Tartu ülikooli kliinikumi ravijuhi Andres Kotsari sõnul ei ole kliinikumi patsientidele muudatusi tasuliste teenuste hinnakirjas. Küll muutuvad tervisekassa hinnakirjas sisalduvate tervishoiuteenuste hinnad, mille alusel haiglad raviarveid esitavad. «See muutus on iga-aastane ning seotud 1. aprillist jõustuva tervishoiutöötajate kollektiivleppega, sisaldades muutuvat palgakomponenti,» selgitas ta.
Kas tasuliste raviteenuste hinnad 1. aprillist tõusid? Ei, aga erandeid on, vastab kliinikumi ravijuht
Ravikindlustatud patsienti tervisekassa ja haiglate vaheline hinnakirja muudatus ei mõjuta ning tervishoiuteenuste loetelu sisaldab patsiendile kõiki meditsiinilisel näidustusel vajalikke raviteenuseid, protseduure ja haiglas vajalikke ravimeid, kinnitas Kotsar.
Doktor Andres Kotsar, aga tasuliste teenuste hinnad ju aeg-ajalt kerkivad?
Jah, kliinikumi tasuliste teenuste hinnakirja vaadatakse samuti regulaarselt üle, selleks et hinnata osutatavate teenuste vajalikkust ning vajadusel lisada uusi teenuseid. Samuti vaadatakse hinnakirja üle eesmärgiga kohaldada hindasid, et need oleksid vastavuses nii nõudlusega kui ka teenuse osutamiseks kuluva ressursiga.
Nahakliiniku tasuliste teenuste hinnad tõusid nüüd, just alates 1. aprillist?
Tõsi, 1. aprillist jõustusid nahahaiguste kliiniku tasuliste teenuste hindade muudatused, ent see ei ole seoses 1. aprillil kehtima hakkava uue tervishoiuteenuste loetelu hinnakirjaga.
Iga kliinik vaatab regulaarselt üle oma erialade tasulised teenused, nende hinnad ja osutamise korra. Nahahaiguste kliinik on teinud tasuliste teenuste muutmise ettepaneku, korrigeeritakse üheksa teenuse hinda. Sealhulgas on dermato-veneroloogi vastuvõtu ja neevuste ehk rahvakeeli sünnimärkide digitaalse kaardistamise hind.
Muudatuse taga ongi turusituatsioon ja soov tasakaalustada tulubaasi kuludega ning püsida konkurentsis. Enamik teenuste hindu on olnud muutmata alates 2020. aastast ning kliinikumi dermatoveneroloogiliste tervishoiuteenuste hinnad ei vasta enam turul kehtivate teenuste hinnatasemele. Turuanalüüsist nähtus, et erameditsiini sektoris algab minimaalne vastuvõtutasu summast, mida nüüd ka kliinikumi uus hinnakiri nahahaiguste arsti vastuvõtul ette näeb.
Vahel tundub, et mõne konkreetse arsti juurde pääseb ainult siis, kui oled nõus maksma. Miks see nii on?
Arstid täidavad kliinikus erinevaid ülesandeid. Arstide vastuvõtu graafik oleneb kliiniku sisemisest töökorraldusest. Kõige olulisem on täita haigekassa leping, osutades nii ambulatoorset, statsionaarset kui päevaravi teenust. Sealjuures võib kliinikutes arsti töögraafik roteeruda. See tähendab, et ühel ajaperioodil annab ta rohkem ambulatoorset abi, teisel perioodil viibib aga peamiselt statsionaarsel tööl. Nii võib jääda vahel ka mulje, et ühele kindlale arstile tavalisi vastuvõtuaegu ei leidu.
Kui kliinik aga samal ajal leiab, et ressursi ja aja mõttes tal siiski on ruumi ka tasulisi teenuseid osutada, siis see võimalus patsientidele luuakse. Näiteks sünnimärkide kaardistamiseks on samuti erinevaid võimalusi – seda saab teha nii eriarsti suunamise otsusega kui ka patsiendi omal soovil. Viimase puhul tuleb patsientidel tasuda ise.
Kui taas laiemalt rääkida, siis kes on üldse need inimesed, kellele tasulised teenused on mõeldud?
Kliinikum osutab tasulisi teenuseid kindlustatud isikutele, kes soovivad pöörduda eriarsti plaanilisele vastuvõtule ja haiglaravile kiiremini, kui seda võimaldab ravi järjekord. Või kui nad soovivad pöörduda ilma saatekirjata ja nendel erialadel, kus muidu on saatekiri nõutav.
Samuti osutatakse tasuliselt neid teenuseid, mis ei ole tervisekassa teenuste loetelus, kuna neiks ei ole meditsiinilist näidustust, näiteks ilukirurgias.
Ka osutab kliinikum tasulisi teenuseid ravikindlustamata isikutele, välja arvatud siis, kui arstiabi on vältimatu.
Kui suure osa moodustab tasuliste teenuste maht kliinikumi kõikide teenuste mahust?
Kliinikumi tasuliste teenuste maht kõikidest teenustest on väike, vaid kaks protsenti meie teenuste rahalisest mahust.