Direktor otsib kooli loomisest põnevust

Praegune Kanepi gümnaasiumi direktor Merike Kaste.

FOTO: Kristjan Teedema

Annelinna loodavat uut gümnaasiumi hakkab juhtima praegune Kanepi gümnaasiumi direktor Merike Kaste. Kuigi kolme gümnaasiumi põhjal tehtav kool alustab alles uuest sügisest, on teha hulk tööd ja Kaste tuleb Tartusse juba novembris.

Olete Kanepi gümnaasiumis nii kaua olnud, miks te sealt ära tahate tulla?

Sellel samal põhjusel, olen seal olnud 26 aastat ja kaks kuud. Töö on olnud suhteliselt stabiilne ning adrenaliini ja väljakutseid olen ma pidevalt otsinud. Küll mitmesugustest projektidest, küll olen sisehindamise nõunikuks õppinud ja nõustanud koole. Muidu tekib rutiin ja paigalseis.

Nüüd juba vähemalt aasta vaatasin ümberringi toimuvat ja selsamal põhjusel, et ei jääks siia ühte kohta, kus ma olen olnud nii kaua. Et on viimane aeg endale veel midagi uut vaadata.

Ja ma arvan seda ka, et igal koolijuhil on tegelikult tahtmine olla nullist peale uue kooli sünni juures. See on see, mis on huvitav, põnev, mis on tõeline väljakutse. See paneb sind seest natuke värisema, et mis ja kus ja kuidas. Ja samal ajal, et sa saad nende kõikide asjade sünni juures olla, oma arvamust öelda, kuulda teiste arvamusi. See oligi see, miks ma kandideerisin ja miks ma seda tahtsin.

Kas see tähendab teile isiklikul tasandil ka väga palju ümberkorraldusi?

Alguses kindlasti sõidan edasi-tagasi, sest abikaasa samuti sõidab nii Tartusse tööle kui Tallinna tööle, see on see väikeste kohtade asi. Tartu piirini on 35 minutit, see suur probleem ei ole.

Ja võib-olla annab see mulle sellise plussi ka, et vaatan kõike kõrvaltvaatajana. Ma ei ole ühegi kooliga kolmest otseselt seotud, nii et ma kedagi eelistaksin, vaid minu jaoks on kõik võrdselt head ja tublid.

Millised ideed on teil uue kooliga seoses tekkinud?

Kool on uus, aga tegelikkuses tuleb ta ikka kolme kooli põhjal. See tähendab, et kõige tähtsam on saavutada kolme kooli gümnaasiumiosa integratsioon. Säilitada kõigi tugevused, näiteks Descartes´i lütseumi koostöö Prantsuse saatkonnaga, kommertsgümnaasiumi majanduserialad, Kivilinna gümnaasiumi väga tugev spordi- ja inglise keele osa. Need tuleb säilitada ja uude kooli viia.

Teiselt poolt on vaja mõelda koostööpartneritele ja valikutele. Puhta gümnaasiumi puhul on minu peamine mõte see, et kuna seadus enam suundi ei nõua, siis oleksid noortele ette kirjutatud kohustuslikud ained ja ülejäänud saaks õpilane ise valida, teha endale isiklik õppekava.

Need on mõtted, näis, kuidas kõik täpselt kujuneb. Aga see on see, mida mina ise oleksin omal ajal tahtnud: et mul oleks võimalik proovida erinevaid aineid, erinevaid kursusi – kas see sobib mulle või mitte, kas see kõnetab mind.

Ülikoolid ju ka ütlevad, et tihtipeale tulevad õpilased õppima ja peale ühte aastat leiavad, et need ained ikka ei huvita mind. See näitab, et nad ei tea väga täpselt, mida need ained endast kujutavad. Parem oleks keskkoolis katsetada ja vaadata.

Pluss see, et Tartu linnas on ju nii palju võimalusi: kutsehariduskeskus, loomemajanduskeskus, võibolla on võimalik nendega koostööd teha ja pakkuda erinevaid kursusi, sest paljud lähevad ju pärast gümnaasiumi kutsehariduskeskusse, mitte ainult ülikoolidesse.

Kool avatakse järgmisel sügisel, aga teie alustate tööd juba 1. novembrist. Milliste ülesannetega te tegelema hakkate?

Esimene asi on kindlasti käia kõigis neis koolides ja rääkida läbi õppekava osa, sest praegused 10. ja 11. klassid peavad edasi minema sellega, mida neile on lubatud. Ja järgmine töö on õppekava koostamine, sest ei saa edasi minna ei meeskonna ega millegi muuga, kui ei ole enam-vähem paika pandud õppekava, mida koolis pakutakse.

Kui õppekava hakkab ilmet võtma, siis algab ümberkorralduskomisjoni töö. Õpetajatel on vaja selgeks saada, kuidas ja kus koolis nad jätkavad.

Merike Kaste

• Töötanud Kanepi gümnaasiumis 1987. aastast ajalooõpetaja ja õppejuhatajana, 2006. aastast direktori ametikohal.

• On ka ise Kanepi gümnaasiumi vilistlane, Tartu Ülikoolis õppinud ajalugu ja psühholoogiat ning saanud magistrikraadi koolikorralduse alal.

• Osaline ja eestvedaja paljudes koolikvaliteeti ja sisehindamist käsitlevates projektides, on koostanud mitmeid koolituskavu nii õpetajatele kui koolijuhtidele ning lepingulise õppejõuna pidanud loenguid ja koolitusi Tartu ja Tallinna ülikoolides.

Tagasi üles