Kristel Liblik: Jalgrattatänav – koht, kus auto on külaline (7)

, teede projekteerija
Copy
Jalgrattatänava liiklusmärgi kavand.
Jalgrattatänava liiklusmärgi kavand. Foto: Erakogu

Jalgrattatänava mõiste on viimasel ajal meedias esile kerkinud mitme Tartus planeeritava projekti puhul ning on tõesti tõsi, et Tartu plaanib rajada Eesti esimese jalgrattatänava.

Jalgrattatänav on lühidalt öeldes koht, kus jalgratturitele on antud eelis ning auto on külaline, aga tegelikult peitub sellises lahenduses palju enamat. See on viis, kuidas kitsastel tänavatel rajada jalgrattateede põhivõrku ning vähendada läbivat mootorsõidukite liiklust.

Vähendades seeläbi müra ja saastet muutub tänav inimestele turvalisemaks ning köitvamaks, mis omakorda muudab tänava elavamaks, sest inimesed tahavad seal viibida, kohtuda naabriga, ajada juttu, peatuda ja juua tassi kohvi selle asemel, et sealt kiirelt läbi liikuda. Jalgrattatänav kajastab tänapäeva linnaarengu suundumust, mis rõhutab jalakäijate, jalgratturite ja roheluse tähtsust linnakeskkonnas.

Fakt, et Eestis ühtegi sellist tänavat veel välja ehitatud pole, võib kavandeid nähes tekitada üksjagu küsimusi ning valearusaamu. Sellise tänavatüübi kasutamine on sobilik olukordades, kus tänavat läbib oluline jalgrattamarsruut, mootorsõidukite liikluskoormus on väike ning läbivat liiklust ei ole. Olenevalt liikluskoormusest ja tänava iseloomust võib mootorsõidukite liiklus olla kas ühe- või kahesuunaline. Jalgratturite liiklus on aga alati kahesuunaline ja neil on alati eesõigus ning mootorsõidukid peavad enda kiirust ja paiknemist sõiduteel korrigeerima jalgratturite järgi.

 

Tartu linn kutsub kõiki Tähtvere tänava elanikke ja teisi huvitatud linlasi Tähtvere tänava uuendamise põhiprojekti tutvustusele täna, 13. märtsil kell 18 Tartu laululava teisel korrusel.

Kommentaarid (7)
Copy
Tagasi üles