Sügisest Riia ja Puiestee tänavale paigaldatavad kiirusemõõtjad ei salvesta sõidukite registreerimisnumbreid ning neid ei saa kasutada kiiruseületajate trahvimiseks. Mõõturite eesmärk on juhte teavitada ja statistikat koguda.
Tartu linn paigaldab uued kiirusemõõtjad
«Need pole karistamiseks, sest numbrituvastust ja mingit pilti sellel kaameral ei ole. See on anonüümne,» selgitas rahvusvahelise projektiga Tartu linna tänavatele jõudvate kiirusmõõturite olemust liikluskorraldusteenistuse juhataja Tõnu Lukmann.
Paigaldatavad kiirusmõõturid on tablood, mis näitavad sõiduki tegelikku kiirust. Analoogne mõõtja on olnud üleval näiteks Ülikooli tänaval ja mujalgi linnas. Uued kiirustablood jääksid aga paikseks. Esialgse plaani järgi tuleks neli tablood Puiestee – Narva maantee – Riia tänava liinile, mis on rahvusvahelise maantee E264 osa.
Ohutus ja statistika
Lukmanni sõnul on mõõtureid vaja eelkõige ohutuse ja statistika pärast.
«Ühelt poolt on vaja näidata liiklejale tema tegelikku kiirust. Teine eesmärk on andmete salvestus. Siis peaks mõõtur töötama n-ö pimedas olekus, sest kui tablood on näha, võivad juhid hakata ennast selle järgi seadma. Aga statistika jaoks on vaja kätte saada tegelik sõidukiirus,» selgitas Lukmann.
Peale kiirustabloode paigaldatakse samale liinile ka neli liiklusloendurit, mis salvestavad sõidukite hulka ning tuvastavad eraldi sõiduautod, bussid ja veokid.
«Me tahame üle lugeda, kui palju sõidukeid seal liigub ja millised need on,» selgitas Lukmann ja lisas, et loendurid paigaldatakse kiirustabloodest eraldi. Näiteks üks võimalik koht on Riia ja Väikse kaare ristmik.
Inimene eksib
Selliseid liiklusuuringuid on tipptunnil tehtud suuremate ristmike juures pea igal aastal. «Aga seni on neid loendusi teinud inimesed ja inimene võib eksida. Automaatne lahendus on palju täpsem,» lausus Lukmann ja lisas, et kogutavat statistikat on vaja liikluse planeerimisel.
«Kui selgub, et mõnes kohas sõidetakse lubatust palju aeglasemalt või hoopis kiiremini, tuleb hakata seda kuidagi piirama või hoopis lõdvemaks laskma,» selgitas Lukmann, kelle sõnul võiks mõõturid paigas olla selle aasta sügiseks.
Raha eurofondist
Sama projekti raames paigaldatakse Riia tänava raudteeviadukti alla põrkesummuti, rajatakse Riia tänava politseimaja ette reguleeritud ülekäigurada ning Riia-Raja ristmikule reguleeritud ristmik ja selle lähedale bussitasku.
Eestit, Lätit ja Venemaad kaasava rahvusvahelise projekti raha tuleb Euroopa regionaalarengu fondist ning selle kogueelarve on 1 876 570 eurot. Tartu linnavalitsuse panus ulatub 204 955 euroni. Omafinantseeringu määraks on 10 protsenti. Projekt kestab 24 kuud.