Eile kodakondsus- ja migratsioonibüroo Tartu teeninduses umbes tunniga nii passi kui ID-kaardi taotluse sisse andnud Mart Meriste ei saanud anda allkirjanäidist elektroonilisse lugerisse, kuna on vasakukäeline.
Passisaba pikkus on loterii
«Üsna tobe, et digiallkirja seade sobib ainult paremakäelistele,» leidis Meriste. «Vasakukäeliste osakaal on umbes 15-20 protsenti, järelikult võiks sellega arvestada. Seade ei kannata survet vasakule poolele, aga õhus kirjutades ei tule ju allkiri loomulik.»
Meristel tuli anda allkiri paberile, millelt teenindaja selle arvutisse skaneeris. Paraku selgus, et skanneri jaoks oli Meriste kirjutanud liiga kerge käega ja toimingut tuli korrata.
Enne number, siis foto
Meriste polnud rahul ka järjekorraautomaadi kohal rippuva soovitusega võtta järjekorranumber alles siis, kui fotokabiinis näopildid tehtud. Vähemalt poole tunnini veniva ooteaja sees jõuab rahulikult teha fotod ning tõenäoliselt ka riigilõivu kassasse ära maksta, enne kui automaadi kill-kõll kliendi teise teenindaja juurde kutsub.
«Minu meelest on üsna tobe ka see, et taotlust vastu võtva teenindaja juures ei saa kohe riigilõivu ära maksta,» arvustas Meriste. «Teenindaja, kes oli väga viisakas, soovitas mul seni, kuni tema minu andmeid sisestab, minna ja võtta kassajärjekorra number.»
Kodakondsus- ja migratsioonibüroo Tartu teeninduse juhataja Helgi Laanemaa jutust selgus, et tegelikult on kõigis teenindusboksides loodud võimalus maksta Swedbanki deebetkaardiga, kuid pooled boksid suudavad makseid vastu võtma hakata umbes nädala pärast.
Paraku ei tea kliendid ette, millisesse boksi nad satuvad ning kas seal riigilõivu tasuda saab või mitte. Kassas saab maksta sularahas ja kõigi deebetkaartidega.
Laanemaa nõustus sellega, et silt, mis soovitab kõigepealt teha fotod ja alles siis võtta järjekorranumber, on aegunud ega arvesta, et alates selle aasta algusest on kliente kolm korda rohkem kui mullu aasta esimestel kuudel. «Mõtleme, võimalik, et võtame selle sildi maha,» ütles Laanemaa.
Eile hommikul vahetult pärast Tartu teeninduse avamist oli politseimaja esimese korruse teenindussaalis alla 30 kliendi. Passi või ID-kaardi kättesaamiseks kulus alla 20 minuti. Kell 14.15 lapse passitaotluse sisseandmiselt tulnud Raili Raud kinnitas, et temal kulus umbes pool tundi.
Teisipäeval teatas politsei- ja piirivalveameti teeninduskeskus, et passilaudadesse palgatakse juurde 20 inimest, sest kohati venivad järjekorrad üle kahe tunni. Laanemaa sõnul käivad kliendid lainetena, milles selget loogikat pole ning seepärast on vähemalt ajutiselt loobutud internetis parima külastusaja soovitamisest.
«Näiteks läinud nädala esimesed päevad olid väga rahulikud, hetketi oli järjekorras vaid paar inimest,» rääkis Helgi Laanemaa. «Kui keskmiselt käib meil päevas 500 inimest, näiteks eile 550, siis eelmisel neljapäeval käis 700.»
Uued teeninduspunktid
Alates maist plaanib Tartu teenindus alustada dokumenditaotlejate vastuvõttu tunni võrra varem, kell kaheksa. Järjekordi peaks lühendama ka hiljemalt juunis avatavad teeninduspunktid Otepääl ja Elvas.
Kel võimalik, sel tasub endiselt vormistada dokumendi taotlus internetis, siis on vaja ilmuda passilauda vaid passi või ID-kaardi kättesaamiseks. Kohale minna tuleb ka dokumendi esmakordsel taotlemisel. Laanemaa kinnitas, et ka foto võib teha ise ja saata e-postiga, kuid tuleb järgida põhireegleid: ühtlane hele taust ning otsevaade.
Passilaud
• Kodakondsus- ja migratsioonibüroo Tartu esindus asub Riia tänav 132 politseimaja esimesel korrusel.
• Vastuvõtt esmaspäeval, teisipäeval, neljapäeval ja reedel kell 9–18 ning kolmapäeval 9–16. Iga kuu viimasel reedel on büroo suletud.
• Maist plaanib Tartu esindus alustada vastuvõttu kell 8 ning pikendada ka kolmapäevast vastuvõttu kella 18ni.
Allikas: KMB Tartu esindus