Linnal ei õnnestunud saavutada Ihaste teel asuvate ja rajatava Idaringtee alla jäävate maatükkide omanikuga hinnakokkulepet ning ta saatis volikogusse kinnistu osade sundvõõrandamise otsuse.
Linn sundvõõrandab Idaringtee maatükke
Idaringtee eelprojekti järgi jäävad tulevase Ihaste tee eritasandilise ristmiku alla osaliselt maatükid Ihaste tee 12a ja 13. Esimesest lõikaks rajatav ristmik ära 2,1 ning teisest 1,7 hektari suuruse tüki. OÜ Kinnisvaraekspert hindas maatükkide väärtuseks vastavalt 138 000 ja 66 000 eurot.
Maade omanikku Jana Tenni pakutud hinnad aga ei rahuldanud ja ta polnud nõus sellise raha eest krundiosi müüma. Ta tegi ettepaneku, et linn võiks hinnapakkumist suurendada ja võõrandada kinnistud tervenisti. Viimasega polnud aga linn nõus.
«Ma ütleksin nii, et läbirääkimised on praegu veel pooleli ja ma pole valmis seda kommenteerima,» vastas Tenn Tartu Postimehe küsimusele, miks teda pakutud hinnad ei rahuldanud, ning tunnistas, et on linna sundvõõrandamisplaanist teadlik.
Hind võib langeda
Kas sundvõõrandamise käigus võiks kinnistuosade hind tõusta või langeda, ei julgenud linna planeerimise ja maakorralduse osakonna juhataja Urmas Ahven pakkuda.
«See on sama hea kui järgmiseks laupäevaks ilma ennustada,» lausus ta, kuid ei välistanud, et maaomanik võib rahaliselt ka kaotada.
«Võib juhtuda, et meie läbirääkimistel pakutud hinnad olid kõrgemad, kui tuleb erakorralisel hindamisel. Väike risk on olemas,» ütles Ahven, kelle sõnul sisulist probleemi siiski pole ja osalised on teineteisest aru saanud. «Aga see on alati nii, et ostjale on hind kallis ja müüjale odav.»
Esialgu puudutas Idaringtee kahtekümmend kolme kinnistut, nüüdseks on linna andmeil vaja võõrandada kaksteist krunti või krundiosa.
Näiteks möödunud nädalal omandas linn 113 528 euro eest Võru tänav 171 krundi 2468 ruutmeetri suuruse osa ning lähiajal tuleb kokkuleppeid veelgi.
Linnal kindlad piirid
Ahvena sõnul on võõrandatavate kruntide omanikud enamasti positiivselt meelestatud.
«Mitte keegi ei ütle, et meile ei ole seda teed vaja. Nad saavad kõigest aru, aga küsimus on rahasummas,» lausus Ahven. «Iga ruutmeetri pärast võideldakse. Maa pärast on ju sõdugi peetud.»
Abilinnapea Raimond Tamm ütles, et linnal on kokkulepete sõlmimiseks omad piirid. «Meie peame juhinduma kinnisvaraekspertide koostatud hinnangutest ja kui nendes raamides kokkulepet ei tule, siis ega meil palju variante pole,» selgitas ta ning märkis, et uute teede rajamisel on sundvõõrandamine üsna levinud.
«Meie eesmärk on saada varasügiseks kõigi maatükkidega nii kaugele, et tekib võimalus sinna ehitada. See tähendab, et peavad olema vähemalt kokkulepped. Ma ei välista, et sundvõõrandamisi tuleb veel, sest meil on üksikuid keerulisi kohti,» selgitas Tamm.
Idaringtee esimene ehitusala ulatub Võru tänava ja Ringtee ristmikust Turu tänaval asuva Tartu vanglani. Ehitatav lõik on kaks kilomeetrit pikk ning 2 + 2 sõidurajaga. Tööde käigus ehitatakse välja ka Võru tänava eritasandiline ristmik koos rampide ja viaduktiga, Jalaka ja Tähe tänava fooriristmikud ja kergliiklusteed.
Teine ehitusjärk hõlmab teelõiku vangla juurest Lammi teeni. Tööde hulka kuulub ka üle Emajõe rajatav sild. Idaringtee valmimise lõpptähtaeg on 2015. aasta mais.