15-aastane tüdruk on viieline koolis ning nobe roosa ralliauto roolis

Henn Uuetoa
, ajakirjanik
Copy
Tartu koolitüdrukul Grete Mia Kohal on kaks nooremat õde ja vend, ent ei nemad ega ka ema rallist ei huvitu. Küll on rallihuviline isa Taavi Koha, kelle abil Grete Mia autorooli jõudiski. Rooli ta jäigi ning nii tuli tema isal ühel hetkel rajalegendi lugemine selgeks õppida, sest Grete Mial oli uut kaardilugejat vaja.
Tartu koolitüdrukul Grete Mia Kohal on kaks nooremat õde ja vend, ent ei nemad ega ka ema rallist ei huvitu. Küll on rallihuviline isa Taavi Koha, kelle abil Grete Mia autorooli jõudiski. Rooli ta jäigi ning nii tuli tema isal ühel hetkel rajalegendi lugemine selgeks õppida, sest Grete Mial oli uut kaardilugejat vaja. Foto: Margus Ansu

Tartu Kesklinna kooli kaheksandas klassis õppiva Grete Mia Koha hinnetelehel on viied. Ta on õpilaskogu president, olgugi et kooli ta vahel ei jõuagi. Pole parata, kui autoralli etappidel tahab stardis olla ka Eesti noorim naisrallisõitja Grete Mia Koha.

Seda enam, et omal ajal M-Spordi rallitiimi ehitatud ja ka Urmo Aavale kuulunud Ford Fiesta sai äsja uueks hooajaks hooldatud ning et ees ootavad tema lemmikvõistlused – jäärajaetapid.

«Teiste sõitjatega sai juba suvel räägitud, et tahaks talve ja rajale,» sõnas Grete Mia Koha.

Esmalt «Noored roolis»

Autorooli ei keera 15-aastane Grete Mia Koha esimest hooaega, mõne aastaga on ta sõitnud ehk paarikümnel autospordivõistlusel. Lisaks sellele võistleb ta nüüd ka noorteralli etappidel, täpsemalt kuni 16-aastaste juunioride arvestuses.

Rallipisikuga nakatus tüdruk juba aga 2021. aasta 21. veebruaril ehk vaid kolm kuud pärast autorooli istumist. Siis võttis ta mõõtu jäärajal. Toonane sõit ei piirdunud vaid osalemisega, tasuks sai ta teise koha ning autosport hakkaski talle üha enam meeldima.

Esimesel võistlusel osaledes oli Grete Mia koha 12-aastane. Sõit õnnestus nõnda, et tasuks sai ta hõbeda.
Esimesel võistlusel osaledes oli Grete Mia koha 12-aastane. Sõit õnnestus nõnda, et tasuks sai ta hõbeda. Foto: Erakogu

Seejärel osales Grete Mia Koha kolmel hooajal sarjas «Noored roolis». See on Eesti autospordiliidu abil korraldatav laste liikluskasvatuse sari, mis on mõeldud 8–15-aastastele tüdrukutele ja poistele, kes saavad ohutus keskkonnas Renault Twingoga sõitma õppida.

Ja samas ka omavahel mõõtu võtta. «Keegi sinna juba mökutama ei lähe,» ütles Grete Mia isa Taavi Koha ning lisas, et noored on üpris julged ja osavad.

Seda oli ka Grete Mia, kes kolme aasta peale teenis sarjas viis kulda ja hõbedat ning neli pronksi. Tänavu kogus ta medaleid vastavalt kolm, kaks ja üks, mis andsid talle 13–15-aastaste tüdrukute seas teise koha. Seejuures oli tal võitja Emili Verliiniga võrdselt punkte, kuid reeglite järgi tuli üldvõitjaks viimase etapi parim ehk Verliin.

Seni on roosa Ford Fiesta hästi vastu pidanud, ent mõningaid arme sellel siiski leidub. Näiteks käis Grete Mia sellega jaanuaris lumevallis.

Selle hooajaga Grete Mia sõidud selles sarjas lõppesid ning nüüd keskendub ta noorterallidele ja sprintidele. Neist esimese puhul tuleb katsekilomeetreid sõita mõnikümmend, sprindis aga kolm korda ringrajal või ühel kiiruskatsel, mille kaks paremat aega liidetakse.

Kaks algajat Fordis

Auto, millega ta on harjutanud juba eelmise aasta talvest, on Ford Fiesta. Sellel on 88 kilovatti võimsust ning H-tüüpi manuaalne käigukast. Tegu on hästi teeninud väärika autoga, mille ehitas M-Spordi rallitiim ning mis vahepeal kuulus ka Rally Estonia rallidirektorile Urmo Aavale.

Etapp hanges ei lõppenud, vaid mõne minuti pärast aidati auto teele tagasi.
Etapp hanges ei lõppenud, vaid mõne minuti pärast aidati auto teele tagasi. Foto: Erakogu

Seni on roosa Ford Fiesta hästi vastu pidanud, ent mõningaid arme sellel siiski leidub. Näiteks käis Grete Mia sellega jaanuaris lumevallis. «Lähenesime esimesel kiiruskatsel heinapallist šikaanile liiga kiiresti ning et tee oli libe ja see oli esimene sõit kaardilugeja nootide järgi, riivasimegi heinapalli,» kirjeldas noor juht juhtunut.

