Elvas puhkenud sibitüli teeb linlased nõutuks

Jüri Saar
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Settekaev. Pilt on illustratiivne.
Settekaev. Pilt on illustratiivne. Foto: OVE MAIDLA/PM/SCANPIX BALTICS

Elvas on puhkenud iselaadi tüli, kus kohaliku ettevõtte sibiautot ei lasta enam reoveepuhastisse paaki tühjendama ja ühiskanalisatsiooniga liitumata majapidamistel on raskusi heitmepaakide tühjendaja leidmisega.

Üks Elva Paju tänava elanik ütles, et kui ta proovis reedel sibiautot tellida, teatas firma Elva Kommunaal Grupp, et kahjuks ei saa aidata, sest Emajõe Veevärk lõpetas vastuvõtmise. Niisiis ei ole kommunaalettevõttel reovett ega fekaale kuhugi viia. Põhjus olevat, et ühes puhastisse viidud paagitäies olnud õli, nii et puhastis on nüüd õlilaigud, ja firmad pöörasid tülli, kuhu linnavalitsus end vahendajana segada ei taha.

See Paju tänavas elav naine küsis abi ka linnavalitsusest, kuid ei saanud. Sai vaid soovituse tellida mõni teine vedaja. Naine prooviski ja sai teada, et tavapärase 16 euro asemel tuleks kahe kuupmeetri veo eest välja käia 50–60 eurot, sest kaugemalt tulijatel tuleb kinni maksta ka sõidukilomeetrid.

«Nagu kulda tõmbaks,» ütles naine. «Õnneks päris täis veel ei ole.»

Õlikaev teada

Elva Kommunaal Grupi juhataja Asko Vester kinnitas, et tõepoolest on Emajõe Veevärk peatanud neilt fekaalide vastuvõtu. Vester hindas probleemi suureks, sest kogumiskaevude tühjendamine on paljudele inimestele eluliselt tähtis. Kui tühjendada pole võimalik, hakkavad kaevud üle ajama ja pole võimalik vetsus käia.

Vester ütles, et nii neile kui Emajõe Veevärgile on teada, kelle kaevust pärineb õlireostusega heitvesi ja sestap võiks veevärk kahjunõude pärast suhelda otse. «Meie autojuht ei näinud ju auku sisse,» ütles Ves­­ter.

Emajõe Veevärgi juhataja Andres Aruhein ütles, et paarist õlilaigust rääkimine on siin kohatu, sest puhastisse on toodud vana katlamaja bituumenimahutist pärinev reovesi, mistõttu purgimissõlm, kuhu tühjendatakse fekaaliautot, on õlisaadusi täis ja pooles reoveepuhastis on puhastamine seiskunud. «Õlilaik on väga ilusti öeldud,» nentis ta.

Veevärgi mehed nuputavad, kuidas purgimissõlme puhastada ja seade uuesti käima saada.

«Teeme kõik selle nimel, et bituumen loodusesse ei jõuaks,» ütles Aruhein.

Leping on peatatud

Ta kommenteeris ka, et Elva Kommunaal Grupile ei ole leping üles öeldud, aga kahjude selgumise ja kahjunõude esitamiseni on peatatud fekaalide vastuvõtmine. Isegi kui õlisaaduste algallikas on teada, on veevärgil leping kommunaalettevõttega ja selle järgi on keelatud tuua õlisid.

«Pütimees oleks pidanud lõhnast aimama, et selle paagitäie koht ei ole reoveepuhasti, vaid ohtlike jäätmete kogumispunkt,» lausus ta.

Elva abilinnapea Heiki Hansen oli kahe firma vahelise tüli ja selle mõjudega kursis, ent ta osutas ka, et Elvas on teisigi sibiteenuse pakkujaid, tõsi, need on kallimad. Nendelt võetakse reoveepuhastis ka fekaale vastu, aga Elva Kommunaal Grupilt mitte, kuni kahjude hüvitamises on kokku lepitud.

«Ega Elva linn ei saa hakata peale maksma, et odavam oleks. Oleme juba välja ehitanud kanalisatsioonisüsteemi,» ütles Hansen.

Abilinnapea möönis aga sedagi, et paljud majapidamised nii Elvas kui Peedul ei ole veel ühiskanalisatsiooni ühendatud.

Kanalisatsioon Elvas

• Elvas oli ühiskanalisatsioon aastaid peamiselt vaid suurte kortermajade hüve, eramutel oli oma kogumiskaev.

• Aastail 2009-2010 käis Elvas suur ühisveevärgi arendusprojekt, millega 99 protsendile majapidamistest loodi võimalus ühiskanalisatsiooniga liituda, ettevõtmine läks maksma üle 15 miljoni euro.

• Sajad majapidamised ei ole liitumisvõimalust seni veel kasutanud. Liitumispunkte on loodud 1600, liitunud on 740 majapidamist.

• Peedul sai ühiskanalisatsioonitorustik valmis mõne nädala eest.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles