:format(webp)/nginx/o/2025/05/24/16867796t1h90d5.jpg)
Täna sõlmisid valitsusse kuuluvad Reformierakond ja Eesti 200 uue koalitsioonilepingu. Sellesse on kirjutanud ka mitu Tartut puudutavat punkti. Kui näiteks Tartu ja Helsingi vahelise lennuliini töös hoidmine ning Tallinna–Tartu maantee neljarajaliseks ehitamise jätkamine on positiivsed punktid, siis head ja kiiret rongiühendust ei paista veel kusagilt.
AS Eesti Raudtee pidi esialgse kava järgi raudtee elektrifitseerimise lõpetama eelmise aasta lõpuks, nii oleksid uued elektrirongid Tallinna ja Tartu vahet sõitnud juba kultuuripealinna aastal. Sellega olid arvestanud kõik asjaosalised.
Ehkki elektrirongid on Eestis olemas, siis Tallinna ja Tartu vahel nad sõita ei saa. Esimene elektrirong jõudis Eestisse möödunud aasta juunis. Esimene elektriline linnalähirong tänavu aprillis.
Et kultuuriaastal lubatud ronge ei saabunud, siis oli järgmine lubadus elektrirongid kahe suure linna vahel liikuma saada 2025. aasta alguses, seejärel kevadel. Mida aga endiselt sõidus pole, on uued kiired elektrirongid.
Nüüd on valitsuse värskes koalitsioonileppes raudtee elektrifitseerimise lõpetamine ning uued elektrirongid Tallinna ja Tartu vahele lubatud 2026. aasta neljandaks kvartaliks ehk tuleva aasta lõpuks. See tähendab veel poolteist aastat ootamist.
/nginx/o/2025/04/10/16769414t1h3069.jpg)
Sellega pole selgelt rahul uus taristuminister Kuldar Leis (RE) ja Tartu linnapea Urmas Klaas (RE). «Tallinna–Tartu raudtee elektrifitseerimine on veninud ja mina uue ministrina ei ole senise tööde käiguga absoluutselt rahul,» ütles Kuldar Leis. «Usun, et Eesti Raudtee teeb nüüd parima, et uued kiiremad rongid saaksid võimalikult kiiresti liinile.»
Ta lisas, et Tallinna ja Tartu vahel on tähtis nii kiire ja mugav rongiliiklus kui ka 2 + 2 maantee edasi ehitamine. Uues koalitsioonileppes on mõlemad tööd kirjas.
Ehkki ka Urmas Klaas pole elektrirongide liinile tuleku venimisega rahul, tunneb ta heameelt, et kindel plaan on nüüd mustvalgel kirja saanud. «Ka on hea, et koalitsioonileppes on kirjas Tallinna–Tartu neljarajalise maantee ehitus Mäo ja Imavere vahelisel lõigul ning Helsingi lennuliini toetamine,» lisas ta.