/nginx/o/2023/08/22/15541665t1h77f7.jpg)
Tartu rattaringluse juhtimistarkvara kasutamise eest maksab linnavalitsus pärast kevadist kriisi arvete alusel, kuid valmistab lepingut ette. Rataste ja dokkide või nende varuosade tarnimiseks kokkulepet ei ole.
Tartu linnatranspordi juhataja Roman Meeksa nentis, et süsteemi tarninud, kuid makseraskustesse sattunud Bewegeniga sõlmitud lepingus oli andmete käitlemises puudusi ja nüüdse juhtimistarkvara pakkuja Wegoshare puhul teeb linn kõik endast oleneva, et see leping saaks tugev.
«Kuigi tajume, et partner on palju kindlam, vastutulelikum ja pädevam,» ütles Meeksa. «Kuid paberil peavad asjad olema ka kindlalt paigas. Võtame aja, et asjad saaksid korralikult. Ettevalmistusaega meil polnud, terve kevad ja poole suvest nägime vaeva, et süsteem ellu äratada ja elus hoida.»
Erakorraline kulu
Leping on plaanis lukku panna selle kuu jooksul, kuid lahtisi otsi veel on. «Tarkvarateenuse hinna üksikasjad ei ole veel kokku lepitud,» selgitas Meeksa. «Mõeldud on ratta hind aastas vastavalt sellele, kui palju on süsteemis aktiivseid rattaid. Lisanduvad veel teatud kulud, näiteks SMS-sisselogimise kulu rataste pealt.»
Samas on veel kokku leppimata, kuidas määratletakse arvestuse aluseks olev aktiivne ratas – süsteemis olemasolev ratas ei pruugi olla aktiivne ratas, isegi siis, kui see on tänaval dokis sõitja ootel. «Tahame selle kokku leppida nii, et ei oleks halli ala, et kõik oleks aus ja läbipaistev,» lisas ta.
Praegu on arvestatud, et kulu linnale on suurusjärgus 11 700 eurot kuus. See on erakorraline kulu, sest Bewegeni lepingus oli juhtimistarkvara soetushinna sees, selle eest ei pidanud eraldi tasuma.
Leping on esialgse kava järgi plaanis sõlmida tuleva aasta lõpuni. «Koostööpartner on valmis tegema leppe ka pikemaks, see tähtaeg ei ole sada protsenti lukus,» möönis Meeksa.
Terve kevad ja poole suvest nägime vaeva, et süsteem ellu äratada ja elus hoida, ütles Roman Meeksa.
Projektiraha toel loodud rattaringlust on Tartul kohutustus töös hoida tuleva suveni, kui juunis saab täis viis aastat selle töö alustamisest, juriidilises plaanis on see täis 21. juunil. Nagu juhtis tähelepanu Tartu linnasekretär Jüri Mölder, on osa rattaid ostetud Smartencity projekti toel ja need peaksid alles olema aastani 1. augustini 2027, aga poleks otstarbekas säilitada vaid üht süsteemi osa.
Meeksa ütles, et siit ei saa teha järeldust, et linn valmistub rattaringlusest loobuma. «Töötame selle nimel, et rattaringlus jätkuks ja jätkuks,» sõnas ta. «Ma ei näe teist võimalust. Niipalju kui on arutelusid olnud erapakkujatega, siis keegi pole nõus sellistel tingimustel, nagu Tartul vaja, ise rattaringlust käitama.»
Vara järeldada
Ometigi on õhus ka küsimus, kuidas saada juurde süsteemi riistavara: varuosi, uusi rattaid. Selle kohta mingit lepet ei ole. «Bewegeni emafirma on teinud meile ettepaneku, et suudab tarnida inventari ja varuosi, rattaid ja parklaid, nendega ei ole me läbirääkimistesse läinud,» kommenteeris Meeksa.
Rattaringluse töö katkes 24. mail, kui rattaringluse süsteemi tarkvara omav Kanada ettevõte oli pankroti äärel. Töö taastus 2. juunil, kui juhtimistarkvara hakkas pakkuma Wegoshare. Tartu rattaringluse ratastel oli siis umbes 6000 kasutajat ja ligi 800 ratast.