Mudelisport algab masina ehitamisest

Valitsev Balti mudellennumeister ja mitmekordne Eesti meister Edvin Penart eelmisel suvel Leedus Alytuses Balti karikasarja etapil. Tiitlitest enam huvitab meest aga see, et mudelismiga tegeleks rohkem noori ning et neile tagataks selleks ka head tingimused.

FOTO: Pärtel-Peeter Kruuv

Täna täidavad Tartu lähistel Vorbusel taeva isevärki lennumasinad, sest selgitatakse välja Eesti parimad mudelisportlased klassides F3J, T2M ja F3K. Lisaks on kohal teisedki mudelitega tegelejad, kes tutvustavad huvilistele oma masinaid.

Võistluse korraldaja ja üks Tartus tegutseva mudellennuklubi Kotkasulg eestvedajaist Pärtel-Peeter Kruuv rääkis, et praeguseks on tulekut kinnitanud kõik seitse nende klasside tippseltskonda kuuluvat meest. Neid, kes tulevad oma mudeleid näitama, ootab ta vähemalt 20.

Kui ilmataat vähegi armu annab, algab üritus kella üheteist paiku ning kestab vähemalt kolmeni pärastlõunal.

Vaatemänguline

Et ala on spetsiifiline, on harrastajate ring palju pisem kui rahvaspordialadel, kuid seda enam on publikul võimalus üllatuda.

«Tihti arvatakse, et mudellennundus võrdub puitpilbaste kokkukleepimisega, tegelikult võivad meie lennukid olla lausa kolme ja poole meetrise tiivaulatusega ning päris kiired,» selgitas Kruuv. Publikule lubab ta meeldejäävat kogemust ning palju uusi teadmisi.

Enn Paluvere, kes aitab samuti võistlust korraldada, sõnas, et inimesi võivad mudellennunduses paeluda eri aspektid. «Keda huvitab lennuki ehitamine, keda selle juhtimine, kes otsib võistlusmomente,» arvas ta. Kui rahakott võimaldab, saab mudellennunduses võistelda kõikjal maailmas.

Pikk ajalugu Tartus

Hiljuti Lille maja ruumidest remondi tõttu ilma jäänud mudellennuklubi Kotkasulg on tegutsenud Tartus juba üle 50 aasta. 1956.–2010. aastani õpetas noori mudellendureid Jüri Raid. Nüüd juhivad klubi peale Kruuvi Taavi Tikk ja Priit Leomar.

Kotkasulg plaanib tegutsemist jätkata koostöös Tartu Mudellennu Klubiga, mida juhib mehaanikainsener Andres Lepp, kes on võitnud kõrgeid kohti võistlustel nii Eestis, NSV Liidus kui ka maailmas.

«Tartu-suuruses linnas loob koostegemine kindlasti uusi võimalusi,» arvas Kruuv. Ka Lepp kinnitas, et kahte eraldi klubi pole siin otstarbekas pidada. 


Kas teate?

Mudellennukid
F3J: Thermal duration
gliders ehk termikapuri­
mudel­­lennukid
• Pindala kuni 150 dm2, lennukaal kuni 5 kg, pinnakoormus 12–75 g/dm2, kere ninaraadius vähemalt 7,5 mm, stardinööri pikkus kuni 150 meetrit.
• Selles mudeliklassis on tähtis lennu kestus ja täppismaandumine.
F3K: Hand launch gliders ehk
viskepurimudellennukid
• Tiivaulatus kuni 1500 mm, kaal kuni 600 g, kere ninaraadius vähemalt 5 mm.
• Selles klassis on tähtis ka hea füüsis ja visketehnika.
T2M
• Sellesse klassi kuuluvad kuni kahemeetrise tiivaulatusega termikaplaanerid, mis kasutavad juhtimiseks ainult kahte juhtpinda. Klass on mõeldud noortele, et propageerida raadio­plane­rismi.
• Mudelite ehitus on lihtne ja hind odav, mis võimaldab algajal mudellenduril võistlema pääseda võimalikult väikeste kulutustega.

Koroonaviiruse leviku ülevaade Eestis ja maailmas.
Vaata statistikat
Tagasi üles