Tuhat märkust Tartu uue liinivõrgu kohta ja tuleb lisa (3)

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Sebe bussid
Sebe bussid Foto: Kristjan Teedema / Tartu Postimees

Tartu uue bussiliinivõrgu kava kohta on linlased esitanud üle tuhande ettepaneku ja kommentaari, linnavalitsus ootab ettepanekuid ja märkusi 31. oktoobrini. Tartu Postimees toob välja valiku seni linnavalitsusele esitatud muredest.

Mul on mure, sest praegu on Ihastest/Ihastesse liikuvad bussid planeeritud kõik ühele poole jõge. Aga lapsed käivad koolis teisel pool jõge, Karlova koolis ja Poska gümnaasiumis. Usun, et meie pere ei ole Ihastes ainuke, kus lapsed käivad mujal kui Annelinna koolides. Ehk oleks mõeldav, et kui Ihastesse jääb käima kaks liini, siis üks neist läheks ikkagi üle Sõpruse silla kesklinna poole? Ümberistumisega liikumine võtab tõenäoliselt nii palju rohkem aega, et mõistlikum on lapsi autoga vedada, aga bussiliinide ümberkorraldamise eesmärk on ju auto kasutamise vajadust vähendada.

Olen Tartu Ropka tööstuslinnaosa elanik. Tunnen juba aastaid suurt puudust oma linnaosa bussiühendusest Tähtvere linnaosa ja Lõunakeskusega. Ropka tööstusrajoonist Tähtverre sõitmiseks tuleb kõigepealt sõita kesklinna ja seal ümber istuda. Üsna tülikas on ka sõit Lõunakeskuse kanti. Liiklen ise valdavalt autoga, kuid minu laps ja ema kasutavad ühistransporti iga päev ning neile oleks eespool mainitud liinide olemasolu väga tähtis.

Olen uues liinisüsteemis väga pettunud. Oleks väga teretulnud, kui vähemalt hommikul saaksid lapsed ühe liiniga kooli ja ei pea selleks 20 minutit kõndima. Jutt käib siis Tamme puiestee peatusest ja sõita on vaja Waldorfgümnaasiumini. Lapsed, need kõige tähtsamad, keda me linn peaks kaitsma, sunnib lapsi kõndima mitu korda pikemaid lõike, et jõuda hommikul kooli. Hommikud on meil pimedad ja ilm on suures osas külm ja sombune. Õhtuti peavad lapsed samuti pikalt peatustesse kõndima, et trenni jõuda. Niimoodi teeb linn meie tuleviku tervisele karuteene, kuna niigi on raske lapsi motiveerida trenni minema.

Minu arust pole see õiglane valik, et linna ääres (Põllu tn piirkond) elavatelt inimestelt võetakse võimalus ümberistumiseta jõuda Anne sauna või Eedeni keskusesse või vastpidises suunas ei pääse vanemad inimesed ümberistumiseta surnuaeda ja kirikusse. Pange palun liin tagasi Sõpruse pst, Anne, Eedeni ja Kalda tee peatuste kaudu sõitma. Lisaks sõidab Eedeni ja Anne peatusest bussiga nr 10 hommikuti Hanzasse ja Salvestisse tööle palju inimesi. Palun ärge tehke tööl käimist keerulisemaks, kui see juba on.

Ma ei mõista, kuidas on võimalik, et uue liinivõrguga kaob ära bussiliiklus Aardla tänavast linna suunas ja tagasi. Millega te, inimesed, mõtlete? FI piirkonnas elab väga palju lapsi, kes käivad Variku, Forseliuse ja Karlova koolis. Kuidas need väikesed lapsed peaksid sinna hommikul saama ja päeval tagasi?

