Iga edukas disainiprojekt algab hästi püstitatud lähteülesandest. 2021. aasta lõpus valmis kasutajauuring, mis selgitas välja nii linlaste ootused kui tööks vajalikud tehnilised nõuded. Kahe kuu jooksul tehti 31 süvaintervjuud ja üle 700 vastajaga veebiküsitlus.
Muu hulgas otsiti kasutajauuringus vastuseid mitmele kesksele küsimusele. Kes hakkab uut identiteeti kasutama? Milline on süsteemi täpsem ülesehitus? Missuguste piirangutega tuleks arvestada? Kuidas suhtestub süsteem linna ajalooliselt välja kujunenud kuvandi ja Tartu vapiga? Mis värvi on Tartu?
Selgus ka uue identiteedi soovitud tunnetus: see peaks peegeldama linna olemust, olles teedrajav, rahulik ja taiplik.
Kui näeme tänaval reklaamplakatit, siis selle kujundus koosneb mitmest elemendist: tekst, värv(id), tihti ka foto, illustratsioon või muster ning logo. Identiteedisüsteemi loomine on võrreldav toiduvalmistamisega. Esmalt valitakse sobivad toorained, mis seejärel pannakse kindlate reeglite järgi kokku. Arvestama peab küll sellega, et süsteem võimaldaks luua tuhandeid eri toite ehk kujundusi, säilitades samal ajal tervikule iseloomulikud jooned.
Seetõttu võtabki Tartu-taolise suuremahulise visuaalse identiteedi loomine aega mitu kuud. Esmalt määratakse põhielementide vajadused ja piirangud. Kas kirjatüüp peaks olema tasuline või vabavaraline, mis keeli peab see toetama? Kas linnal on üks domineeriv värv või mitte? Kas logo on märk või on see tekstipõhine? Kas illustratsioonid on geomeetrilised või vabakäelised? Kas on vaja kasutada mustreid?
Kuna tekst hõlmab kogu kommunikatsiooni, on kirjatüübi valik oluline otsus. Juba meie protsessi alguses sai selgeks, et Tartul on mõistlik tellida oma unikaalne kirjatüüp. See aitab Tartu kujundustel eristuda, ühtlasi olla kõigile vabalt ja tasuta kasutatav. Koostöös tüpograafide Andree Paadi ja Aimur Takiga Tüpokompaanist sündiski kirjatüüp, mis sai inspiratsiooni Tartu tänavasiltidest. Font on mõeldud pealkirjade jaoks ning sel on kolm eri iseloomuga lõiget: Kodanik, Semiootik ja Geneetik. Lõiked on selgelt eristuvad ja mõeldud kasutamiseks eri valdkondades. Nii sobib vaoshoitud Geneetik tunnustamiseks või ettevõtjatele suunatud infokandjatele, samal ajal kui veidi pöörase olemusega (ehk pööratud tähekujusid kasutav) Semiootik sobib hoopis kultuuri või turismi valdkonda.