Skip to footer
Päevatoimetaja:
Jüri Saar
+372 739 0358
Saada vihje

Tartu rattaringluse tarnija pankrot võib süsteemi päevapealt seisata

2019. aasta juunis Tartus avatud rattaringlus on tarnija makseraskuste tõttu löögi all - probleeme on varuosade hankimisega, kuid juhtimistarkvara toe katkemine võib teenuse peatada päeva pealt,

Tartu rattaringluse riistvara tarninud ja selle juhtimissüsteemi teenust pakkuv Bewegen Tecnologies Inc. on andnud teada, et on majanduslikes raskustes ja firma suhtes on algatatud saneerimismenetlus.

Linnavalitsuse hinnangul peab möönma ka võimalust, et saneerimismenetlus kasvab pankrotimenetluseks. «Pankrotimenetluse käigus on võimalik, et lepingute täitmine lõpeb, ja see on olukord, millega peame arvestama,» ütles Tartu linnasekretär Jüri Mölder.

Garantiid ei ole

Tartu on silmitsi kahe probleemide ringiga. Esimene on rataste käigus hoidmine olukorras, kus mitmed varuosad, näiteks raamid ja kahvlid, on n-ö Bewegeni-spetsiifilised ja neid mujalt ei saa. Sel nädalal kiitis linnavalitsus heaks varuosade hanke 240 000 euro väärtuses, aga saatis hanget Kanadasse kindlustama Tartu linnatranspordi juhataja Roman Meeksa. Väljamakset ei ole lubatud teha enne, kui kaup on Tartu valduses.

Kas varuosad tulevad või ei tule? «Me ei tea seda,» vastas abilinnapea Raimond Tamm eile hommikul. Sama tõdes endiselt Kanadas viibiv Meeksa eile enne kohtumist Bewegeni juhtidega.

Rattaringlusele mõeldud 16 uut elektrijalgratast Bewegeni laos nii, nagu linnaametnik Roman Meeksa need üleeile üles pildistas. Need rattad pannakse Tartu poole ka teele.

Linnavalitsuse hinnang on, et kui varuosade hankimine toppaks, ei ole selle mõju kohene, tänavapildis hakkaks see rataste ringlusest välja langemise tõttu välja paistma pooleteise aasta pärast. Kindlus on praegu selles, et 16 uut ratast on Tartu poole teele asumas.

Kas varuosad tulevad või ei tule? Me ei tea seda, vastas Tartu abilinnapea Raimond Tamm eile.

Teine probleemide ring on aga seotud sellega, et rattaringluse tarkvara pakkuja on Bewegen. Mölderi sõnul on kahesugused riskid: «Kui piiratakse serveri ressursi kättesaadavust, tekivad kasutajatel lühiajalised tõrked, aga on ka võimalus, et meie rattad lülitatakse juhtimissüsteemist välja. See oleks õigusvastane käitumine, aga selline võimalus on teoorias olemas,» lausus ta.

Linnavalitsusele teadaolevalt peaks jaanuaris alanud saneerimismenetlus jõudma lõpule kuue kuu jooksul ehk juuli lõpuks. «Selles kontekstis peaks selguma, kas leitakse toimiv jätkusuutlik majandusmudel. Selles ei saa mingit garantiid olla,» nentis Mölder.

Saneerimist nimetades on Bewegen andnud linnale teada, et soovib kehtivast lepingust välja astuda ja sõlmida teistel tingimustel, ametnikud räägivad ka survestamisest. Tuleva aasta 21. juunini kehtiv leping näeb ette, et juhtimissüsteemi tarkvara tuleb linnale n-ö tasuta, riistavara hinna eest. Jaanuaris tegi Bewegen ettepaneku, et linn maksaks tarkvara eest – umbes 250 000 eurot aastas. «Meie positsioon on olnud, et meil on kehtiv leping ja selle lõpetamiseks õiguslik alus puudub,» sõnas Mölder.

«Nad on lepingu sõlminud avaliku riigihanke tulemusel, me ei saa teha suvalisi kokkuleppeid väljaspool seda menetlust,» lisas Tamm.

Süsteem jätkab

Raimond Tamm kordas üle, et Tartu jätkab rattaringlust sõltumata sellest, mis saab koostööst Bewegeniga. «Praegu otsime lahendust ka juhtimissüsteemile, et kui Bewegen meid juhtimissüsteemist ära lõikab,» lisas ta.

Milline see lahendus on või kes seda pakub, jättis ta siiski vastamata. «Meil on juhtimissüsteemi edasise toimimise kohta endal peas mõtted ja plaanid olemas, aga me ei saa neid realiseerida enne, kui õige aeg on käes, see tähendab, et Bewegen on teenuse osutamise lõpetanud,» rääkis Tamm.Seega ei saa välistada teenuse ootamatut katkemist teadmata ajaks.

Rattaringlusel on umbes 6000 aktiivset kasutajat ja Mölderi sõnul pingutatakse selle nimel, et neile oleks üleminek ühelt juhtimissüsteemilt teisele võimalikult valutu.

2019. aasta juunis avatud rattaringluse süsteemis oli eilse seisuga kokku umbes 870 ratast, neist tänaval 540. Lisaks Tartule on ringlusratastega sõidu alustamist ja lõpetamist võimaldavad parklad Tartu, Kambja ja Luunja vallas. Aastatel 2018–2023 on rattaringlusesse investeeritud kokku umbes neli miljonit eurot, millest 2,1 miljonit on välisrahastus.

Kommentaarid
Tagasi üles