Miks ei võiks olla üks liin, mis saab alguse kas Raadimõisast või Kvissentalist ja buss sõidab läbi Raadi-Kruusamäe (nt Kruusamäe tn) ja Narva mnt ja ületab kas Kroonuaia silda või Vabaduse silda, läheb edasi Supilinna (nt Kroonuaia tn) ja edasi Tähtverre ja Maarjamõisa. Miks kõik liinid läbivad vaid Võidu silda?

Eedeni peatusest peaks saama Ihaste tee peatustesse ka seal elavad inimesed.

Uues liinivõrgus peaks ikka üks buss Ihaste tee kaudu Ihastesse sõitma, see on ebanormaalne, et Männimetsa ja Kasteheina peatuses väljujad peavad terve Ihaste ringi läbi sõitma.

Miks ei lisada Tartu-Ilmatsalu liini linnavõrku?

Ihastest peaks buss minema Lõunakeskuse juurde. Kõige parem oleks Ihastest Raja bussipeatusesse ning kindlasti ka kliinikumi juurde. Käin ise tervishoiukõrgkoolis ning bussiga liikumine on väga tülikas ning võimaluse korral liigun autoga. Probleem on, et eakad peavad kliinikumist Ihastest mitme bussiga liikuma.

Tähtvere ja Raadi-Kruusamäe jäävad endiselt otseühenduseta?! See välistab ka edaspidi Tuglase-Kreutzwaldi piirkonda mõistliku ajaga saamise bussidega.

Kirjutan MHG lapsevanemana. Kuna MHG on piirkonnata kool, käib seal lapsi kõikidest Tartu linnaosadest. Uue liinivõrgu järgi ei ole võimalik MHG eest Kuperjanovi tänavalt enam teisele poole raudteed kuidagi saada. Kas ei võiks mõnd mööda Riia tänavat üles sõitvat liini siiski panna Pepleri-Kuperjanovi ringi sisse tegema?

Ei ole nõus, et Tähtvere linnaosa lapsed, kellele linnavalitsuse süsteem on kooliks määranud Veeriku kooli, hakkavad nüüd jalgsi üle raudtee kooli minema.

Miks ei ole uues liinivõrgus arvestatud linnalähiasulatega, näitekss Märja alevikuga? Kuna Märjale on kerkimas uus elamukvartal ja ärihooned (Aisa kvartal), oleks igati mõistlik pikendada linnaliinibussi marsruute ka Märjani.

Praegune liin nr 6 on mulle olnud elulise tähtsusega nii Kuu või Raua peatusest kesklinna kui ka Rebase või Tarmeko peatusest Aardlasse (Raudtee peatus) ja edasi Lõunakeskusesse ning tagasi. Muudatused ei näe ette normaalset ühendust Aardla tänavaga Raudtee ja Tamme pst peatuste piirkonnas. Kaart pakub Nõva tänavalt marssi Võru tänavale bussi nr 4 peatusesse ja sealt edasi Jalaka tänavale, kust tuleks jälle jala liikuda Aardla tänava keskele. See on võrreldes praegusega mõeldamatu variant.

Pean tõdema, et plaanitav liinivõrgustik pole meeltmööda. Eriti teeb see muret mu emale, kes ei saa enam otse ja lihtsalt Tamme pst peatusest Karlovasse (Kuu või Rebase tänavasse), et hommikul tööle jõuda. Ootasime, et uue liinivõrguga peab ehk ühe peatuse rohkem kõndima, kuid praegusel juhul peab ema poole pikast maast ära kõndima, enne kui mingi bussi peale saaks, mis tööle viiks või koju tooks.

Ihaste elanikuna ei saa ma aru, miks on plaan kaotada otseliin Ihastest Eedeni suunas. Selle liini kadumine lisab laste koolipäevale iga päev u 30 min bussisõitu, trennipäevadel tund aega. Lapsi, kes muidu liiguvad bussiga, hakatakse taas rohkem autodega sõidutama, et nad trenni ja kooli jõuaks. Teine kummaline koht uues võrgustikuplaanis on see, et 11 plaanitud liinist 9 ületavad jõe üle Võidu silla. Linnaliinivõrgustikus peaksid olema riskid maandatud, aga piisab kahe auto kokkupõrkest tipptunnil, et sisuliselt kogu ühistranspordivõrk halvata.

