Tartu Betooni tänava raudteeülesõit on nii viletsas seisus, et autojuhid kipuvad amortide-pukside säästmiseks lausa jalakäijate alale põikama.
Betooni ülesõit paneb kannatuse proovile
Firmade tühjad lubadused raudteealune sõidutee korda teha panevad kannatuse katkema, tunnistas Tartu teedeteenistuse spetsialist Mart Sootla.
Ülesõidukohal kehtib kiiruspiirang 30 km/h, kuid suur osa enda sõidukist hoolivatest autojuhtidest pidurdab raudrööbastele lähenedes kiiruse peaaegu nulli. Põhjus on selles, et rööbaste vahesid täitev asfalt on ära vajunud või murenenud ning teepinnast kõrgemal asuvad rööpad panevad ülesõitva auto vedrustuse kurja häält tegema.
Pidev kontakt
Sootla kinnitusel on linnavalitsus olnud rööpapaaride omanikega viimastel aastatel tihedas kontaktis: «Pidevalt peame juhtima tähelepanu, et tee seisund ei vasta hooldusnõuetele.»
Ettevõtjad annavad linnale pidevalt lubadusi oma valdustes korda luua, kuid kuna lubadustele pole tegusid järgnenud, hakkab kannatus katkema, tunnistas linnaametnik.
Kui ülesõidukohale läheneda Tuglase tänava poolt, siis esimese, Eesti Raudteele kuuluva rööpapaari seisund on enam-vähem rahuldav, sellele järgnev, väetiste ja taimekaitsevahenditega kauplevale osaühingule Kemotar kuuluv raudtee on autodele ületamiseks piiri peal, selgitas Sootla.
Kemotari juhatuse liige Jaak Alamäe märkis, et neile kuuluva raudteeharu alune teekate on remonditud ning probleeme seal olla ei tohiks.
Järgmised kaks haru kuuluvad aktsiaseltsidele Tartu Maja Betoontooted ja Lemeks ning osaühingule Elme Metall.
Elme Metalli tegevjuhi Nikolai Govenko sõnul ettevõte praegu raudteeharu ei kasuta, kuna neil on selles piirkonnas üksnes tühi ladu. «Raudteeha-ru on suur eelis, kuid ei julge garanteerida, et hakkame seda lähiaastatel kasutama,» ütles ta.
Tartu linnavalitsusega tihedamalt suhelnud Elme Metalli juhatuse liige Algerd Andruškevitšus tunnistas, et Betooni tänava ülesõit on tuline teema. «Kusagil mujal ei käi omavalitsus nii aktiivselt peale,» leidis ta.
Andruškevitšus lisas, et linn on küll innukas sundima ja kohustama, kuid omalt poolt vastu ei tulda. Ehkki linnaliiklus käib üle eraomanduse, ei nõustu linn loobuma tänava sulgemise tasust, remondi ajaks on aga liikluse piiramine paratamatu.
Kuid remont ise on siiski peagi algamas, sest betoonitehas ja metalliettevõte on saanud ülesõidukoha korrastamiseks neid rahuldava pakkumise. «Lähinädalatel saab korda,» lubas Andruškevitšus, kelle sõnul ei piisa ülesõidukohal üksnes asfaltimisest, vaid ka liiprid tuleb vahetada, sest need on mädad.
Keerukas taastada
Teedeteenistuse spetsialist Mart Sootla sõnas, et linn on tulnud seni firmadele vastu, sest ettevõtete tegutsemine linnas on ka omavalitsuse huvi.
Kuna aga raudteeharude omanikud ülesõidukoha remondiga just ei kiirusta, käib ametnike peadest aeg-ajalt läbi ka see mõte, et keelata seal raudteeliiklus üldse ja võtta rööpad üles.
«Tahame siiski vastu tulla, et raudteeharud säiliksid,» lausus Sootla, lisades, et kui raudteeharu korra ära kaotada, on selle hilisem taastamine koos projekteerimise ja kooskõlastuste saamisega üsna vaevanõudev protseduur.