Skip to footer
Päevatoimetaja:
Emily Lieberg
+372 730 0138
Saada vihje

ARVUSTUS Ultraviolettvalgus teeb Ove Maidla kunstis imet

Ove Maidla näitusel «Soovide täitumine enne rukki õitsemist» on teiste tema teoste hulgas fotogravüür «Tardunud maastik».

Ove Maidla näitus «Soovide täitumine enne rukki õitsemist» kunstimajas tuletab meelde Arne Maasiku detailirohkeid lähivaateid võsale, aga Maidla väikeses mõõdus taiesed on mitmeti teistmoodi, tähelepanu keskmes on hoopis pehmelt maaliline heledus-tumedus.

Maidla on komponeerinud oma pilte kord tiheda, kord suurejoonelise rütmina. Näiteks «Tardunud maastik» kujutab kaugvaadet metsale, mis palja silmaga vaatamisel mõjuks ühesuguses tumeduses, Maidla taieses on aga puud vaheldumisi tumedad ja heledad. Esiplaanil on järv, milles toimub veelgi ägedam valguse ja varju mäng, tardumisest ei saa juttugi olla.

Veelgi enam väljub reaalsusest «Kevade kontrastid». Juba see on põnev, et puuoksad ja maja on ainult Emajõe peegelduses.

Loodus ja vanad majad

Fotograaf on seisnud Kaarsilla läheduses kaldal, vee peegeldused ja autori tehnilised trikid on muutnud oksad ornamendiks ja maja muinasjutuliselt värelevaks. Aga kuidas küll on jõgi esiplaanil must ja tagaplaanil valge, ei oska Maidla täpselt seletada, see olevat tehnika ime.

Looduse kõrval on Maidlat huvitanud ajaloohõngulised, juba lagunemise märke kandvad majad. «Romantika» on vaade Oa tänava ühele tagahoovile, mida enam ei ole. Kokku on saanud kila-kola, vanad hooned, loodus ja romantiline valgus-vari. Üks sein olevat autori selgitusel olnud liiga tühi ja pildi tegemisel lisas ta kuivavad kalad.

«Head isu».

Ka natüürmordid on ebatavalised. Maidla sattus paarkümmend aastat tagasi Albert Gulgi ateljeesse, kus parajasti käis boheemlik söögitegemine ja fotograaf kasutas juhust.

Pealkirja all «Head isu» sai jäädvustatud vaese kunstniku lõunasöök: kõrbenud kartulid kõrbenud pannil, räpane pliit, taustal laud pesemata nõudega. Tartu ühe huvitavaima kunstniku sööginurga nii täpse ja kunstipärase jäädvustuse õige koht on muidugi kunstimuuseum.

Maidla peab õigusega selles žanris loodud teostest õnnestunuimaks 1990. aastal pildistatud «Natüürmorti». Kui peaaegu kõik tööd nüüdsel näitusel on detailirohked, siis nimetatud teosest minimalistlikumat ja samas sisukamat on võimatu leida.

«Natüürmort».

Tühja pildi allääres on must laud valge pitslinaga, keskel kõrgub pikakaelaline pudel, kõrval vanaaegse vormiga madal pudel. Neljas tumeduse astmes kompositsioon mõjub lausa suursuguselt eriti kaugvaates. Lähedalt aga näeme paberi kaunist tekstuuri. Kunstimajas välja pandud näitusekomplekti on pildistatud pika aja jooksul, aga trükitud aastail 2024 ja 2025.

Põnev loomisprotsess

Maidlal on põnev loomisprotsess. Näituse avamisel sain teada, et ta on kasutanud küll fotot, aga tööd kuuluvad hoopiski sügavtrükigraafikasse, mille eripäraks on valgus. Mismoodi valgus?

«Kõigepealt prinditakse fotokujutis kilele, seejärel paigutatakse kile koos polümeerplaadiga vaakumraami, plaati valgustatakse ultraviolettvalguses ning kantakse peale raster,» selgitas autor.

Kogu ülejäänud protsess toimub vees – kujutist ei söövitata nagu traditsioonilises gravüüris, vaid see saavutatakse veega töödeldes. Tulemuseks on trükiplaat, millele kantakse värv.

«Seejärel trükitakse pilt paberile, nagu on omane sügavtrükitehnikatele. Polümeermeetodis ei kasutata happeid ja see on täiesti mürgivaba,» lisas Maidla. «Polümeerfotogravüür on valguse, värvi ja paberi vaheline suhtlus.»

Ove Maidla näitust «Soovide täitumine enne rukki õitsemist» saab Tartu kunstimajas (Vanemuise 26) vaadata 15. juunini.

Kommentaarid
Tagasi üles