Demagoogiline on väita, et uus süsteem kaotab tudengil võimaluse tööl käia. Tegelikult ei ole tudengi töötamisele muid takistusi kui see, et aastas alla 60 EAP kogunud õppuri käest võib ülikool läbimata ainete eest raha küsida. Kusjuures ülikoolid saavad ise otsustada, kas nad võtavad seda raha või mitte.
tudeng pole plaanitavate muudatuste valguses sugugi nii õnnetu ja saamatu, nagu üliõpilasesindajad üritavad näidata.
Tuleb ka tähele panna, et maksmisoht ähvardab ainult läbimata jäänud ainete eest (olgu siis põhjuseks töö või midagi muud) ning kui tudeng suudab aastas täita 75 protsenti õppekavast, ei pea ta edukalt läbitud ainete eest maksma. Lisaks saab rasketes oludes tudeng võtta õppelaenu, mida kasutada enda elamiskulude katteks.
Kas õppelaen meeldib või mitte, see on teine küsimus – enamikus arenenud riikides on õppelaen kõrghariduse rahalise poole normaalne osa, sest tudengi elamist ja õppimist täielikult rahastada ei suuda ükski riik.
Samuti pean ma normaalseks, et ka vanemad üliõpilast veidike aitavad. Kui seda võimalust siiski ei ole, peab appi tulema vajaduspõhine õppetoetus.
Täiesti normaalseks ja isegi tervitatavaks pean ka seda, kui üliõpilane kooli kõrvalt tööd teeb – huvitaval kombel on minu tutvusringkonnas edukamat karjääri teinud just need noored, kellel on peale ülikoolidiplomi ette näidata ka väike töökogemus.
Kõrgharidust, mis võimaldab edaspidi paremini läbi lüüa, tulekski minu arvates võtta kui investeeringut tulevikku, millesse peaks peale riigi panustama ka tudeng ise ning võimaluse korral tema perekond.
Kui plaanitavas õppetoetuste süsteemis midagi parandada, siis ehk seda, et vajaduspõhise õppetoetuse saamise tingimuseks plaanitava 100 protsendi ainepunkti võiks langetada 85 protsendile, sest läbikukkumist tuleb ikka vahel ette ja oleks kurb, kui raskes olukorras tudeng peaks mõne väikese ebaõnnestumise pärast riigi toetusest ilma jääma.
Niisiis arvan, et tudeng pole plaanitavate muudatuste valguses sugugi nii õnnetu ja kindlasti mitte nii saamatu, nagu üliõpilasesindajad üritavad näidata.
Usun, et enamik neist on piisavalt nutikad ja võimekad, et elus ja ülikoolis püstipäi hakkama saada.