 000 krooni, teistkordsel rikkumisel on tegu kriminaalkuriteoga.

Kuid kaugkütteseaduses on siiski auk, sest ettevõtjal on õigus tulla uut piirhinda kooskõlastama, kui tootmiskulud kasvavad, aga pole kohustust tulla, kui gaas, puit või turvas odavneb. Kaugkütteseadus on praegu ettevõtja poole kiiva, see kaitseb eelkõige ettevõtja huve ja vähem soojatarbija huve.

Aga samas ma rõhutaks veel, et Tartu Keskkatlamaja pole seaduseauku kuritarvitanud.
Pusimist teil talvel siiski oli, et Fortum nõustuks hinda paindlikult ümber arvutama?
Oli kirjavahetust, aga kokkuvõttes on ettevõte korrektselt käitunud.

Miks ei võiks piirhinda üldse kaotada ja lastagi soojatootjail jooksvalt hinda ümber arvutada, tehes järelkontrolli?

Kahtlemata oleks see ratsionaalne, aga see eeldab väga kõrget ärikultuuri.

Kas olete ikka seisukohal, et Tartu Keskkatlamaja uus taotletav piirhind 814 kr/MWh pole põhjendatud?

Meie seisukoht on endine, kuid me analüüsime nende täiendavaid selgitusi ja teeme nende alusel õige ja õiglase otsuse võimalikult kiiresti.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles