Saksamaal on teenusevajajad jagatud viide hooldusklassi, kindlustuspoolne toetus on 2.–5. hooldusklassi klientidele. Koduse 2. klassi hooldusvajadusega sakslase igakuine toetust on 689 eurot. Hooldekodus olevale 2. klassi hooldusvajadusega isikule 770 eurot. Kõrgeima ehk 5. hooldusklassi kuuluva isiku toetus on kodus hooldamise korral 1995 eurot ja hooldekodus olev sama klassi klient saab 2005 eurot.
Pole mõtet kinni hakata neist absoluutarvudest. Et mõnusalt suured. Need on ainult toetused baasteenuse osutamiseks, lisaks on raha toetavate teenuste jaoks, ravikomponent jms. Seega teenuskorraldus ja selle rahastus on üksjagu keerulisem.
Tähtis on vaadata rahastuse proportsiooni. Iseseisvat toimetulekut tagav koduhooldus ei ole institutsionaalsest hooldusest märgatavalt odavam.
Täita koduabi 2025. aastaks uue sisuga, see kohustus on omavalitsustele teada antud. Linnade ja valdade liit on sellele reageerinud küsimusega, kust tuleb järjekordseks ümberkorralduseks raha.
Vastus ületab keskmise inimese fantaasiavõime. «Hooldereformi rahastuses on arvestatud ööpäevaringse üldhooldusteenuse hinnamuutusega, hooldustöötajate palgatõusu ja hooldustöötajate arvu, teenuskohtade arvu, aga ka teenuse vajajate arvu suurenemisega. Kulumudelis on arvestatud 2023. aastaks hooldereformiks eraldatud 40 miljonist 13 miljonit ettevalmistuskuludeks ja kodus elamist toetavate teenuste arendamiseks, igal järgneval aastal umbes kolm miljonit.»
Kui lugeja ei viitsinud süveneda, siis öeldakse: tegutsege, teil on ju raha olemas. Kui palju kulus/kulub hooldereformi ettevalmistustöödeks. Kokkuvõtteid veel pole, võime näppudel arvutada, kas miljon, poolteist, kaks miljonit eurot. Jääme viimasel summal pidama.
Kodus elamist toetavate teenuste arendamiseks jääb siis 11 miljonit. 2022. aastal sai koduhooldusteenust 8500 inimest. Omavalitsuste kulud olid 10,7 miljonit eurot. Eelneva kahe rehkenduse kohaselt võiks 2023. aasta lõpuks koduhooldusteenust saada aastatagusest kaks korda rohkem inimesi. Siililegi selge, et ei saa.
See 11 miljonit seisab nende omavalitsuste arvetel, kus hooldekodus oli riigi keskmisega võrreldes vähem eakaid. Samamoodi, keskmisest vähem, on neis ka koduhooldusteenuse vajajaid. Miks nii, seda võib ilma erilise pingutuseta ära seletada mõni rahvastikuteadlane.
Tahtsime parimat, aga välja tuli nagu tavaliselt. Tavaline rahakülv.