Päevatoimetaja:
Richard Särk

Tartus loodud tarkvara aitab iduettevõtetel leida superrikkaid investoreid

Copy
Kuigi tarkvaraarendust saaks teha igas maailma otsas, on Dealumile oluline, et meeskond oleks ühtne, sõnas ettevõtte tegevjuht Seren Rumjancevs. Dealumi kontor asub Tartus Raekoja platsi kõrval katusekorrusel, kus enne neid pesitses müügitarkvara arendaja Pipedrive.
Kuigi tarkvaraarendust saaks teha igas maailma otsas, on Dealumile oluline, et meeskond oleks ühtne, sõnas ettevõtte tegevjuht Seren Rumjancevs. Dealumi kontor asub Tartus Raekoja platsi kõrval katusekorrusel, kus enne neid pesitses müügitarkvara arendaja Pipedrive. Foto: Sille Annuk

Dealum on Tartu ettevõte, mis keskendub investeeringute haldamise ja rahastamise platvormide arendamisele. Nende teenused hõlmavad peamiselt iduettevõtete ja investorite kokkuviimist, pakkudes tarkvara, mis lihtsustab kogu investeerimisprotsessi.

Dealumi kliendid on peamiselt ingelinvestorid, täpsemalt neid koondavad ühingud. Peamine äri käib Põhja-Ameerikas ja Euroopas. Eesti ühingutest on neil vaid üks klient, sest siin ongi neid vaid üks.

Praeguseks kasutab Dealumi platvormi 90 000 start-up-ettevõtet ning ligi 25 000 investorit. Põhja-Ameerikast kasutab Dealumit 108 ingelinvestorite gruppi (83 USAst ja 25 Kanadast), samas on seal piirkonnas kokku 400–500 sellist gruppi. Üle maailma kasutab Dealumit rohkem kui 230 ingelinvestorite gruppi.

Ingelinvestorid on keskmisest jõukamad ning ka riskialtimad investorid, selgitas Dealumi tegevjuht Seren Rumjancevs. Dealumi pakutava tarkvara abil saab teha kõik vajalikud toimingud, et investor saaks tutvuda iduettevõttega, vaadata üle taotlused, täita ära dokumendid ning vahetada infot.

Dealumi tarkvara sündis 2017. aastal, kui ettevõtte asutajad, IT-ettevõtjad Rein Lemberpuu ja Rain Kivisik, kes olid ka Playtechi loomise juures, nägid, et investorite leidmisel ei ole 21. sajand päriselt kätte jõudnud. Ainuüksi taotluse koostamisel tuli tööd teha mitmel platvormil, kasutada Excelit, saata e-kirju, lisada manuseid, tõsta dokumente ühest süsteemist teise. Et see kõik oleks lihtsam, asusid Lemberpuu ja Kivisik välja töötama tarkvara, kus kõik need liigutused saaks teha ühes kohas. Nii sündiski Dealum.

Vajaduspõhine tarkvara

Kui enne jäi rahastust otsiv iduettevõte avalduse väljasaatmise järel justkui musta auku – ta ei näinud, mis tema avaldusega toimub, ning investor pidi lisainfo saamiseks eraldi kirju saatma –, siis Dealumi platvorm pakub seda kõike ühe programmi sees. Nii iduettevõtjal kui investoril on ülevaade, kuidas protsessid liiguvad.

Dealum ei ole klassikaline iduettevõte, mis kasvab hästi kiiresti ning mille asutajate eesmärk on see pärast paisutamist maha müüa. «Oleme mõjuettevõte, meie eesmärk on kogu ettevõtluse ökosüsteemi parandada,» selgitas Rumjancevs.

Kui rääkida konkurentidest, siis sarnast tarkvara pakuvad maailmas veel vaid mõned üksikud ettevõtted.

Dealumi meeskonnas on 15 inimest ning kogu töö tehakse ära Tartus. Vaid üks meeskonnaliige töötab välismaal, Ühendkuningriigis. Et tegu on digiplatvormiga ning töökeel on inglise keel, ei ole vahet, millises maailma otsas töötajad asuvad. Dealumile on aga oluline, et meeskond oleks koos, sest lisaks pidevale tootearendusele tuleb tegeleda ka kliendisuhete ja probleemide lahendamisega. See eeldab omavahelist suhtlemist ning meeskonnatöö tunnetust.

