Päevatoimetaja:
Jens Raavik
+372 739 0371

Tartu abiellujate saali ehib pulmavaip

Copy
Pulmavaiba autor on Christi Kütt.
Pulmavaiba autor on Christi Kütt. Foto: Rein Toom

Tartu abielude sõlmimise maja Tiigi tänaval ehib nüüd uhke spetsiaalselt selle hoone jaoks tehtud pulmavaip.

Rahvastikutoimingute osakonna juhataja Kristina Aabrams kiitis, et atraktiivne vaip paneb abielude registreerimise saali särama ja on tähenduslik siia tulijatele.

«Vaibakunstnik Christi Kütt tegi vaiba meie tellimusel. Pulmavaibamõtte andis toonane Tartu linnamuuseumi direktor Sirje Karis, kui olime just uuendamas oma saali ning koostamas näitust maja ja perekonnaseisuasutuse ajaloost. Vaiba kavandi koostamisest töö valmimiseni kulus pea pool aastat ja tulemus on seda väärt,» rääkis Aabrams.

Pulmavaip Tartus abiellujate saali seinal.
Pulmavaip Tartus abiellujate saali seinal. Foto: Rein Toom

Vaibakunstnik Christi Kütile olid pulmavaiba loomisel inspiratsiooniallikateks eesti põimetehnikas vaibad ja pulmakombestikku kirjeldavad tekstid. «Vaiba kujundikeele loomisel soovisin siduda pildikeelena vanemaid ja uuemaid sümboleid. Vaiba keskväljal on igavese armastuse sümbolina tuntud silmusnelinurk, mille südamik on kaunistatud võrgusilmamustriga (viljakuse tähistamiseks). Lisatud on metallnaaste, mis annavad edasi eesti naiste ehtimist hõbedaga. Vaiba ääredekoorina kasutatud siksakmotiiv annab kogu sisule kaitsva vormi,» kirjeldas kunstnik oma tööd.

Eesti traditsioonilist kosja- ja pulmakombestikku on varem saatnud mitmesugused tekstiilid, millest uhkeimate hulka kuuluvad pulmavaibad ehk kaasavaratekid. Spetsiaalselt selleks tähtpäevaks valmistatud pulmavaip ehk abielukatus kooti noorpaari õnne kaitseks ja armastuse kestvuse saatjaks. Mustrikirjades kasutati õnne- ja kaitsesümbolitena tuntud riste ning kaheksakannamotiive, aga ka figuraalseid kujundeid (linnud, loomad, inimesed). Viimastega püüti tekstiilidel edasi anda tollaseid uskumusi ja kombestikku.

Tartu abiellujate saali kaunistav seinavaip on tehtud naastpõimetehnikas.

Tagasi üles