Novembris sai kannatada auto tagumine ratas, sest siis libises sõiduk vastu betoonpiiret. See murdus, ent etapp jätkus.

Ühtlasi oli see mõneti märgiline õnnetus – see oli Grete Mia ja Taavi Koha esimene ühine eksimus, sest vahepeal oli isast tütre kaardilugeja saanud. «Algul olimegi kaks algajat autos, aga hakkama saime,» meenutas Taavi Koha.

Ajapikku hakkas legendi lugemine isale meeldima. Duo tulemused läksid iga sõiduga paremaks, nii mõnelgi rallil on nende selja taha jäänud ka kogenud sõitjaid.

Nõnda jätkub isa ja tütre koostöö ka edaspidi. Selle juures on mugav seegi, et kuigi rallit võib Grete Mia sõita, kuid ülesõite ehk kiiruskatselt kiiruskatsele sõite mitte, ning nii saavad nad iga kiiruskatse lõpus autos kiiresti kohad vahetada.

Grete Mia Koha üks lemmikpilte on tehtud selle aasta noorteralli viiendal etapil Kehalas. Kuni 16-aastaste seas tuli ta seal 15. kohale, edastades kaheksat ekipaaži.
Grete Mia Koha üks lemmikpilte on tehtud selle aasta noorteralli viiendal etapil Kehalas. Kuni 16-aastaste seas tuli ta seal 15. kohale, edastades kaheksat ekipaaži. Foto: Erakogu

Kiiremini ja kaugemale

Uuele hooajale minnakse koos vastu jaanuari lõpus, mil Korijärvel peetakse jääraja Eesti karikavõistluste esimene etapp. Seejärel tuleb paari nädala pärast Otepääl esimene sprindietapp ja nädal hiljem Koerus noorteralli avaetapp. Kuna auto sai äsja uueks hooajaks hooldatud ning avatud on ka lume- ja jääradu, saab juba nendelgi sõita.

Küsimusele, kui kaua Grete Mia rallit sõita kavatseb, jäi tüdruk vastuse võlgu. Küll aga on paigas tema suhtumine: sõita seni, kuni motivatsiooni on, ning jõuda noorterallist sportralli Eesti meistrivõistlustele. Motivatsiooni on praegu küllaga.

Kiireks auto või videomänguga

Siim Oja (vasakul) ja Romet Jürgenson rääkisid Kesklinna kooli õpilastele oma ralliteekonnast meeleldi.
Siim Oja (vasakul) ja Romet Jürgenson rääkisid Kesklinna kooli õpilastele oma ralliteekonnast meeleldi. Foto: Margus Ansu

Autosportlased on kui üks suur pere, leiavad nii Grete Mia Koha kui ka Romet Jürgenson ja Siim Oja, kes uuel hooajal võistlevad juunioride WRCs. Kuidas n-ö pereliikmeks saada, on mitu võimalust.

Sellest said Grete Mia Koha koolikaaslased selgema pildi tänu noore autosportlase loovtööle, mille mõte oligi rallisporti tutvustada.

Ka oli Grete Mia tundi kutsunud Jürgensoni ja Oja, kes rääkisid, kuidas nad rallispordiga tegelema hakkasid. Kui 39-aastane Oja jõudis sinna tänu 2003. aastal jäärajaautot ehitades, siis 23-aastasele Romet Jürgensonile tuli kasuks WRC arvutimängu kogemus.

Nimelt korraldas rahvusvaheline autospordiliit (FIA) rallyathome challenges’i ehk koduse rallikatsumuse, mis andis tuhandetele huvilistele võimaluse WRC 9 rallimängu mängides võistelda.

Seal oli Jürgenson võidukas, mis tagas esmalt koha kardi roolis, siis FIA talendiprogrammis auto roolis. Ka seal oli ta edukas ning tänu sellele sai ta uueks hooajaks koha autoralli MM-sarjas juunioride arvestusse.

Samas ei ole kadunud praktika, et paremaks saab harjutades, selleks on näiteks sari «Noored roolis», kust alustas ka Grete Mia Koha. Lõppenud hooajal osales seal keskmiselt 82 last etapi kohta, mida on paarkümmend enam kui mullu, märkis korraldaja Allan Laul.

Aasta-aastalt on selles sarjas kasvanud just tüdrukute osalus. Tänavu panid oskused proovile 18 tüdrukut 8–12-aastaste ning 13 tüdrukut 13–15-aastaste seas.

Ühel või teisel moel on rallisport aga Romet Jürgensoni sõnul üha populaarsem. Kui mõne aasta eest oli kuni 18-aastaseid juuniore ehk viis, siis nüüd on paar aastat nooremaidki juba mitukümmend, märkis ta. HENN UUETOA

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles