L, 28.01.2023

Eriarstiaja aitab välja peilida ajaleidja lahendus

Aime Jõgi
, ajakirjanik
Eriarstiaja aitab välja peilida ajaleidja lahendus
Facebook Messenger LinkedIn Twitter
Comments
Järjekorraaparaat TÜ kliinikumi registratuuris, mis kohaletulnute keskel korda peab.
Järjekorraaparaat TÜ kliinikumi registratuuris, mis kohaletulnute keskel korda peab. Foto: Margus Ansu

Eriarstile vastuvõtuaja saamine on mõnikord otsekui kuldkala õngitsemine. Üks kroonilise haigusega patsient, kes peab käima end regulaarselt endokrinoloogile näitamas, kirjeldas oma kahe viimase kuu ebaõnnestumisi.

Kliinikumi etteregistreerimise klienditeenindaja vastused kõlasid ta sõnul kahel viisil. Kas olid uue kuu vastuvõtugraafikud veel tulemata või siis olid kõik ajad juba broneeritud. Patsient küsis nõutult, mida ta küll tegema peaks.

Mida ette võtta?

Kas lüüa oma tervise jälgimisele käega? Või kõndida erakorralise meditsiini osakonda või minna perearstilt paluma Cito! (Kiire!) märkega saatekirja? Kaks viimast lahendust oleksid ta meelest õiged juhul, kui ta seisund erakorraliselt ja kiirelt halveneks. Aga kui see seisund on stabiilne, kas ta peab siis jääma ootama tervise halvenemist?

«Ja siis ühel päeval ütleb mu arst mulle, kus te varem olite, nüüd ei anna enam midagi teha,» ennustas ta.

Kliinikumi klienditeenindusjuht Gaida Mändmets selgitas, et vastuvõtuaegu planeeritakse kolm kuni neli kuud ette ning kahjuks saavad osal erialadel ajad tõesti kiiresti otsa, kõikide soove täita ei õnnestu. «Seepärast oleme väga tänulikud neile patsientidele, kes tühistavad oma aja kohe, kui selgub, et nad mingil põhjusel vastuvõtule ilmuda ei saa. Vabanenud aega on siis võimalik pakkuda uuele soovijale,» rõhutas ta.

Ka osutas Gaida Mändmets sellele, et Covidi pandeemia on andnud hoogu e-konsultatsioonidele. «Süsteem on end hästi õigustanud. Küll aga on neil erialadel, kus e-konsultatsioonidele suunamine on kasvanud, tavasaatekirjaga broneerimiseks aegu vähem,» tõdes ta.

Kliinikumi klienditeeninduse juhi Gaida Mändmetsa hinnangul ei ole vastuvõtuaegade nappusele kiiret ja ühtset lahendust päevapealt võtta.
Kliinikumi klienditeeninduse juhi Gaida Mändmetsa hinnangul ei ole vastuvõtuaegade nappusele kiiret ja ühtset lahendust päevapealt võtta. Foto: Paul Meiesaar

E-konsultatsiooniga võidab patsient palju. Ta pääseb vastuvõtule nii kiiresti kui vaja või siis saab perearst konsultatsiooni teel juhised patsiendi edasise käsitluse ja jälgimise vajaduse kohta. «Paraku kõik perearstid ei kasuta e-konsultatsiooni ning seetõttu võivad mõned haiged sattuda teistest kehvemasse olukorda,» nentis Gaida Mändmets. «Just krooniliste haigustega patsientide jälgimine peaks käima perearsti ja eriarsti koostöös.»

Ajaleidja aitab

Võimalus, millest paljud inimesed veel ei tea, on üleriigilise digiregistratuuri ajaleidjarakendus. See paneb inimese, kes digiregistratuuris sobivat aega ei leia, ootejärjekorda ning annab SMSi ja e-kirjaga märku, kui sobiv aeg on leitud. Tänavu märtsis alanud katseprojekti on kaasatud esialgu endokrinoloogia, kardioloogia ja nahahaiguste erialad. Kui ajaleidjalahendus ennast õigustab, laiendatakse seda järgmistele erialadele ja raviasutustele. Infot ajaleidja kohta leiab veebist, kui kirjutada see sõna Google’i otsingusse.

Toimetusele helistanud patsient, kellele ei jaanuari- ega veebruarikuus endokrinoloogi juurde aega polnud, ei olnud samuti ajaleidjat proovinud ja otsustas seda nüüd teha. Kliinikumi klienditeenindusjuht Gaida Mändmets aga lisas, et vastuvõtuaegade nappusele kiiret ja ühtset lahendust päevapealt võtta ei ole. «Patsientide vajadused, ravijärjekorrad ning üleüldine tervishoiuteenuste kättesaadavus vajab üleriigilist arutelu,» sõnas ta.

Ambulatoorsed vastuvõtud TÜ kliinikumis
 

  • 2021. aastal võtsid kliinikumi arstid ambulatoorseid patsiente vastu 497 819 korral.
  • Õed ja ämmaemandad võtsid ambulatoorselt vastu 122 062 korral.
  • Kliinikumi arstid vastasid 13 515 e-konsultatsiooni saatekirjale, pakkudes sel viisil nõu 28 erialal.
Allikas: TÜ kliinikum
Märksõnad
Tagasi üles