Kliinikumi kogukonnakool valib kuulajaiks 5.–9. klasside õpilased

Aime Jõgi
, ajakirjanik
Copy
Kliinikumi koolitusosakonna projektijuht Marge Mahla ja kogukonnakooli konseptsiooni üks loojatest Kerli Hiiemäe usuvad, et inimeste teadlikkust oma tervisest tuleb tõsta nii noorte kui ka vanemate inimeste hulgas.
Kliinikumi koolitusosakonna projektijuht Marge Mahla ja kogukonnakooli konseptsiooni üks loojatest Kerli Hiiemäe usuvad, et inimeste teadlikkust oma tervisest tuleb tõsta nii noorte kui ka vanemate inimeste hulgas. Foto: TÜ Kliinikum

Kuidas kasvatada terviseteadlikku põlvkonda või kuidas üldse suurendada haigla ja kogukonna ühisosa? Tartu ülikooli kliinikum on teinud seda seni terviseteemalistes vestlusringides, kuid plaanib oma mõju kogukonnas suurendada, haarates peagi tähelepanu alla Tartu kahe kooli keskastme õpilased.

Kui õpilased omavad eakohast terviseinfot, aitab see neil mõista nii iseenda kui ka lähedaste osa oma tervise hoidmisel.

Ilona Pastarus
Ilona Pastarus Foto: Margus Ansu

«Lisaks saame luua head eeldused usalduslikuks koostööks tervishoiutöötajatega,» selgitas TÜ kliinikumi õenduse ja patsiendikogemuse juht Ilona Pastarus. «Ülikoolihaigla peab õpetava haiglana panustama ka noorte tervisevalikute ja -teadlikkuse kujundamisse.»

Juba aastaid on kliinikum korraldanud terviseteemalisi vestlusringe, kus inimestel on olnud võimalik omandada uusi teadmisi ning jagada oma tervisemuresid teiste patsientide ja tervishoiutöötajatega.

Kogukonnakooli konseptsiooni üks loojatest on Kerli Hiiemäe, kelle sõnul on terviseteadlikkuse arendamist plaanis alustada tänavu sügisel. Esimestena jõutakse Tartu Hansa ja Tamme kooli 5.–9. klasside õpilaste ette, kavas on kaheksa teemat, nende seas toitumine, une- ja ekraaniaeg, keha hügieeni eest hoolitsemine, vaimse tervise eneseabivõtted, sotsiaalne enesekehtestamine ja vägivalla äratundmine, meelemürgid, erinevate iluvaldkonna tegevuste terviseriskid ning esmaabi andmise kuni elustamisvõtete õpetamiseni välja.

Koolitusosakonna projektijuht Marge Mahla lisas, et nad ootavad väga ka koolide ettepanekuid teemade kohta, mille puhul nad vajavad tervishoiutöötajate tuge. Samuti nende koolide ettepanekuid, kes sügisel katseprojektis veel ei osale, rõhutas ta.

Koostöö on oluline seepärast, et terviseõpetuses käsitletav ja tõenduspõhine terviseteave oleksid omavahel kooskõlas, vältimaks vastukäivaid soovitusi. Marge Mahla pidas silmas just neid tervisliku seisundi muutusi, mille puhul tuleb ka noorel inimesel kindlasti arsti või õe poole pöörduda.

Kliinikumi kogukonnakooli kontseptsiooni kuulub noortega haiglakeskkonnas kohtumine, mis loodetavasti vähendab haiglahirmu ning julgustab tervishoiuasutusse pöörduma teadlikult ja vajaduspõhiselt ning ärevust ja ebakindlust tekitamata.

Kui praegu on kogukonnakool alustamas ennekõike mõeldes kooliõpilastele, siis tulevikus puudutab see inimesi kogu elukaare ulatuses.

«Mida suurem on terviseteadlikkus, seda vähem on terviseärevust ja seda rohkem võtavad inimesed vastutust nii iseenda kui ka lähedaste tervise eest,» rääkis õenduse ja patsiendikogemuse juht Ilona Pastarus. «Kliinikum saab pakkuda tõenduspõhist infot mitte ainult oma patsientidele, kes satuvad kliinikumi haiguse tõttu, vaid ka kõikidele teistele kogukonnaliikmetele.»

Mida õpetab TÜ kliinikumi kogukonnakool

  • Tervise ja heaolu eest vastutuse võtmist
  • Terviseteadlikkuse paranemist
  • Lähedaste märkamist ja nende probleemidest teadlik olemist
  • Terviseärevuse vähenemist
  • Oskust märgata kaaslasi
  • Tervisevisiitide muutumist igapäevaelu osaks, et tervisemure ilmnedes pöördutaks tervishoiutöötaja poole kohe, suuremat probleemi ennetada püüdes
  • Patsiendikogemuse kujundamist

Allikas: TÜ kliinikum

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles