Päevatoimetaja:
Jens Raavik
+372 739 0371

Remondis Pegasus pääseb peagi jõele

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Pegasuse kapten Rainer Napits näitab vöörisalongi laeva sisemuses. Remondi ajaks on akende äärde tõstetud restaureeritud lauad, mis pärit omaaegsest Tartu raudteejaama kohvikust.
Pegasuse kapten Rainer Napits näitab vöörisalongi laeva sisemuses. Remondi ajaks on akende äärde tõstetud restaureeritud lauad, mis pärit omaaegsest Tartu raudteejaama kohvikust. Foto: Margus Ansu

«Enne lõpeb põrgus tuli kui laevas töö,» naljatleb Pegasuse kapten Rainer Napits. Kui mootor korda saab, tuleb kätte võtta pintsel ja värvipott ning alus taas läikima lüüa.

Praegu Tartu sadamas seisva Pegasuse sisemuses käib kiire töö. Kõik mootori pihustid ja klapid tuleb igal kevadel välja vahetada. «Mootor peab sügiseni vastu pidama,» ütles Pegasusega Emajõel sõite korraldava Tartu Sadama juht Peeter Kukk. «Ei saa lubada, et laev keset hooaega äkki seisma jääb.»

Et Tartu Sadam enam reisijatevedu Piirissaarele ei korralda ning ka kaubavedu on jäänud üsna väheseks, ongi Pegasuse käigus hoidmine praegu sadama tähtsamaid töid.

Ootab jõe alanemist

Ehkki Emajõgi püsib tänavu viisakalt kallaste vahel, on veetase ometi nii kõrge, et jõelaev võib Tartu sildade alla kinni jääda.

Nii algab ka navigatsioonihooaeg 1. mail tõenäoliselt Sadamateatri juures. «Niipea kui võimalik, kolime At­lantise ette,» täpsustas Kukk.

Enam kui pool sajandit vana alus püsib hoolsa käe all kenasti sõidukõlblik. «Kapten on see, kes hoiab laeva elus,» rõhutas Kukk. Vanad laevamehed on ikka ka igal kevadel abiks, lisas kapten Rainer Na­pits.

Kapteni kinnitusel vajab laev tehnilise remondi järel ka värvimist. Aasta läbi õues seisva aluse välimus väsib muidu ära.

Suuremaid muudatusi Pegasuse sisemuses ega välimuses ei tehta. Endiselt on lahti kohvik. Soojuspumbad kütavad, kui ilm on liiga vilu, jahutavad aga, kui päike laevakere liiga kuumaks on kütnud. Suurim uuenduski on retromaiguline – Tartu vaksali omaaegse kohviku lauad lasti korda teha ning need kaunistavad nüüd vöörisalongi.

Pegasus alustab esialgu ühe reisiga päevas, kuid ilma soojenedes tuleb sõitjaid juurde ning nii kasvab järk-järgult ka reiside arv. «Meie tippaeg on ikka juulikuu,» sõnas Napits. Siis teeb Pegasus lausa kolm-neli sõitu päevas ning enamasti on suurim võimalik arv reisijaid ehk 74 inimest ka pardal.

Graafikuvälisel ajal sõidutab laev lõbusõitjaid. Ka koolilapsi, kelle õpetajad viivad loodust vaatlema.

Sõita saab Pegasus Jänese silla ja Praaga vahelisel jõelõigul. Jõelaev ei kannata Peipsi teravat lainetust, samuti ei riski kapten sõita läbi Jänese silla alt, kus vesi on üsna madal ning laevapõhja ohustavad kivimürakad.

Vanemuine vajaks miljonit

Samas Tartu sadamas seisab nukralt kai ääres teinegi omaaegne kuulus jõelaev Vanemuine.

Ehkki sadam on korduvalt taotlenud erisugustest fondidest raha laeva restaureerimiseks, pole heakskiitu projektidele tulnud ning Vanemuise saatus on ikka teadmata.

Kuke kinnitusel on Vanemuise hinnanguline remondihind üsna võrdne samasuguse laeva ostumaksumusega ehk vähemalt üks miljon eurot. Seda raha Tartu Sadam aga maksta ei saa, sest puhtalt majandustegevusega ei ole niisugust summat võimalik tagasi teenida.

Pegasus
• Jõelaev Pegasus hakkab Ema­jõel kurseerima 1. maist.
• Võtab peale kuni 74 reisijat.
• Pilet maksab 6, pensionärile 5 ja lapsele 4 eurot. Perepilet 12 eurot.

Märksõnad

Tagasi üles