/nginx/o/2024/08/20/16301412t1h7d6e.jpg)
Augusti lõpuks peavad Tartu bussipeatuste elektroonilised infotablood olema lepingu järgi asendatud uutega, selle nädala alguseks oli jäänud veel saada üle koera saba: 54 tabloost ootas vahetamist veel kaheksa. Linlased võisid märgata, et töö nendega käis ka nädalavahetusel.
See töö tuli ette võtta, sest tablood olid juba nii-öelda võlgu elanud, nentis Tartu linnatranspordi juhataja Roman Meeksa. «Tehniline analüüs näitas seda, et need on suremas kas kohe või otsekohe. Tegime uue reaalajainfosüsteemi hanke ja vastavalt hanke tingimustele vahetatakse need augusti jooksul välja,» selgitas ta.
Tarvitajale ei muutu info kuvamise viisis muud, kui et muutuvad värvid – kellaaeg, pealkiri ja liinide info on eri värvides. Ent see, kui palju mingi bussini on aega jäänud, esitatakse samal viisil. Meeksa sõnul muutub küll see, kuidas tuleb info ja kui täpne see on, kuid tarbijale on see nähtamatu osa.
«See on sügaval karu kõhus, kuidas tulevad andmed ja kui täpsed need mingil hetkel on, kuidas midagi kalkuleeritakse. See muutus tõstab täpsusklassi, aga minu pädevusest ei piisa selle seletamiseks,» sõnas ta.
Lehelugeja ehk mäletab, et senistel tabloodel oli algusest peale raskusi tõese infoga. Kui tablood kümmekond aastat tagasi üles pandi, kurdeti, et buss tuli küll, aga tabloole kirjet ei tekkinud. Infosüsteemi jaoks olid need kui fantoombussid.
Lõpuni tõest infot ei saa garanteerida ka nüüd.
«Toome lihtsa näite: kui peatusest 200 meetri kaugusel ristmikul ja nurga taga juhtub bussiga liiklusõnnetus, ei saa tabloo esialgu kuidagi teada, et buss ei tule 20 sekundi pärast. Isegi kui see arvestab GPSi, keskmist sõidukiirust ja liinigraafikut, siis kõike see ei saa arvestada,» näitlikustas Meeksa.
Ta ei nõustunud väitega, et muutus on praegu suurem teenuse pakkuja kui tarvitaja seisukohalt, sest kõige olulisem muutus on see, et tablood ei jää pimedaks ja näitavad infot. «Meil oli vanade tabloodega just see suur mure, et need kas ei näidanud teavet või olid pimedad. Olid puhttehniliselt oma elu ära elanud,» ütles Meeksa.
Eelmised infotablood valmistas Eesti ettevõte Volta Lumen. Nüüdsed tablood on tarninud Ampron, mis on ka Eesti ettevõte.
Meeksa sõnul ei saa aga vastata küsimusele, kui palju uued tablood maksumaksjale maksavad. Nimelt on tabloode asendamine ja haldamine osa suuremast komplektist: AS Ridango võitis hanke, millega pakub Tartule piletiinfosüsteemi, reaalaja infosüsteemi, registraatoreid ja bussijuhiseadmeid. Uus leping on linnal tehtud viieks aastaks ja ühe kuu tasu on 26 998 eurot. Uus lepinguperiood algas 1. juulil.
Eelmised seadmed maksid ostmise ajal suurusest sõltuvalt 2800–4800 eurot ja linn paigaldas need euroraha toel.