/nginx/o/2022/08/07/14744897t1h8d1c.jpg)
Kui suvi on tavaliselt aeg, mil inimesed autodega mööda kodu- ja välismaad ringi vuravad, siis tänavu juunis vähenes tanklaketi Terminal Oil Grupi andmetel bensiini ostmine ligi kümme protsenti. Ka diisli ostmine on pöördunud langusesse.
See on ebatavaline, et bensiini müük langeb juunis, kui inimestel hakkavad puhkused ning sõidetakse palju ringi, ütles Terminal Oili müügidirektor Urmas Kuuse. «Selle aasta hinnatõus on selgelt inimesi oma tarbimisharjumusi muutma pannud,» lisas ta.
Riigi tugi aitaks
Kuigi tartlane Janek Kirss saab suurema osa sõitudest tehtud tööautoga, tuleb kasutada ka isiklikku autot, millega küll suurema osa ajast sõidab tema naine. Just naisele Kirss reede keskpäeval paagi bensiini täis tankiski. «Naine on küll hakanud sõite rohkem läbi mõtlema ja mõned äragi jätnud,» kinnitas ta Kuuse sõnu.
Kuuse nentis, et tänavu võib esimest korda märgata, et inimesed üritavad tõepoolest suvel vähem autot kasutada.
Siiski on nii ettevõtete kui ka eraisikute kütusetarbimine suvisel perioodil aktiivsem. «Tänavune suvi näitab selgelt, et just bensiini ostmise valupunkt on eraisikutel käes ning riiklik aktsiisilangetus oleks igati adekvaatne meede kulude vähendamiseks,» rääkis Terminal Oili müügidirektor.
Terminal Oil langetas möödunud nädalal diisli hinda ning nüüd tuleb liitri eest välja käia 1,799 eurot. Viimase nädalaga on hind langenud kümme senti.
Näeme selle aasta esimesest poolest, et inimesed on muutunud hinnatundlikumaks, ostujõud on langenud ning on hakatud piirama kütuse tarbimist.
Kui vaadata nafta hinda maailmaturul, on ka see langenud. Kuuse selgitas, et kui varem sõltus nafta hinnalangus tanklates müüdava kütuse hinnast, ei pruugi see enam nii olla.
«2022 on toonud olukorra, kus tavapärane suhe naftabarreli ning lõpptoodete hinna vahel on lõhutud,» märkis ta. Kui varem liikusid naftabarrelid ning lõpptooted sama hinnakursil, siis nüüd on aeg-ajalt tekkinud olukordi, kus naftabarreli hind langeb, aga lõpptoodete hinnad tõusevad.
Lisaks tuleb arvestada, et naftabarreliga kaubeldakse dollarites. See tekitas olukorra, kus euro nõrgenemine dollari suhtes vähendas barreli hinnalanguse mõju ning lõpptooted jäid samale hinnatasemele. «Kui aga lõpptoodete hinnad meie jaoks langevad, üritame alati võimalikult kiiresti reageerida,» sõnas Kuuse. Siis jõuavad soodsamad hinnad ka tanklatesse.
AS Alexela juhatuse liige Tarmo Kärsna rääkis, et nii hinnalangus kui ka -tõus jõuavad tanklatesse kolme- või neljapäevase nihkega. Sõltuvalt sellest, missugused on tankla jäägid.
Võimaluse korral bussiga
Sarnaselt Terminal Oiliga on ka Alexelas kütuse tarbimine vähenenud. Kärsna sõnul peegeldabki seda ennekõike bensiini müügilangus kogu turul. «Tänased kütusehinnad, üleüldine inflatsioon ja hindade tõus mõjutab iga pere eelarvet,» tõdes ta.
Kärsna sõnul on inimesed hakanud oma kulutusi rohkem planeerima ja alternatiivide peale mõtlema, näiteks on mindud võimaluse korral üle ühistranspordile ja kindlasti planeeritakse oma sõite rohkem.
«Näeme selle aasta esimesest poolest, et inimesed on muutunud hinnatundlikumaks, ostujõud on langenud ning on hakatud piirama kütuse tarbimist. Edasise inflatsiooni mõjud on ilmselt veelgi suuremad,» nentis ta.