Sinu brauser on natuke ajast maha jäänud. Et kõik töötaks, nagu vaja, palun uuenda enda brauserit.
Küpsised aitavad meil teenuseid edastada. Meie teenuseid kasutades nõustute sellega, et kasutame küpsiseid. ROHKEM INFOT >
Postimees 160 Juubeli puhul loe seda lugu tasuta!

Tahate suurt laeva? Tartust saab

KOMMENTEERI PRINDI ARTIKKEL
Saada vihje
Vana Ropka sadama territooriumil seisev puksiirlaev Omedu ootab oma saatust. | FOTO: Margus Ansu

Endise Ropka sadama territooriumil ootab uut omanikku puksiirlaev Omedu, mis on seisnud seal juba kaheksa aastat.

Emajõe kaldal pukkide peal seisev Omedu kuulub praegu firmale Vektor Trans. Selle juhatuse liige on Venemaal elav Valerii Bozhenkov, kes ostis laeva 2009. aastal.

«Jah, laev on müügis,» kinnitas Bozhenkov Tartu Postimehele ning nimetas hinnaks 12 000 eurot. Ettevõtja ostis enda sõnul puksiiri kunagi kindla sooviga see Venemaale viia, kuid paraku pole plaan õnnestunud.

«Praegu selleks võimalusi pole, sest ühtegi töötavat piiripunkti Peipsil ju pole. Seepärast olemegi püüdnud seda maha müüa, aga siiani pole ühegi huvilisega konkreetseks kaubaks läinud,» lausus Bozhenkov. Parim pakkumine on siiani olnud 5000 eurot, kuid see on tema sõnul liiga odav.

Varem Tartu sadamas töötanud Peeter Kukk ütles, et 1982. aastal Petrozavodskis ehitatud laev on 22 meetrit pikk, üle viie meetri lai, ligi kuus meetrit kõrge ning kaalub 28 tonni.

Laeva ei saa ka maismaad mööda Venemaale viia. «Maanteed võib ju kinni panna ja eriveoki tellida, aga ta ei mahu piiripunkti postide vahelt läbi,» selgitas Kukk. Kui võtta praegune vanaraua hind, siis saaks laeva utiliseerimisel umbes 5000 eurot.

Laev tuleb ära viia

Peeter Kukk märkis, et lõputult ei saa Omedu siiski oma praeguses kohas seista. Varem Rein Kilgile kuulunud Ropka sadama territooriumi omanik on Giga Investeeringud ning pole võimatu, et Emajõe-äärsele alale tekib tulevikus uus elurajoon.

Laeva müügi teeb aga keeruliseks asjaolu, et see pole lõbusõidulaev ja seda ei saa ka avalikuks lõbusõidulaevaks ümber ehitada. «Ta on spetsiifiline tõukur-puksiir. Väga hea manööverdusvõimega ja pole üldse aeglane, aga häda on selles, et laeval peab olema kolm professionaalset meeskonna liiget,» rääkis Kukk.

Pealtnäha paistab Omedu heas korras, kuid tegelikku seisukorda on raske hinnata. Aastate jooksul on tehtud kerekorrastustöid, on vahetatud metallplaate, on värvitud. Ka mootor on ära vahetatud. Valerii Bozhenkovi kinnitusel on laev sõidukorras.

Aastaid tagasi vana Vanemuise hävingust päästnud Tartu lodjakoja juht Priit Jagomägi ütles, et ka tema käis hiljuti laeva vaatamas, kuid ostjat lodjakojast vaevalt oleks.

«Kuna oli oht, et ta viiakse vanarauaks, siis hakkasime ka sellele laevale mingit päästeplaani mõtlema. Oleksime väga õnnelikud, kui keegi selle ära ostaks, aga me ise vast ei hakkaks seda endale kaela võtma, sest ega tal mingit väga head funktsiooni ei ole,» rääkis ta.

Jõemuuseumi eksponaat

Jagomäe sõnul võiks saada Omedust väärtuslik jõemuuseumi eksponaat, aga töölaevana talle tööd leida pole võimalik, sest selliseid liivapraame, mida puksiir kunagi lükkas, enam Tartus pole. Samuti ei mahu laev praegu mõnegi Tartu silla alt läbi.

«Selle kordategemine ja konserveerimine on aga mure küll,» rääkis Jagomägi. «Oleme ka ise otsinud talle võimalikke kosilasi. Peaasi, et keegi ta ära päästaks.» Laeva vettetõstmine maksaks ligi 8000 eurot.

Jagomäe sõnul on siiski väike lootus, et mõni rikkam ettevõtja paneb laeva päästmisele õla alla, sest lodjakoda üksinda sellist rahalist koormust kanda ei suuda.

Puksiirlaev Omedu

  • Endiste laevajuhtide hinnangul oli puksiiride Tartu ja Omedu konstruktsioon väga hästi läbi mõeldud. Vaatamata 110 kW võimsusele, suutsid need tõugata 10 meetrit laia ja 50 meetrit pikka ca 100 tonni kaaluvat praami, millele laaditi kuni 600 tonni puistematerjali. Koosseisu kogupikkus oli seega üle 70 meetri. Emajõe kitsastes kurvides eeldas see kaptenilt filigraanset täpsust.
  • Puksiiri madal süvis (maks. 80 cm) ja ülihea manööverdavus (võis kohapeal 360 kraadi pöörde teha) võimaldasid aga Peipsil ja Emajõel keerukate transpordioperatsioonidega hakkama saada. Meeskonnas oli kolm liiget: kapten, mehaanik, madrus, kõigil eraldi kajutid. Laevas on kambüüs, WC, duširuum. Kaptenisillalt avaneb 360-kraadine vaade.
Tagasi üles