Skip to footer
Päevatoimetaja:
Kelly Olesk
+372 739 0375
Saada vihje

Kallinenud gaas lõi Tartu linna eelarvesse 2,5 miljoni eurose augu (1)

Ootamatult suur gaasihinna tõus lõi Tartu linna eelarvesse 2,5 miljoni euro suuruse augu.

Pühapäeva õhtul kurtis Pärnus linnaliine teenindava ASi Sebe omanik Hugo Osula, et praeguste gaasihindade juures suudavad nad Pärnus busse tööd hoida septembrini. Juba praegu on ettevõte omast taskust maksnud linnarahva vedamise eest 700 000 eurot peale, sest Pärnu linnaga sõlmitud leping ei arvestanud tänavuse üüratu gaasihinna tõusuga.

Tartus pakub linnaliinidel oma teenuseid AS Go Bus, mille juhataja Andrei Mändla sõnas, et nende olukord nii kehv kui Pärnus pole, sest linnaga on sõlmitud paindlikum leping.

Üüratu auk eelarves

Siiski valmistab gaasihinna tõus muret ka Go Busile. «Meil tuleb kuus kuud kasvava kütuse hinna vahe omast taskust kinni maksta. Tartus toimub veohinna, mis sisaldab ka kütusehinda, indekseerimine kord kvartalis,» selgitas ta. Mändla lisas, et raske on, aga veel saadakse hakkama.

Tartu abilinnapea Priit Humal sõnas, et gaasi sellist kallinemist tõesti ette ei nähtud ning seetõttu tuli linna esimesest lisaeelarvest eraldada Go Busi teenuste jaoks 2,5 miljonit eurot lisaks. «Ilmselt tuleb veel juurde võtta ka teisest lisaeelarvest,» rääkis ta. 

Tavapäraselt tuleb linnal Go Busile aastas maksta ligi kümme miljonit eurot, tänavu aga vähemalt 12,5 miljonit. Humal rääkis, et kui mullu sügisel selle aasta esimese kvartali hinda arvestati, siis juba kõrgema hinnaga, aga mitte piisavalt kõrge.

Bussikilomeetri hinnana kasutatakse Leedu maagaasibörsi GET Baltic kvartali keskmist hinda, millele lisatakse Eestis kehtiv aktsiisimäär mootorikütusena kasutatavale maagaasile, megavatt-tunni kohta. Eelmise aasta teises kvartalis oli see 26,43 eurot megavatt-tund, selle aasta teises kvartalis aga 109,52 eurot megavatt-tund.

Niivõrd suur kaotus linnaeelarves sel aastal olulist mõju ei avalda. Humal selgitas, et linnal tuleb võtta sellevõrra rohkem laenu, aga midagi tänavu tegemata ei jää. «Pikas plaanis kindlasti jääb midagi aga tegemata ka,» tõdes ta. 

Pisike leevendus 

Pisut leevendust annab kütuse hinnatõusule bussipileti tõus, aga mitte oluliselt. «Bussipileti hind oli muutmata viimased 15 aastat,» sõnas Humal ja lisas, et seda tulnuks tõsta nii ehk naa. Kõrgenenud kütuse- ja ka ehitushindade tõttu on linnavalitsus pikendanud koolide ja lasteaedade remondiplaani. 2,5 miljonit eurot on siiski pea poole lasteaia remondile kuluv raha. 

Ka Tartu linnatranspordi ühistranspordi kvaliteedijuht Oskar Vevers rääkis, et Go Busiga on vestlusi peetud, aga kuna liinikilomeetri hind on muutuv, siis suurt muret vedajal pole.

Kommentaarid (1)
Tagasi üles