Kreutzwaldi/Tuglase tänava kandis on 4000 EMÜ tudengit ja tuhatkond töötajat, lisaks Waldorfkooli õpilased/töötajad, VTA, Tartu Näitused. Miks pole võimalik saada EMÜst Tuglase peatusest otse Ravila tänavale, Viljandi mnt-le ja Lõunakeskusse, miks mitte ka FI-sse?

Liin nr 6 on hetkel selle linnaosa kõige olulisem ja sobivam ühendus kesklinna, Aura veekeskuse, bussijaama, turu ja Tähtvere linnaosaga. Tegelikult on see hädavajalik. Ei ole mõeldav, et see on uuest planeeringust kõrvaldatud. Turult tulles on perele toodav kartuli- või kurgikott ka ülearune koorem pikaks retkeks «parendatud» tingimustes.

Küsimus seisab selles, et Annelinn ja Ropka-Karlova on omavahel sidet kaotamas. Kuidas pääseda näiteks Kaunase puiesteelt Sepa turu juurde ja tagasi? Kuidas tulevad Forseliuse koolist, kutsekoolist, Variku koolist ja mujalt õppivad lapsed Annelinna või vastupidi?

Oleks vaja sõita maaülikooli hoonete juurest Tartu ülikooli uue keemiahoone juurde, aga kõik bussid lähevad ringiga.

Kuidas peaksid lapsed, kes elavad Vahi tänava alguses ja Raadimõisa kandis, saama bussiga Hansa kooli? Järgmisel aastal on meie peres Hansa kooli minemas kaks last ja ja meie lapsed pole ainukesed.

Pendelliinid sobivad hästi ühendama kompaktseid piirkondi, kus on palju sõitjaid, nagu Annelinnas, ja liikuma piki magistraale, nagu Riia tänav. Piirkondadesse, nagu Ihaste või Tammelinn, kus sõitjaid on hõredalt suuremal alal, sobivad aga ringliinid paremini, sest ringliin teenindab ühe reisiga suurema piirkonna ära, selle hinnaga, et ühel suunal tuleb sõitjatel reisida pikemat teed pidi. Kavandatud liinivõrgus on pendelliinide eelistamisega ringliinidele mindud liiga äärmusse.

Kuidas saab olla võimalik, et marsruutide koostamisel pole arvestatud igapäevaste Biomeedikumi, Chemicumi, Physicumi, tervishoiukõrgkooli, Tamme gümnaasiumi ning täiskasvanute gümnaasiumisse liikuvate inimeste hulgaga? Praegugi on nr 5 bussid juba Kivilinnast saati puupüsti täis ja kõik väljuvad Nooruse peatuses. Nüüd aga on nii Nooruse kui ka tehnoloogiainstituut marsruutidelt kaotatud.

Ettepanekud liinivõrgu kohta

  • Praegusi ja tulevasi liine saab võrrelda ning tagasisidet anda linna kodulehel oleva kaardirakenduse abil, mille leiab veebiaadressilt bussiliinid.tartu.ee.
  • Infot uue liinivõrgu kohta leiab linna kodu­lehelt www.tartu.ee/liinivork. Kavandatava liinivõrgu kaart on üleval ka raekoja esimesel korrusel linna infokeskuses.
  • Ettepanekuid ja tähelepanekuid saab e-postiga saata aadressil bussiliinid@raad.tartu.ee ja tavapostiga Tartu linnavalitsus, linnamajanduse osakond, Raekoja plats 3, 51003 Tartu või telefonitsi linnavalitsuse infokeskuse numbril 736 1101.
Kommentaarid (3)
Copy
Tagasi üles