Päevatoimetaja:
Emily Lieberg

Nele Ambos, Joanna Hoffmann: miks kunst ja päevavalgus ei käi kokku

Joanna Hoffmann ja Nele Ambos
Joanna Hoffmann ja Nele Ambos Foto: Margus Ansu/Madis Palm/montaaž

Muuseumi asukoht maa-alusel korrusel ei ole juhuslik. 2023. aastal toimunud arhitektuurivõistlusele lähteülesannet seades rõhutas kunstimuuseum just nimelt seda, et näituseruume peab südalinna kultuurikeskuses saama kaitsta päevavalguse eest pea täielikult ning kui galeriisse planeeritakse aknad, on need tõenäoliselt suurema osa ajast kinni kaetud. Päikesevalguse intensiivsus ning selles sisalduv rohke UV-kiirgus lagundab materjalide keemilisi sidemeid. See võib põhjustada värvipigmendi tuhmumist ja kiirendada teoste vananemist.

Teadus on viimase poole sajandiga teinud tohutu arengu, mistõttu on selgunud, et mitmed varasemad kunsti näitamise praktikad on olnud sellised, mis halvendavad teoste seisukorda. Muuseumid, mille ülesanne on säilitada ja hoida kunsti, ei tohi eksponeerida ei enda ega ka kelletki teiselt laenatud teoseid nii, et need kannatavad kahju. Nõnda et päevavalgusele suletud galeriiruumid ei ole mitte Tartmusi valik, vaid see on reegel, mida rikkuda ei saa.

Kui kunstnik ise või erakollektsionäär paneb teosed ereda päevavalguse kätte, on see nende endi vastutus ja valik.

Tagasi üles