Tartu linn ehitab oma bussidepoo

Vilja Kohler
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Tartu linnaliinibusside depoo ja gaasitankla oli kavandatud vangla vastas Ringtee 45 asuvale ASi Tartu Veevärk kahe hektari suurusele kinnistule.
Tartu linnaliinibusside depoo ja gaasitankla oli kavandatud vangla vastas Ringtee 45 asuvale ASi Tartu Veevärk kahe hektari suurusele kinnistule. Foto: Margus Ansu

Üsna palju vett on Emajõkke voolanud ajast, kui Tartul oli oma bussifirma ja -depoo. Nüüd on bussidepoo ja gaasitankla rajamine jälle päevakorral ja kui kõik laabub, valmivad need vangla naabruses ülejärgmiseks suveks.

«Jah, selline plaan on, küsime volikogult luba linnaliinibusside depoo ja tankla projekteerimise ning ehitamise hanke korraldamiseks,» kinnitas Tartu abilinnapea Valvo Semilarski.

Tartu linnal oli Ringteel oma bussidepoo eelmise sajandi lõpus, 2000. aastate alguses müüdi linna bussiettevõte Liikor ja ka depoo maha. «Ega neid tossanud vanu kollaseid Ikaruse busse taga nutta küll midagi ole,» märkis Tartu linnavalitsuse linnamajanduse osakonna juhataja Rein Haak.

Pärast Liikori müüki on tartlasi sõidutanud mitmed firmad, depoo on olnud nende mure. Miks on siis nüüd tarvis linna depoo ja tankla ehitada? «Linnaliiniteenust ootavad ees suured muutused,» selgitas Valvo Semilarski.

Suured muutused

Nimelt lõpeb Tartu linnal 2017. aasta 30. juunil bussiliiniveo avaliku teenindamise leping ASiga Sebe ning sellepärast tuleb korraldada riigihange uue vedaja leidmiseks. Uut vedajat oodatakse järgnevaks kümneks aastaks Tartusse ainult gaasibussidega.

«Võib ju öelda, et meil on vaba turg ning kes tahab inimesi sõidutada, see leiab ka depoo,» märkis Rein Haak. «Tegelikult on tegu aga eriolukorraga – 2017. aasta juulist sõidavad Tartus ainult gaasibussid ja praegu pole kellelgi 65 bussi tankimiseks infrastruktuuri. Et uus gaasitankla tuleb nagunii teha, on mõttekas see rajada linna maale.» Praegu sõidab Tartus 53 linnaliinibussist gaasiga vaid viis, neid tangitakse Eesti Gaasi tanklas.

«Praegu on eelis vedajal, kellel on Tartus oma taristu,» lisas Valvo Semilarski. «Linna depoo, mille bussifirma saab rendile võtta, suurendab siin konkurentsi.»

Tallinnaga sarnaselt oma busside soetamist ja bussifirma rajamist Tartu linnavalitsus veel ei kavanda. «Oma bussidele ei hakka hammas veel peale, see oleks linnale väga suur väljaminek,» ütles abilinnapea. «Liigume edasi samm korraga, kõigepealt teeme oma depoo ja tankla.»

Depoo, mille projekteerimiseks ja ehitamiseks kulub hinnanguliselt 1,8 miljonit eurot, koosneb haldus- ja töökojahoonest, pesulast ja töötajate parklast.

Depoo planeeritakse nii, et tulevikus saab seal busside hulka suurendada.

Kui depoo rajab linn oma rahaga, siis üle kolme miljoni euro maksva tankimistaristu soovib linn lasta projekteerida ja ehitada firmal, kes saaks järgnevad kümme aastat seda rajatist enda käes hoida ning teha oma kulutused tasa tankimisteenuse tasu eest. Eeldatavalt on tankimisteenuse hind 0,14–0,17 eurot kilogrammi gaasi kohta. Selle tasu maksab bussifirma, mis tanklast kütust ostab. Pärast kümne aasta möödumist tuleb tankimistaristu linnal omandada.

Väga hea asukoht

Tanklasse tulevad aeglase tankimise rajatis 60 bussile, kiire tankimise tankurid, kompressorjaam ja reservkütuse mahuti.

Depoo ja gaasitankla on kavas ehitada vangla vastu Ringtee 45 krundile, mis kuulub praegu ASile Tartu Veevärk. «Koht on väga hea,» ütles Rein Haak. «Ühelt poolt on ligipääs suurepärane, teisalt on seal kaks hektarit maad, ka suured lõõtsbussid saavad vabalt manööverdada.»

Depoo, kus seisab rivis 65 uut gaasibussi, ning neile vajalik tankla peavad valmis olema 2017. aasta 1. juuniks. Täpselt kuu hiljem sõidavad uued bussid depoost liinile.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles