ERMi külastajaid võtab vastu hiigelsuur sõjateemaline maal

Raimu Hanson
, ajakirjanik
Copy
Olga Tobreluts maalis ERMi näitusele hiigelsuure maali «Harmagedoon» (2022). Paremal sama kunstniku «Europe röövimine» (2016, mõlemad õli lõuendil).
Olga Tobreluts maalis ERMi näitusele hiigelsuure maali «Harmagedoon» (2022). Paremal sama kunstniku «Europe röövimine» (2016, mõlemad õli lõuendil). Foto: Anu Ansu/ERM

Küllap on vähesed Eesti Rahva Muuseumi külastajad oma elus näinud nii suurt maali, mis neid ootab ees veebruarist poole aprillini selles hoones. Nimelt on A-fuajees Jakob Hurda saali sissepääsude vahel seinal teos, millel kõrgust 350 ja laiust 775 sentimeetrit. Et nii suurt pilti oleks võimalik kohale tuua ja seinale panna, on kunstnik Olga Tobreluts selle maalinud kümnele lõuendile. Kõrvuti moodustavad need võimsa terviku.

Eesti juurtega Olga Tobreluts on sündinud 1970. aastal Leningradis ning elab praegu Ungaris. Tema näituse «Uus mütoloogia» kuraatorite Reet Margi ja Erkki Juhandi teatel on ta rahvusvaheliselt tunnustatud multidistsiplinaarne kunstnik, kes tegeleb maalikunsti, fotograafia, video ja skulptuuriga.

Tema loomingut määratleb termin neoakademism. Kunstnik juhib oma loominguga tähelepanu lihtsate motiivide mitmetahulisusele antiigist tänapäevani välja. Olga Tobrelutsu töid on välja pandud paljudes maailma mainekamates muuseumides ja galeriides, ta on esinenud Veneetsia kunstibiennaalil.

Lahingustseenid

Oma näituse «Uus mütoloogia» kohta kirjutab Olga Tobreluts, et müüdiloome on kunstniku üks põhieesmärke.

«Puutudes kokku igapäevaelu ja -sündmustega, püüan nähtut ja kogetut analüüsida, võrdlen tekkinud olukordi ajalooliste sündmuste ja kujunditega ning mõtlen siis välja uusi vorme ja kujundeid,» märgib ta. «Viimasel kümnendil haaras mind seletamatu energiatulv, mis realiseerus minu loomingus lahingustseenide kujutamisega. Maalidel on pinges kehad, pinges musklid, ületamatu ületamine.»

Kunstnikule kangastusid heitlused, surmad, kaotused ja varingud. «Miski ei tõotanud tragöödiat, kuid ma ei suutnud lõpetada pinges kehade ja surevate noormeeste maalimist. See oli kui lummus, kui hirmus ja piinav unenägu ning väljapääsuks oli vaid maalimine ja need maalid paraku šokeerisid vaatajat.

Foto: Olga Tobrelutsu selja taga on tema maal «Taplus tõusva poolkuu ööl».

Niisugustest piltidest kujunes maaliseeria «Lahingud ja võitlused». Kui mullu 24. veebruaril tungis Venemaa kallale Ukrainale, nägi kunstnik seni tehtud maale justkui tulevikusündmuste ettekuulutusena.

Harmagedooni sõda

«Nende kuude jooksul, mil Ukrainas on toimunud traagilised sündmused, maalisin ERMi näituse jaoks kümnest osast koosneva suurmaali «Harmagedoon». Ma soovisin pidada dialoogi Pablo Picasso «Guernica» maaliga, sest just see tundus mulle kõige lähedasem sellele, mis toimus nüüd mu silme ees,» selgitab Olga Tobreluts. «Samuti lisasin ma sellesse dialoogi Hendrick Goltziuse 1588. aastal loodud figuurid.»

Kunstnik Olga Tobreluts: «Miski ei tõotanud tragöödiat, kuid ma ei suutnud lõpetada pinges kehade ja surevate noormeeste maalimist.»

«Harmagedooni» nimetab ta pigem figuratiivseks piltmõistatuseks, šifreeritud tekstiks praegu asetleidvatest lahingutest ja nende õudusest. Ühtlasi viitab hiigelmaal Johannese Ilmutusraamatu 16. peatükile, kus on mainitud Harmagedooni sõda.

«Harmagedooni» läheduses on välja pandud maalid «Taplus tõusva poolkuu ööl» ja «Europe röövimine». Nüüdsel näitusel on ka kuuest pildist koosnev sari «Modellid» ja muu hulgas on vaatajate ees kolm videot.

Olga Tobrelutsu näitust «Uus mütoloogia» saab ERMi A-fuajees vaadata 16. aprillini. Sissepääs tasuta.

Videod «Lucretia unenägu» (vasakul) ja «Tarquiniuse unenägu» (mõlemad 2006).
Videod «Lucretia unenägu» (vasakul) ja «Tarquiniuse unenägu» (mõlemad 2006). Foto: Anu Ansu/Erm
Kommentaarid
Copy
Tagasi üles