Skip to footer
Päevatoimetaja:
Kelly Olesk
+372 739 0375
Saada vihje

Liiklusse lisandus palju rohkem uusi juhte

Artikli foto

Transpordiamet võttis 2022. aastal vastu 46 088 sõidueksamit, mida on pea kümne tuhande võrra rohkem kui kaks aastat varem.

Kokku on Eestis 39 eksamineerijat ning küsitlused näitavad, et eksaminandide rahulolu nendega on aegade kõrgeim, ühtlasi on kasvanud eksami läbijate hulk.

Edu seisneb koostöös

Ka sõidueksameid sooritavad autokoolide õpilased viimastel aastatel aina edukamalt. Kui tunamullu läbis eksami 54,7 protsenti õppuritest, siis 2022. aastal juba 57 protsenti.

«Usume, et juhikandidaadi, autokooli ja transpordiameti omavaheline koostöö ongi edu võti,» arvas transpordiameti eksamite teenusehaldur Ave Smirnov. «Peamegi pingutama koos, et liiklusesse pääseksid juhid, kes on seda väärt.»

Maismaasõidukite juhtimisõiguse üksuse juhataja Risto Kasemäe märkis, et juba 2020. aastast ei hinnata riiklikku sõidueksamit vigadepõhiselt, vaid kompetentsipõhiselt, mistap ei ole võimalik ka levinuimat viga välja tuua.

Transpordiameti juhtimisõiguse üksuse juhataja Risto Kasemäe: «Mida vanemalt alustada autojuhiks õppimist, seda rohkem aega ja raha tuleb varuda.»

«Kõige kasinamaks kompetentsiks on iseseisev liiklemine ehk oskus vaadata, märgata, otsustada, reageerida ja tegutseda iseseisvalt. Teooriaeksami üks suurimaid probleeme on lohakus ja pealiskaudsus – ei loeta korralikult küsimust läbi ja üritatakse mälu järgi vastata,» selgitas Kasemäe.

Kuigi mitmed tulevased juhid suudavad end eksamiks kokku võtta, liigeldakse Kasemäe meelest pahatihti ka hiljem, kui juhtimisõigus olemas, teiste suhtes hoolimatult.

Tartus on uute juhtide jaoks kõige keerulisem koht värskelt avatud Riia liiklussõlm, kus ka kogenud juhid murravad pead, kuidas näiteks Aardla tänavalt Tallinna poole saab. «Mõnel on keeruline liikuda vangla juurest mööda Ihaste silda Räpina maantee poole. Probleemiks on suunad ja sõidurajad ning muutuvad kiirusepiirangud,» rääkis Kasemäe.

Vaja lisatunde

Teooriaeksam on enamikule sõiduõpilastele lihtsam, sest selle saab sooritada reegleid ja vastuseid pähe õppides, samas kui sõit nõuab loomingulist lähenemist ja liiklus eeldab empaatiat ehk kaasliiklejatest hoolimist.

Autokoolid annavad alusteadmised, mille pealt saavad riiklike eksamitega hakkama vaid väga andekad ja töökad. «Keskmisel õpilasel tuleks kindlasti lisatunde võtta, et tekiks vilumus ja iseseisva liiklemise oskus,» tõdes Kasemäe.

2022. aasta eksamil osalenutest vanimad olid 81- ja 82-aastane, vanim sooritaja aga 76-aastane. «Mida vanemaks inimene saab, seda keerulisem on tal uusi asju õppida,» märkis Kasemäe

Mullu jättis sõidueksamile ilmumata koguni 1205 inimest, kellest 59 tegi seda korduvalt. Võrdluseks – 1205 eksamit on ühe eksamineerija ühel aastal vastu võetud eksamite hulk.

Kommentaarid
Tagasi üles