Kord aastas tuleb kindlasti käia meeskonna esindajail Ameerika Ühendriikides toimuval suurüritusel, mis toob kokku investorid ja iduettevõtjad.

Seren Rumjancevs märkis, et Ameerikas on ehk mõneti keeruline end maksma panna, sest tänini kiputakse seal tihtipeale vaatama Ida-Euroopa ettevõtetele viltu. Ka Venemaa lähedus ning Ukraina sõda ei aita ärile kaasa.

Samas on Dealumi visiitkaardiks klienditugi. Tõsi, mõjutab ka Eesti ja Põhja-Ameerika ajavahe ning kliendituge ööpäev läbi Dealum ei paku, kuid Seren Rumjancevsi sõnutsi ei ole sel ka hädavajadust. «Ka Ameerika Ühendriikide sees on ajavahe väga suur, seega ollakse mõneti sellega harjunud,» lisas ta.

Kui rääkida konkurentidest, siis sarnast tarkvara pakuvad maailmas veel vaid mõned üksikud ettevõtted. «Meie kõige suurem konkurent on Excel,» rääkis Rumjancevs. Dealumi ülesanne on tuua enam ettevõtteid iganenud platvormilt nende juurde, kus on võimalik sama töö ära teha vähema vaevaga ning tõhusamalt.

Spetsiifilised oskused

Kui rääkida Dealumi edasistest plaanidest, siis on selge, et kavas pole kasvada hüppeliselt, näiteks saja töötajani. Väike kasv on siiski lähiaastail kavas. «Näeme võimalust kasvatada meeskonda viie kuni kümne töötaja võrra,» lisas Rumjancevs. See aga nõuab väga spetsiifiliste oskustega töötajate leidmist.

«Me ei palka programmeerijaid, me vajame arendajaid, need on kaks eri asja,» märkis Dealumi juht. Ta selgitas, et programmeerija teeb nii, nagu keegi on nõudnud, näiteks panema programmis mingi nupu soovitud kohta ja värvima selle siniseks, kuid arendaja peab kogu süsteemi algusest lõpuni ise välja mõtlema.

Rumjancevs lisas, et näiteks tehisintellekti (AI) edasise arenemisega saavad IT-valdkonnas esimesena löögi programmeerijad, sest see on suuresti masinlik töö, mille AI suudab ilmselt hõlpsalt ära õppida. Arendaja töö on aga märksa keerukam ja terviklikum ning selleks läheb endiselt veel pikalt vaja teravat inimmõistust ja oskusi. Seega soovitab Dealumi juht tuleviku silmas pidades IT-õppuritel rohkem rõhku panna arendamisele, mitte lihtsakoelisele programmeerimisele.

Kes on ingelinvestor?
 

Ingelinvestor (angel investor), sageli nimetatakse ka äriingliks, on investor, kes toetab rahaliselt alustavaid ettevõtteid või väikeettevõtteid nende varases arengufaasis. Ingelinvestorid mängivad olulist rolli ettevõtluse edendamisel, pakkudes kapitali, mentorlust ja teadmisi.

Ingelinvestorid on sageli esimesed investorid, kes paigutavad oma raha idufirmadesse või väikeettevõtetesse nende teekonna varajases etapis. Nad on valmis võtma märkimisväärset riski, sest algusfaasis ettevõtted võivad üsna tõenäoliselt läbi kukkuda.

Erinevalt traditsioonilistest investoritest võtavad ingelinvestorid sageli aktiivse rolli ettevõtetes, kuhu nad investeerivad. Näiteks pakkudes ettevõtjatele nõustamist, ülevaateid tööstusharust ja aidates neil oma võrgustiku kaudu õigete inimesteni jõuda, et toetada ettevõtjaid edu saavutamisel.

Allikas: rahafoorum.ee

Tagasi üles