Sedamööda, kuidas poliitika on Instagrami ja Tiktokki liikunud, on ideede võistlus asendunud mõõduvõtuga sellest, kes suudab suurema koera sülle võtta. Või pargipingi najal rohkem kätekõverdusi sooritada. Või teismeliste kombel idiootseid väljakutseid järgida.
Mõeldes sellele, kuidas viimatiste eurovalimiste aegu Eestis enim Jüri Ratase instakampaaniast räägiti, võib olla kindel, et too eeskuju osutub meie mail juba järgmise aasta kohalikeks valimisteks eriti nakkavaks.
Ka äsjaste Ameerika suurte valimiste esimsed analüüsid näitavad, et valdav osa demokraatide poolelt vabariiklaste poolele kolinud ühiskonnagruppidest olid nood, kelle maailmatunnetus tugineb ilmselt suuresti sotsiaalmeedial – nutirakendustes tehti tegelik tulemus, sinna kulutasid kampaaniameeskonnad sadu miljoneid dollareid.
Mis me selle teadmisega nüüd pihta hakkame? Kuidas demokraatia päästmise pühasse töösse sööstame?
Üks variant on hakata korraldama tänavail ja bussipeatustes, ent ennekõike ühismeediakanalites kampaaniaid, mis soovitavad inimestel mitte olla loll ja laisk, vaid hakata targaks ja nõudlikuks. Kas see töötaks? Vaevalt.
Nii kuratlikult vastuoluline kui see ka ei näi, saavad poliitilise kultuuri ainsaks mõjusaks muutujaks olla noodsamad poliitikud ise. Oma käitumisega, igapäevaste pisikeste valikute ja väljendusvormidega. Tähtsustades vähem suhtekorraldajate näpunäiteid ning rohkem sisulist vaidlust. Mitte sotsiaalmeediat ei ole tarvis demoniseerida või keelata, vaid seal tehtavat kvaliteetsemaks nügida.
Võib küll tunduda esmapilgul riskantsena, aga tegelikult pole kuigi keeruline jätta Facebooki või Instagrami postitamata klippe, kus oma parteikaaslastega suvalist olmejuttu puhutakse. Tegelikult ei pruugi järgmistel valimistel midagi katastroofilist juhtuda, kui ei riputa riigikogu ööistungi ajal üles stoorit, kus demonstreerid, kuidas kabinetis madratsit täis pumpad, teed keedad ja pidžaamapükse jalga sikutad.