Skip to footer
Päevatoimetaja:
Jüri Saar
+372 739 0358
Saada vihje

Elektriautode uued laadijad põlgavad ikka pangakaarti

Tartusse Vaksali tänavale paigaldatud Enefit Volti uus laadija võimaldab laadida korraga kahte CCS-laadimisstandardiga autot.

Tosin aastat tagasi paigaldas nüüd autode rentimisega tegelev ettevõte Elmo nii Tartusse kui ka mujale Eestisse elektriautode laadijad. Nüüd vahetab Enefit Volt neid üle Eesti järgemööda välja. See töö peaks tehtud saama 2024. aasta lõpuks.

Tartus võis uusi laadijaid silmata juba selle nädala alguses. Enefit Voldi äriarendusjuhi Kert Pääbo sõnul jäid Elmo paigaldatud laadijad lihtsalt ajale jalgu, elektriautode laadijate standardid on muutnud.

Samm edasi

Nimelt kui Elmo teerajajana 2011. aastal laadijaid paigaldas, olid need mõeldud Jaapani päritolu autodele, mis kasutasid kiireks laadimiseks Chademo laadimisstandardit. Nüüd on populaarsemaks saanud aga CCS-laadimisstandardi autod, mistõttu tuleb ka laadijaid uuendada. Laadimisstandardit CCS kasutavad Euroopa, USA ja Lõuna-Korea autotootjad.

«Seda muutust toetab ka laadijate kasutamise statistika: laadijate puhul, kus on nii CCSi kui Chademo laadimisvõimalus, on CCSi otsikuga laadimine oluliselt populaarsem,» selgitas Pääbo. Olulise täiendusena saab Enefit Voldi uutel laadijatel «tankida» kahte CCS-laadimisstandardiga autot korraga.

Tartu linn pakub elektrisõidukite omanikele võimalust taotleda tasuta parkimisluba. Linnamajanduse osakonna liikluskorralduse spetsialisti Urmas Kõrgvee sõnul on tasuta parkimisluba praegu kehtiv 1086 elektrisõidukil, see moodustab umbes viiendiku kõigist Tartus välja jagatud parkimislubadest.

Kaardimakse võimaluse puudumine ei ole ainult Eesti teema, tõdes Alexela e-mobiilsuse valdkonna juht Alan Vaht.

Kuigi elektriautode laadijate võrk täieneb pidevat ja teenusepakkujaid on turul mitmeid, painab elektriauto omanikke ikkagi üks mure: laadijates ei saa maksta pangakaardiga nagu bensiini või diislikütuse eest tanklas.

Iga ettevõte on loonud elektriautode laadijatele oma rakenduse või kliendikaardisüsteemi. Eestis on peamised sellised teenusepakkujad Enefit Volt, Circle K, Eleport ja Alexela.

Nutikad lahendused

Pääbo sõnul on uutel laadijatel kaardimakseterminali valmidus küll olemas ja seda võimalust on ettevõte ka arendamas. Siiski lisas ta, et kaardimakseterminal on nende ettevõttele väiksema väärtusega kui mobiilirakendus, millest lisaks tasumisele on võimalik näha statistikat ning otsida lähimat laadijat.

Ka tanklaketi Circle K teenindusjaamades, kus tavakütuse eest saab maksta automaadis kaardiga, asendab elektriautot laadides kaarditerminali veebipõhine makselahendus: tuleb skannida QR-kood ja maksmiseks sisestada oma kaardi andmed.

Alexela e-mobiilsuse valdkonna juht Alan Vaht sõnas, et nende ettevõte lisas kaardimakse ja sularahas tasumise võimaluse hiljuti Harjumaal Saku tankla laadijale ning eesmärk on, et pangakaardiga saaks laadida kõigis Alexela tanklate laadijates. Siiski tõdes ta, et kaardimakse võimaluse puudumine ei ole ainult Eesti teema.

Eleporti müügijuht Ken Miido tõdes samuti, et kaardimakse olemasolu elektrilaadija küljes pole levinud ka välismaal. «Mõned teenusepakkujad on teinud esmaseid katsetusi nii Eestis kui ka välismaal ja selle kasutamise kohta on kahetised andmed,» märkis ta.

Miido sõnul on tulevikulahendus hoopis plug and charge, mis tähendab seda, et auto tuvastatakse laadimiskaabli kaudu ning kui auto on VIN-koodi abil kontoga ning konto omakorda maksekaardiga seotud, siis peale juhtme ühendamise rohkem tegema ei peagi. Selline lahendus võiks tema meelest Eestis olla kahe-kolm aasta pärast.

Kommentaarid
Tagasi üles